Subiect: filioque
View Single Post
  #480  
Vechi 05.07.2012, 07:59:08
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
In ce fel Tatal si Duhul Sfant au contribuit la intruparea Fiului? Concret ma refer.
Concret, nu știu.

Citat:
Ce semnificatie are coborarea Duhului Sfant sub forma de porumbel in momentul botezului Domnului de catre Ioan?
Prezența Duhului Sfânt sub formă de porumbel, ca și prezența Tatălui manifestată prin vocea Lui ne arată că la Botez operează toate cele trei Persoane ale Sf Treimi. Faptul că la această Epifanie s-au deschis cerurile ne arată că Botezul este introducere mistică într-o realitate care scapă percepției noastre uzuale. "Cerurile s-au deschis" foarte rar în Biblie, s-a mai întâmplat la martiriul Sf Ștefan.
De ce tocmai porumbel ? Sfântul Spirit S-a manifestat în variate forme materiale: foc, vânt, mână, deget. Acum, El se manifestă ca porumbel. În baza principiului că înțelesul Noului Testament în cel Vechi se ascunde, ne-am putea gândi că există o legătură între porumbelul trimis de Noe, care îi vestește lui sfârșitul Diluviului și Acest Porumbel. Așa cum Botezul semnifică moartea omului vechi prin imersie în apă, așa anunță "pământ nou și Cer nou" prin porumbel.

Citat:
Cum intelegeti faptul ca Domnul a spus ca noi suntem una cu El asa cum si El este una cu Tatal? Cum poate exista o astfel de comparatie cand a fi una Fiul cu Tatal inseamna ceea ce ati explicat pana acum si care nu se poate aplica la uniunea om-Dumnezeu? Si totusi Domnul spune "asa cum"?
Suntem chemați la a fi Tatălui fii și fiice și, prin urmare, la frățietate în Cristos, la a moșteni, împreună cu El, un Cer nou și un Pământ nou. Aceasta este Împărăția, care este vizibilă și operează încă de pe acum pe pământ, în ceea ce numim, simplu, "Biserica". Când spunem "fii și fiice ale Tatălui, frați cu Cristos" avem în vedere o filiație și o fraternitate de adopție, fiindcă, după natură, Cristos este Unul Născut (Unigenitus), după cum credem și mărturisim.

Citat:
Despre neoprotestanti: explica ei singuri: Domnul nu a dat botez copiilor ci doar binecuvantare chiar daca acei copii il recunosteau si mergeau la El. Doar adultii se botezau dupa ce se pocaiau de pacate si isi schimbau comportamentul. Nu judec aici daca e bine sau rau ceea ce fac ei ci spun doar ca este perfect biblic.
Biblic este ca toți oamenii să se boteze, cu toată casa lor.

Citat:
- ce se intelege prin: "nasterea in Sfantul Duh a Fiului de catre Tatal". ? Ma refer la acel "in Sfantul Duh"
Poate că se referă mai degrabă la înomenirea Fiului decât la nașterea sa dinainte de toți vecii (din pre-eternitate). La înomenirea Fiului participă: Tatăl, ca promotor al întregului act. Sfântul Spirit, ca vector. Îngerii, prin Arhanghelul Gabriel, ca mesageri ai Buneivestiri. Oamenii, prin Sfânta Fecioară, prin libera lor acceptare ("Fiat mihi").

Citat:

"În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce ești necuprins."
?

Cum a putut Domnul sa fie in Rai cu talharul inainte de Inaltarea Lui la dreapta Tatalui?
Momentul exact al deschiderii Raiului, care fusese închis după păcatul ancestral, nu îl cunoaștem. Tot ce știm este că închis a rămas până la moartea Mântuitorului și că a fost deschis ulterior acestui moment. Dar când anume ? Imediat după moartea Sa ? Sau după Învierea Sa din ziua a treia ? Sau după Înălțarea Sa la Cer ?
Părerea mea personală este că Raiul a fost deschis de Înălțarea la Cer. Sufletele drepților lumii vechi au fost eliberate din "iad" (limbus patrum) prin coborârea în "iad" a Domnului dintre moartea și învierea Sa, dar nu au urcat la Cer până la Ascensiunea Domnului nostru din a 40-a zi, ci au rămas pe pământ în această perioadă, ca un cortegiu nevăzut al Său, ca un nor de martori.

