Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Multumesc de raspunsuri.
|
Slava Domului. Lui i se cuvine slava si multumirea in vecii vecilor.
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
In citatul pe care mi l-ati dat despre Hristos, faptul de a fi viu se refera tocmai la invierea Sa in trup,
|
Se referea inechivoc la invierea lui Iov in trup. Citatul sublinieaza ca Mantuitorul este viu in vecii vecilor (caci Hristos a murit doar ca om), iar expresia "viu" in acel context cuprinde si viata duhovniceasca din persoana Hristos Iisus (Mantuitorul, Rascumparatorul).
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Si bine-nteles ca ma intereseaza si Teologia patristica, de aceea orice sugestie de lectura aveti este bine-venita.
|
Ascetica si Mistica - Pr. Prof. Dumitru Staniloae - Ed. IBMBOR
Cursurile de mistica - Nichifor Crainic - Ed. Deisis
Sfantul Dionisie Areopagitul - trad Pr. Prof. Dumitru Staniloae - Ed. Paideea
Gheron Iosif - Marturii din viata monahala
Sfantul Serafim de Sarov - Un serafim printre oameni
Omul animal indumnezeit - Panayotis Nellas - Ed. Deisis
Sfintii Parinti Despre originile destinul si originile cosmosului si omului - Pr Ioan Ica, Alexadros Kalomiros, Amdrei Kuraev, Pr. Doru Costache - Ed Deisis
Sfantul Luca al Crimeii - Puterea inimii - Editura Sophia
Jean-Claude Larchet - Terapeutica bolilor spirituale - Editura Sophia
Jean-Claude Larchet - Terapeutica bolilor psihice - Editura Sophia
Evagrie Ponticul - Tratatul practic. Gnosticul - Editura Curtea veche
Filocalia - Trad Pr.Prof Dumitru Staniloae - Editura IBMBOR
Sfantul Maxim Marturisitorul - Ambigua - Ed. IBMBOR
lista ar putea continua...
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Marii sfinti ale acelor vremuri au studiat intr-adevar filozofia in cele mai mari centre grecesti si egiptene iar ziua sarbatorii celor Trei Mari Sfinti Ierarhi este considerata de unii ziua invatamantului motivand ca acesti sfinti nu s-au multumit doar cu studiul credintei crestine ci aveau orizonturi mult mai largi studiind si filozofia pagana a timpului lor.
|
Evident, insa ei s-au folosit de conceptele filozofice ale vremii lor pentru a nuanta si a detalia teologia crestina si nicidecum nu au preluat invatatura pagana. Antropologia ortodoxa este inechivoca in acest sens (subliniind valoarea trupului care in filozofia vremii era considerat doar "inchisoare pentru suflet" si era desconsiderat si negand preexistenta sufletelor pe care filozofii le considerau nemuritoare prin natura lor si nu prin harul lui Dumnezeu).
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Din ceea ce mi-a spus o profesoara de filozofie, ideea de suflet a fost introdusa de catre filozofii greci cam cu 6 secole inainte de venirea Domnului. Eu am inceput lectura cu cartea lui Aristotel "Despre suflet" dar trebuie sa recunosc ca este mai greu de inteles decat teologia crestina. Am mai multe carti de filozofie ce trateaza aceasta problema si pe care vreau sa le studiez, sunt abia la inceput.
|
Recomand lucrarea:
"Istoria filozofiei patristice" alui Claudio Moreschini - Ed Polirom.
Veti intelege diferenta intre antropologia teologica ortodoxa si antropologia filozofica.
Pe scurt: Conform teologiei ortodoxe sufletul are un inceput al existentei in momentul zamislirii fiind pecetea chipului lui Dumnezeu (Hristos Iisus) in materia trupului. Sufletul uman nu este nemuritor prin sine ci doar prin harul Duhului Sfant.
Sufletele animale si cele vegetale nu sunt nemuritoare caci Duhul Sfant nu se poate salaslui in ele (desi le tine in viata biologica specifica organismeleor) datorita ontologiei sufletului animal si vegetal.
Doar sufletul uman are capacitatea ontologica de a fi salas al harului Duhului Sfant si atfel omul (trup si suflet) poate conlucra "cu frica si cutremur" cu harul Duhului Sfant, mantuirea si indumnezeirea persoanei umane.
