Subiect: filioque
View Single Post
  #9  
Vechi 01.07.2012, 17:01:30
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
Nicaieri Biserica nu invata asa ceva. Daca da va rog aduceti argumente. Cele doua afirmatii nu sunt echivalente. Chiar daca Sf Treime este de o Fiinta si nedespartita, pentru a nu face confuzii nu putem spune ca Maica Domnului L-a purtat in pantecele sau Dumnezeu Tatal. Daca folosim aceeasi logica vom ajunge la concluzia ca Maica Domnului L-a nascut cu trup si pe Dumnezeu Tatal. De aia este o erezie.



Nicaieri n-am afirmat sau sugerat, direct sau indirect ca Maica Domnului L-a nascut cu trup si pe Tatal sau pe Duhul Sfant.

Rationamentul dupa care ati ajuns la o asemena concluzie va apartine in totalitate, si da, este o „erezie”.

Dvs. vreti cumva sa spuneti ca Persoana Fiului, pe perioada celor noua luni cat a fost purtat in pantecele Fecioarei, ar fi fost separata ipostatic de Persoana Tatalui si a Duhului Sfant?


Acuma, ce invata sigur Biserica, e ca nu poate exista nici un moment si nici un context in care ipostasul Fiului sa nu fie fiintial unit cu ipostasul Tatalui si cu ipostasul Duhului Sfant. Nici macar in conditia de embrion uman din pantecele fecioarei.

Si mai invata ca „fiecare din cele trei ipostasuri nu voiesc si nu lucreaza aparte, separat si deosebit, ci impreuna, Sf. Treime e o singura fire, o singura vointa, o singura lucrare, o singura putere, o singura autoritate, pentru ca e o singura Dumnezeire.” (Sf. Ioan Damaschinul).

Iar Sf. Nifon, episcopul Constantianei, zice: „A trecut Dumnezeu cu adevarat prin usile incuiate ale Fecioarei, gol la intrare ( adica duh in stare pura fara nimic palpabil, material n.m.) , dar purtator de trup la iesire, usile ramanand de-a pururi incuiate”.

Si mai invata Biserica despre taina Intruparii si prin iconografia si imnografia ei.

Banuiesc ca ati auzit de icoana „Panaghia Platytera ton ouranon” si cred ca ati si vazut-o, pt. ca se picteaza pe bolta din absida altarului. Maica Domnului apare in aceasta icoana cu mainile desfacute iar pruncul Iisus e pictat intr-un cerc pe pantecele ei.

Banuiesc ca stiti si ce insemana cuvintele „platytera ton ouranon”: „mai incapatoare decat cerurile”, adica Maica Domnului, devenind salas al Celui Infinit si Necuprins si Nelimitat nici de ceruri, s-a facut mai incapatoare decat cerurile, „platytera ton ouranon”.

In momentul zamislirii, in acele prime celule umane din trupul fecioarei si care au evoluat ulterior s-a aflat cuprins Dumnezeu-Treime intreg si infinit.

Din cat am inteles eu, Persoanele Treimii nu sunt niciodata separate. Unde e Fiul e si Tatal si Duhul Sfant. „Eu si Tatal una suntem” (Ioan 19, 30).

Dumnezeul Cel Necuprins de intregul univers S-a lasat incaput, cuprins, "minimalizat", "esentializat" intr-un embrion uman.
De aceea, dupa cum la nasterea Lui, vorbim de „pruncul divino-uman”, nu consider ca ar fi gresita expresia „embrion divino-uman”.

Nu e Intruparea lui Dumnezeu marea taina a Universului? Invata Biserica Ortodoxa cumva ca Cel din pantecele fecioarei e separat ipostatic de celelalte doua ipostasuri divine?

In pantecele fecioarei S-a dezvolat organic si S-a alcatuit ca om doar una din cele trei persoane nedespartite ale Sfintei Treimi. Si chiar daca, in faza embrionara, constitutia Lui umana era in curs de alcatuire si era nedesavarsita, asta nu inseamna ca ar fi fost cumva separat ipostatic de celelalte doua persoane ale Sf. Treimi. In acel embrion divino-uman din pantecele fecioarei se afla dumnezeirea intreaga si nedespartita comuna si celorlalte doua Persoane ale Treimii.

Nu e neaparat nevoie sa fiti de acord cu mine, insa daca modul meu de intelegere e eronat, astept eventual o analiza punctuala, dupa ce in prealabil ne asiguram ca vorbim aceeasi limba :))

Nedespartirea persoanelor tine de unitatea lor fiintiala, de modul lor perihoretic de a se intrepatrunde fara sa se amestece, fara sa se confunde, fara sa fie impartite sau despartite.

Nu poate exista nici un moment si nici un context in care ipostasul Fiului sa nu fie fiintial unit cu ipostasul Tatalui si cu ipostasul Duhului Sfant. Nici macar in conditia de embrion uman din pantecele fecioarei.

In fine, ma opresc aici, ca am indraznit deja sa zic prea multe despre o taina care evident nu poate fi analizata la microscop cu mintea mea de creatura limitata si supusa erorii.

Cu pace sa iesim..

Last edited by delia31; 01.07.2012 at 23:41:03.
Reply With Quote