Citat:
În prealabil postat de Adrianna
In ceea ce priveste nasterea Domnului din Sfanta Fecioara, din punct de vedere ortodox, ce semnificatie are faptul ca Sfanta Fecioara a fost umbrita de Duhul Sfant?
|
Mitropolitul Bartolomeu a explicat de multe ori in predicile la Bunavestire, conotatia verbului „a umbri” .
Ca scriitor si rafinat cunoscator de nuante semantice, Inaltul Bartolomeu avea o inclinatie aparte in a intoarce cuvintele pe toate fetele, explicandu-le originea si evolutia semantica, punerea in context si facand speculatii surprinzatoare si sclipitoare.
Despre versetul acesta „si Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri”, inainte de orice talcuire a lui, odata a exclamat ceva de genul: „pur si simplu nu stiu sa va talmacesc acest lucru pentru ca nu pot!”.
Cu alte cuvinte e esential sa pornim de la ideea ca realitatea pe care o aproximeaza limbajul uman in care a fost scrisa Scriptura tine de un alt taram, al „de negraitului”, la care nu putem accede decat ca Moise pe Sinai, dupa ce ne descaltam de bocancii grosieri ai mintii cu care am putea strivi taina. In preajma tainei Intruparii lui Dumnezeu, nu putem pasi decat in soapta, pt. ca taina se dezvaluie doar daca ne lasam invaluiti in ea.
Totusi, atat cat poate fi explicat, mitropolitul Bartolomeu facea mereu observatii inedite, fara sa trivializeze textul prin devoalari inadecvate, asa cum fac multi sectari cu o indrazneala aproape luciferica cand e vorba de pururea fecioria Maicii Domnului.
Verbul „a umbri”, „ a adumbri” ( in greaca episkiazo) are si sensul de „a ocroti” si are aceeasi radacina cu verbul „a acoperi cu umbră“, „a cufunda în umbră (in greaca syskiázo).
In Scriptura, verbul acesta are o conotație specială: acțiunea prin care Dumnezeu Își exercită puterea sau Își revarsă harul asupra uneia sau mai multor persoane. Puterea prin care Dumnezeu Se descoperă și creează.
El apare in Scriptura in mai multe momente cheie:
1. Pe muntele Sinai, Moise fusese umbrit de un nor.
2. Atunci cand lui Moise i se descrie proiectul Chivotului Legamantului, cu doi heruvimi care il „umbresc” cu aripile lor. De notat ca chivotul nu urma sa fie in bataia soarelui sa aiba nevoie de umbra deoarece urma sa fie adapostit de un cort.
3. Catapeteasma dincolo de care preotii savarseau cele sfinte, are tot rolul de „ocroti” si „adaposti ca si cu o umbra” cele de taina.
4. In psalmul 90, avem expresia „cu spatele te va umbri”.
5. Apoi in NT, insasi umbra apostolilor are puteri miraculoase, ca o prelungire a Duhului, incat bolnavii de pe ulite se vindecau chiar si daca doar umbra lor ajungea sa-i umbreasca.
6. La Schimbarea la Fata, un nor luminos i-a umbrit pe cei trei pe apostoli.
In cazul Sfintei Fecioare, la Bunavestire, in momentul cand, concomitent cu pogorarea Duhului Sfant, puterea lui Dumnezeu i-a umbrit trupul, în clipa aceea, Fiul lui Dumnezeu Cel preexistent din vesnicie, Cel Nascut din Tatal mai înainte de toti vecii, S-a întrupat in pantecele ei, unde se va alcatui pe parcursul celor noua luni, asa cum se alcatuiesc toti cei care au fire umana.