View Single Post
  #483  
Vechi 05.07.2012, 12:01:56
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Interesantă concepție (bine, în esență este adevărată, cu precizarea corectă a înțelesului aparteneței la Biserica lui Cristos și a definirii corecte a mântuirii prin intermediul Bisericii, pentru care este necesar un thread separat) dar, în altă parte, chiar dumneavoastră ați recunoscut că este posibilă mântuirea unei persoane care nu a făcut parte din Biserica Ortodoxă.

Între "este posibil doar în X" și "este posibil și în afara X" există o contradicție ireconciliabilă.
Eu v-am mai explicat chiar foarte detaliat, dar daca doriti va mai explic o data. Imi dau acum seama ca e posibil ca dvs. sa intelegeti un aspect al expicatiei gresit si eu sa nu-mi fi dat seama.
Ca sa sistematizez, in prima parte va voi spune despre faptul ca nu e o contradicite in afirmatie din punct d evedere logic, iar in a doua parte va voi spune si concordanta cu invatatura crestina, ca nici aici nu e o contradictie.
Asadar, v-am mai explicat care sunt diferentele intre exceptii si regula. Noi spunem ca toti oamenii mor. Stim ca au fost doi oameni care nu au murit, Sf. Ilie si Noe, asta nu inseamna ca e falsa afirmatia. Daca ziua are o durata fixa, dar pe timpul lui Iosua Navi soarele a stat pe cer o zi intreaga nu inseamna ca ziua nu are aceeasi durata.

Si acum trec la partea a doua, spuneam ca e posibil sa nu fi inteles ca nu la Dumnezeu sunt aceste conditionari, ci la oameni. Bunul Dumnezeu este Atotputernic, poate face orice, inclusiv sa ii mantuiasca pe toti oamenii. Dar noi de asta avem invatatura, ca este revelata, nu gandita de oameni. Din cauza ecumenismului unii au imprumutat conceptii de la protestanti, inclusiv sa creada ca ei sunt teologi si sfinti. Si spun cum cred ei ca ar trebui sa fie invatatura, nu cum este.
Asa cum Dumnezeu a revelat cele zece porunci, asa a revelat si conditiile mantuirii. Inainte de cele zece porunci oamneii nu mai stiau ca nu e bine sa omori, era un lucru normal pentru ei. Asa si in acest caz, unii spun ce cred ei ca e normal din punctul lor de vedere, nu ce ne-a dat Dumnezeu prin invatatura, si ajung sa creada ca ei sunt in locul lui Dumnezeu.
Asadar credem ce ne-a revelat Dumnezeu si ce ne invata Biserica, altfel ajungem sa ne creem propria noastra religie bazata pe cugetarile noastre.

Iar acum o sa va explic din punctul de vedere al invataturii. Invatatura ortodoxa spune ca unii ortodocsi cu pacate usoare pot fi scosi din Iad si trecuti in Rai cu ajutorul rugaciunilor Bisericii (si cele particulare, tot din Biserica fac parte). In cazul celor doi pagani scapati de Iad tot asa s-a intamplat, doi sfinti s-au rugat pentru ei si au fost trecuti din Iad.
Asa era si explicatia de la Sf. Ioan Damaschin, ca o minune ce o poate face rugaciunea. Observati un aspect important, paganii ajunsesera in Iad dupa moarte, de acolo au fost scosi cu rugaciunea sfintilor. La fel si pe timpul Sf. Ilie, la rumaciunea acestuia Domnul nu a mai dat ploaie.
Sf. damaschin la asta se refera, la ce poate face rugaciunea dreptului (dar si cea din suflet a credinciosului). Si da cea mai mare minue considerata de el, nu ca a mutat un munte, ci ceva aproape imposibil, ca un pagan sa scape din Iad.
Eu am citit un caz (nu stiu daca e si veridic) in care s-a dat un semn ca un sinucigas a fost trecut in Rai. Povestea un preot ca o familie bogata din Rusia nu a vrut sa isi lase fata (sau baiatul) sa se marite cu alesul inimii. Acestia s-au sinucis si familia a dat mai multe donatii unor biserici si a construit si cateva pentru sufletul acelui sinucigas. Si au spus sa le dea Domnul un semn ca s-a mantuit cand vor creste copaci pe acoperisul unei biserici. Si se spune ca la o biserica dupa cativa zeci de ani au crescut copaci pe acoperis (cred ca biserica era din Doborogea). Asadar prin rugaciune, nu ca s-ar fi mantuit paganii ca erau pagani.