Și totuși, cum se împacă această părere cu lauda liturgică "în rai cu tâlharul ai fost, Cristoase" ? Variante: o simplă eroare (textul liturgic nu este infailibil); o excepție făcută numai cu tâlharul în baza promisiunii Sale "vei fi cu Mine în rai" (promisiune pe care se bazează textul liturgic însuși); o exprimare în sens figurat, adică "rai" înseamnând nu "Cer", ci "preajma lui Cristos".

Citat:
Cum se explica faptul ca Dumnezeu Tatal si Fiul formeaza un binom cand vine vorba de trimiterea Duhului Sfant?
De fapt, e un trinom: participă și Duhul Sfânt. Nu există nicio lucrare extra-treimică în care Persoanele să participe izolat, ci în toate Dumnezeu se comportă ca Dumnezeu Unul. Deci, Duhul nu e existență inertă, care merge acolo unde consideră Tatăl și cu Fiul, ci, fiind Persoană, are toate atributele personale, inclusiv voință. Vedem aceasta în străvechea rugăciune când ne adresăm Lui și Îi spunem "Împărate Ceresc, Mângâietorule, vino și Te așează (...)".

Citat:
Si in ce consta aceasta trimitere daca Duhul Sfant, fiind Dumnezeu, este prezent pretutindeni? Iar daca Dumnezeu este prezent pretutindeni, cum isi poate face salas doar la unii?
Faptul că Dumnezeu este prezent pretutindeni ("El umple fiecare spațiu") este una, iar faptul că El ar opera pretutindeni ar fi alta. El nu operează pretutindeni, omul fiind singura creatură care Îi poate opune rezistență. Duhul Sfânt, deși e omipotent, este în același timp foarte delicat cu mine. El este prezent în mine și îmi dă impulsuri bune, dar, dacă eu Îi spun "Caramba !" El nu mai operează în mine.
De fapt, situația e un pic mai complexă și impune folosirea conceptelor de "har sfințitor" și "har lucrător", dar, în mare, deși Duhul se află pretutindeni, nu toți se lasă animați de El.


Citat:
Cum poate Sfanta Fecioara purta si cuprinde inauntru ceea ce de fapt se afla in tot universul?
Tocmai de aceea cuvine-se cu adevărat să o fericim pe ea, după cum a spus ea în Biblie: "De acum, mă vor ferici toate națiunile!". Într-un anume sens, sfântul ei Pântec este mare cât universul.

Citat:
- despre pasajul cu Avram si cei trei ingeri, biserica sustine in continuare ca ingerii ar fi Sfanta Treime in ciuda faptului ca nimeni nu il poate vedea pe Dumnezeu si sa ramana viu? (...)

- avand in vedere ca nimeni nu il poate vedea pe Dumnezeu si sa ramana in viata, ce anume vedeau oamenii cand il priveau pe Domnul?
Ideea că nimeni nu-L poate vedea pe Dumnezeu și să rămână în viață este accentuată supărător de exegeza iudaică. Noi vorbim mereu de exegeza creștină, uitând că rabinatul are propria lui știință a Bibliei (în fine, ceea ce consideră el ca fiind Biblia, adică V.T.).

În realitate, citim în Biblie că oamenii L-au văzut pe Dumnezeu Tatăl de zeci de ori și au rămas în viață. Începând cu Adam și cu Eva. Dar exegeza iudaică merge până acolo încât consideră că ori de câte ori oamenii au avut impresia că vorbesc cu Dumnezeu, de fapt a fost vorba de un înger al Său. Unul de rang înalt, din cinul Domniilor sau chiar al Tronurilor. Tradiția evreiască medievală (hassidică) i-a găsit și un nume: Metatron. Pe cale de consecință, cei trei de la Stejarul din Mamvri au fost trei îngeri. Isac s-a luptat în ciudata bătălie nocturnă nu cu Dumnezeu, ci cu un înger, etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 05.07.2012 at 08:10:22.
Reply With Quote