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Pe un site evreiesc Cheela (evrei ortodocsi din Israel) am pus intrebarea despre suflet dar raspunsul inca este in curs. Am primit insa raspunsul la o alta intrebare: conform capitolului 1 al Genezei, scrie ca vegetatia a fost facuta in ziua a 3-a si Dumnezeu a vazut ca era bine. In capitolul 2 insa scrie ca in momentul crearii omului nu era vegetatie pentru ca nu avea cine sa o lucreze. Cautand mai demult o explicatie, am gasit informatia cum ca de fapt au existat doua traditii biblice, una in regiunea din nord si una in regiunea din sud, traditii care au fost apoi reunite intr-una singura si de aceea apar contradictii. Rabinul evreu mi-a raspuns ca asa este, si mi-a mai spus ca, dupa cum observ, Torah facuta de evreii americani pe care am cumparat-o si care este o foarte buna achizitie si din punctul lor de vedere, reuseste sa unifice versiunile. In aceasta Torah este explicat faptul ca vegetatia a fost creata dupa cum scrie dar era inca in pamant pentru ca inca nu era omul sa o lucreze. De aceea Dumnezeu nu a zis la sfarsitul acestei zile ca totul era bun din cauza ca lucrarea inca nu era terminata (in Biblia Ortodoxa on-line pe care o consult insa scrie contrariul, Dumnezeu a zis ca este bun). Ca atare, dupa ce omul a fost creat, acesta a trebuit sa conlucreze cu Dumnezeu prin munca si rugaciune pentru a creste vegetatia data lui ca hrana.
|
Interesant. Consider un pic "fortata si exagerata" explicatia vegetatiei. Ea exista, indiferent daca omul o ingrijeste, conlucrand cu Dumnezeu sau nu.
Teologia ortodoxa patristica si filocalica afirma: toate formele de existenta (materiala si biologica) apar in ordine, de la simplu la complex. Toate existentele (materiale si biologice, inclusiv omul) au fost "plantate" in creatie sa "rasara"(apara) la momenul potrivit.
Inechvoc stiinta confrima aceasta revelatie: materia (atomii) apar in univers in ordine, de la simplu la complex (tabelul periodic al lui mendeleev)
organismele (vegetale si animale) apar in ordine de la simplu la complex (ADN-ul este inechivoc)
Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Apoi, la intrebarea de ce Dumnezeu spune ca a creat omul dupa chipul si asemanarea "Noastra" in cartea mea scrie asa: cand Dumnezeu a dictat Torah lui Moise, acesta l-a intrebat pe Dumnezeu cum adica sa scrie "Noastra" ca asta da apa la moara idolatrilor si ereticilor? Dumnezeu insa i-a poruncit sa scrie pentru ca idolatrii isi vor gasi mereu motiv sa fie idolatrii. Si i-a explicat lui Moise ca atunci cand a creat omul, tocmai pentru ca era o lucrare asa de importanta, El s-a consultat cu ingerii (creati in a doua zi) iar asta trebuie sa ramana exemplu si pentru om ca sa nu ia sigur deciziile importante ci sa se consulte si cu ceilalti. Rabinul mi-a raspuns legat de aceasta, ca sunt mai multe explicatii: modestia de care da dovada Dumnezeu este intr-adevar una din ele, exista si o explicatie bazata pe gramatica ebraica in care cuvantul "Naasse" este legat de un participiu trecut insemnand "si iata, omul e facut", mai este si explicatia pluralului de maiestate, si mai este si explicatia care lui ii place cel mai mult si anume aceea ca Dumnezeu s-a adresat direct omului zicandu-i: "tu si Eu sa facem omul impreuna, sa lucram pentru a cizela o creatura demna de aceasta chemare".
|
Interesant :)
Teologia ortodoxa crestina afrima inechvoc ca pluralul din cap 1 al Facerii (sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra) nu se refera nicidecum la ingeri, caci ingerii nu se pot indumenzei datorita ontologiei lor.
Serafimii isi acopera fata lor cand slavesc pe Dumnezeu in catare: "Sfant Sfant Sfant ESTE Domnul Savaot" caci nu pot vedea pe Dumnezeu.
Doar omul, intru Hristos Iisus este indumnezeit prin har fiind asfel capabil sa stea pe tronul slavei lui Hristos caci Hristos Insusi spune "celui ce va birui (pacatul si patima prin pocainta cu ajutorul harului Duhului Sfant) ii voi da sa sada pe trop cu Mine precum si Eu am biruit si am stat pe tron cu Tatal Meu" (Apocalipsa 3)
La Sfanta Liturghie cand Biserica canta impreuna cu Sfintii Ingeri imnul de slava "Sfant Sfant Sfant ESTE Domnul Savaot" noi nu ne acoperim ochii nici cei trupesti si nici cei duhovnicesti ci privim pe Hristos Iisus in Euharistie si ne unim cu El depin in Sfanta Impartasanie.
Astefel interpretarea: "sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra" insemna potrivit patrisiticii: sa facem persoane umane care sa fiinteze in dragoste si comuniune asemnea ipostaselor noastre Dumnezeiesti (Sfanta Treime). "Fiti desavarsiti perecum Tatal vostru desavarsit este" "sa fiti una precum Eu si Tatal una suntem" spune Hristos Iisus insusi.
Omul nu este facut dupa chipul ingerilor, Doamne fereste. Desigur ca viata duhovniceasca prin harul Sfantului Duhu are elemente comune atat speciei umane cat si speciilor (cetelor) ingeresti insa ingerilor nu le este accesibila indumenzeirea intru Hristos Iisus. Astfel din punct de vedere ontologic ingerii sunt sub nivelul ontologic al vietii duhovnicesti umane.