Citat:
În prealabil postat de Mihailc
V-ați împotmolit în metafizică pentru că nicio parte nu stăpânește nici termenii implicați și nici un mental chivernisit duhovnicește pentru a aprecia corect cât poți să vorbești despre asemenea lucruri și când ar trebui să taci, lăsând taina în pacea ei nesfârșită și insondabilă.
Excesul de speculație și vânătoarea de certitudini întemeiate pe logica omenească au făcut mult rău Bisericii și continuă să mai facă, întrucât sugestia șarpelui din Geneza 3:5c (...cunoscând binele și răul) nu și-a epuizat puterea de fascinație asupra naturii umane. Doar că în ecourile ei îndepărtate, dar la fel de viguroase, prin care supraviețuiește în lumea contemporană, și-a multiplicat formele de expresie, iar acum avem o mulțime indeterminată de disjuncții (adevărat și fals, ortodox și heterodox, frumos și urât etc, ca să mă limitez doar la câteva mai populare), pe care le vrem musai tranșate și sistematizate, după cele mai riguroase exigențe scolastice.
Părinții din secolul IV, mă refer în special la Capadocieni dar nu numai, au ținut să apere deopotrivă Treimea și unitatea lui Dumnezeu în fața acuzației de politeism formulată de iubitorii de prea multă claritate logică, precizând că în Ființa Dumnezeiească, realitatea ipostatică nu subzistă autonom sau în opoziție, cum se întâmplă în natura umană divizată de păcat. Prin urmare, acolo unde este Fiul ipostatic, este și Tatăl și Duhul Sfânt în virtutea Deoființimii Lor care face ca între Persoanele Sfintei Treimi să existe, exprimată în limbaj omenesc fatalmente limitat, o unitate perfectă de viață, voință și lucrare. Acestă unitate a fost exprimată prin termenul sintectic de perihoreză și a stat (și) la temelia dogmei hristologice de la Calcedon prin celebrele patru epitete negative ("neamestecat, neschimbat, neîmpărțit, nedespărțit") care vorbesc despre o unitate și mai dificil de înțeles și definit decât ce vorbiți voi aici, aceea dintre două naturi separate de o prăpastie ontologică uriașă.
Hristos, devenind părtaș naturii noastre umane, a făcut posibilă mântuirea prin Cruce și Înviere, de care ne putem împărtăși în virtutea deoființimii cu El, aici fiind vorba de o reparație ontologică (adică la nivelul cel nivelul cel mai profund al ființei). În felul acesta înțelegem expresia "nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine" ca pe o participare reală (deși tainică) la ființa lui Hristos , fără ca să dăm în aberații cum că am fi "posedați", chiar și la modul pozitiv, de către ipostasul lui Hristos prin abandonarea prealabilă a trăsăturilor noastre personale.
ps - vă rog nu mai folosiți cuvântul "eretic" pe post de înjurătură subînțeleasă!
|
Facand abstractie de discursul alambicat si de strategia de timp Cornel Dinu, sa stiti ca afirmatiile dvs nu detin valoare de adevar intrinseca, asa ca va rog sa argumentati afirmatiile.
1. Ati spus ca nu stapanesc termenii folositi. Dati un exemplu.
2. Corectati-ma daca am gresit in cele afirmate, dar si argumentati.
3. "nici un mental chivernisit duhovnicește pentru a aprecia corect cât poți să vorbești despre asemenea lucruri și când ar trebui să taci, lăsând taina în pacea ei nesfârșită și insondabilă. " Aici va dau dreptate partial. Pentur ca intr-adevar este bine sa nu ne avantam sa explicam tainele dumnezeirii, dar nu credeti ca atunci cand intalnim o idee contrara invataturii Bisericii este bine sa o combatem cu cele corecte?
4. Discursul dvs despre relatiile dintre Persoanele Sfintei Treimi este pertinent, dar nu raspunde la cele discutate si anume daca Fecioara, conform invataturii Bisericii, a purtat in pantece toate cele 3 Persoana ale Sfintei Treimi si daca Fiul a fost cel nascut din Fecioara pentru ca ii este specifica nasterea si ca exista o relatie de determinare intre nasterea din veci si cea in timp din Fecioara.