Înșelarea în medicină se înțelege mai bine prin studiul înșelării în creștinism 22
(I) PĂRINTELE CORNEL DRAGOȘ
Diacon Prof. Cornel DRAGOȘ: DINCOLO DE MOARTE: SFINTE MOAȘTE - MUMII - TRUPURI BLESTEMATE Carte tipărită cu binecuvântarea Prea Sfințitului Părinte CALINIC, Arhiepiscop al Argeșului și Muscelului, 2009, Editura Egumenița. Pag. 17-97
(A) MUMII EGIPTENE:
Mumificarea la egipteni
Foarte buni observatori, egiptenii au văzut că morții pe care îi îngropau, în mod tradițional, în nisipul deșertului se uscau sub influența soarelui și a vântului. Când însă, în jurul anului 3000 Î.Hr., s-a trecut la practica înmormântării regelui decedat, a familiei sale și a marilor funcționari în coșciuge și în încăperi mortuare speciale, procesul natural de uscare a corpului nu mai era posibil. întrucât organele interne se descompuneau, vechii îmbălsămători egipteni au concluzionat că ele trebuie îndepărtate, împreună cu mușchii. Astfel s-a trecut la bandajarea mumiilor: de la fiecare deget până la brațe și picioare, pe schelet erau înfășurate fâșii înguste de in, în cantități mari, până când se obținea din nou înfățișarea corpului omenesc.3 (3 = Germer, Dr. Renate, op.cit., pag. 18.) în vremea romanilor a apărut moda înfășurării stratului superior de pânză în modele artistice cu forme geometrice, strat corespunzător îmbrăcăminții. Așa au apărut, cam prin 2600 î.Hr., primele mumii de in (în Saqqara, Medum și în alte locuri, 4700 - 4200 de ani vechime).
Experimentele au continuat pentru că soluțiile utilizate erau departe de a fi perfecte. îmbălsămătorii au constatat că pentru o conservare remarcabilă cea mai potrivită substanță era sarea de natron, în condițiile îndepărtării organelor interne. In prima etapă a îmbălsămării, creierul celui mort, care nu deținea nici o importanță religioasă pentru egipteni, era îndepărtat cu ajutorul unor unelte speciale, fie prin nas, fie prin orificiul occipital. Efectul antibacterian al uleiurilor din rășina de pin era folosit pentru tratarea cavității abdominale și a craniului. Organele interne erau așezate apoi în canope (recipiente speciale) separate, ale căror capace simbolizau diferite zeități: zeul Amset cu înfățișare omenească răspundea de ficat; Hapi, cel cu cap de maimuță, avea grijă de plămâni; Duamutef, cu cap de șacal, veghea asupra stomacului; Kebechsemuef, cel cu cap de șoim, avea în grijă intestinele. Timp de mai multe săptămâni, corpul defunctului era așezat în natron, pentru absorbirea umezelii. După uscare și tratare cu uleiuri antibacteriene, trupul era bandajat, sub supravegherea unui slujitor purtând pe figură masca lui Anubis. Pentru ca mumia să stea fixă pentru bandajare, îmbălsămătorii introduceau uneori scânduri în bandajul de pânză sau bețe în corp, după care înfășurau cadavrul cu nenumărate fâșii lungi de pânză, iar în final înfășurau mumia într-un cearșaf legat cu bandaje înguste și predau trupul conservat familiei pentru a-I înmormânta4 (4 Ibidem, pag. 19.). La fel de importantă era și protecția magică, garantată de diverse amulete, căci egiptenii nu lăsau păstrarea veșnică a corpului numai pe seama măiestriei îmbălsămătorilor. Cele mai multe amulete erau confecționate din faianță, numai regii și demnitarii de la curte dețineau privilegiul primirii unor amulete din aur. Dintre cele mai folosite amulete, ochiul lui Horus (ochiul Udjat) avea menirea să garanteze păstrarea intactă a corpului, scarabeul proteja în mod special morții după înviere, iar pilonul Djed simboliza veșnicia
[… aici se descriu mai departe superstițiile magice vrednice de tot râsul insuflate de draci și apoi în mod plicticos înfățișarea mumiilor faraonilor celebri - nn]
Ultimele mumii egiptene
De multe ori, mumiile persoanelor simple au avut o soartă mai bună decât cea a faraonilor. Cea mai veche mumie naturală din Egipt, de circa 5400 de ani vechime, este numită Ginger și a fost găsită în localitatea Gebelein. Alături de ofrandele sale, mumia Ginger poate fi observată astăzi la British Muzeum din Londra.
Multe dintre aceste mumii au rezistat odată cu trecerea mileniilor și au rămas neatinse în mormintele lor complet pictate din Gizeh, Saqqara sau Teba. în urmă cu doar câțiva ani, s-a descoperit în oaza Baharija un cimitir din vremurile romane, numit din pricina măștilor mortuare aurite „Valea mumiilor aurite" (aproximativ două mii de ani vechime).
Amestecul de influențe elenistice și romane, aduse de cucerirea macedoniană și apoi de cea romană (secolele IV-1 î.Hr.), s-a resimțit și în practicile de mumificare ale acestei perioade, prin combinarea mumificării egiptene cu portretizarea realistă a celor decedați, pictați înainte sau după moartea lor. Acestea au fost ultimele mumii egiptene, care au lăsat moștenire probabil cele mai reușite portrete pictate din lumea antică. Se păstrează astfel din intervalul 80 - 250 d. Hr. multe portrete și mumii, mai ales ale unor copii (de pildă, mumia unui băiat roman din Fayum, 1900 de ani vechime).
Din secolul al IV-lea creștin începe declinul mumificării în Egipt, odată cu creștinarea unor împărați romani, pentru ca în vremea lui Teodosie cel Mare (379 - 395), practica trimilenară de conservare a mumiilor egiptene să se încheie,
[încheindu-se astfel și atenția idolatră față de trup, mutându-se nădejdea spre Hristos- nn.].
Va urma cu
(B) MUMII DIN AMERICA - CAZURI REPREZENTATIVE
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|