Subiect: filioque
View Single Post
  #566  
Vechi 11.07.2012, 14:39:35
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Dvs. sunteti sigur ca in Ortodoxie nu ne putem impartasi dintr-o persoana a Dumnezeirii ci doar din energiile Sale?
Recomand sa cititi cu atentie postarea anterioara.

Conform teologiei ortodoxe, in Sfanta Taina a Euharistiei ne impartasim in chip real cu una din persoanle Sfintei Treimi: Iisus Hristos, si asfel ne facem parasi dumnezeiestii firi in toata deplinatatea ei, in sensul ca harul naturii fiintei lui Dumnezeu (ce exista supraexistential in persoanle Sfintei Treimi) patrunde intreaga persoana umana (trup si suflet spiritual) avand ca scop indumnezeirea omului prin har (si nu prin natura, fiinta). Adica pe gradul cel mai intalt de sfintetie: indumnezeirea prin har, omul este patruns si conlucreaza la cel mai inalt nivel cu harul energia lui Dumnezeu.

Ca si comparatie (frecvet folosita de Sfintii Parinti):
Un cutit de otel si focul. Natura fiintei lor (modul lor de fiintare, existenta) este total diferita.

Cutitul poate fi inrosit de catre energia (lucrarea) folcului pe grade din ce in ce mai mari, insa niciodata nu isi va schimba firea, natura sa.
In lucrarea (energia) specifica cutitului: taierea, se va observa gradul de unire cu harul (energia) focului, caci cu cat este mai incalzit cutitul (adica este unit mai profund, este patrus mai profund) de catre lucrarea (energia) focului cu atat temperatura sa va fi mai mare si in taiatura cutitului arsura specifica lucrarii focului va fi mai evidenta.
Intocmai este si cu persoana umana care conclucreaza cu harul (energia, lucrarea) naturii, fiintei lui Dumnezeu (ce exista supraexistential in Persoanele Sfintei Treimi): cu cat este mai profunda conclucrearea cu harul lui Dumnezeu cu atat in faptele (actiunile, lucrarea) omului va fi mai evidenta sfintenia ca manifestare a harului.

In concluzie tot ceea ce trebuie sa faca omul este sa il lase pe Hristos Iisus sa lucreze in persoana sa, prin harul Sau Dumnezeiesc. Omul nu are nici un merit in savarsirea minunilor spre exemplu, caci nu le realizeaza ci harul lui Hristos lucreaza in persoana umana care doreste sfintenia pe cel mai inalt nivel: indumenzeirea prin har "nu mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine" (Galateni) spune Sfantul Pavel.
"Peste bolnavi mainile le veti pune si bine le va fi" spuen Hristos Iisus, caci voi omeneste puneti mana iar EU cu harul Meu dumnezeiesc tamaduiesc si iert, caci asa cum spune Sfantul Pavel, preotii nu sunt decat "iconomi ai Sfintelor Taine ale lui Dumnezeu" (Corinteni)



Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Cand luam Impartasania nu ne Impartasim cu Trupul si Sangele Domnului ci cu o energie de a Sa?
Cand mancam adevarat trupul si adevarat sangele Domnului Iisus Hristos, noi ne unim deplin (trup si suflet spiritual) cu Persoana lui Hristos Iisus si nu cu fiinta sa dumnezeiasca. Astfel noi suntem patrusi de harul (energia) naturii fiintei lui Dumnezeu (ce exista supraexistential in Persoanele Sfantei Treimi). Astfel noi putem vedea duhovniceste in Persoana lui Hristos Iisus pe Dumezeu Tatal in persoana cu ajutorul persoanei Duhului Sfant.


Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Nu suntem temple ale Duhului Sfant ci doar a unei energii a Duhului?
Suntem creatura lui Dumnezeu. Intre creat si necreat exista o prapastie ontologica de netrecut.
Dumnezeu are um mod de existenta supraexistential: aseitate (isi este suficient Lui insusi pentru a exista, fiinta).
Omul fiind creat, pentru a fiinta, exista are nevoie permanent de harul (energia, lucrarea) naturii fiintei lui Dumnezeu. Caci Dumnezeu a creat: spatiul, timpul, materia, viata biologica si viata duhovniceasca.

Astfel ontologic, firea umana creata nu poate fi nemuritoare decat prin harul (energia, lucrarea) Duhului Sfant. Omul este indumnezeit prin har si nu prin fiinta.

Deci cand spunem ca trupurile noastre sunt temple ale Duhului Sfant, insamnea ca noi ca persoane conlucram cu harul (energia, lucrarea) naturii fiintei dumnezeiesti (ce exista in Persoanle Sfintei Treimi). De aceea Hristos Iisus spune: "Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi, și vom veni la el și vom face locaș la el". Evident ca in acest caz "locuirea" se refera la conlucrare nu cu fiinta lui Dumnezeu ci cu harul (energia, lucrarea) naturii fiintei lui Dumnezeu (ce exista in Persoanle Sfintei Treimi, caci fiinta nu exista in sine ci doar in persoane).


Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Iar daca Domnul nu a trimis Duhul Sfant ci doar o energie si la Cincizecime a coborat o energie, asa cum s-a scris mai inainte, de ce Domnul nu s-a exprimat corespunzator? Nu cred ca Domnul a putut face greseala de exprimare.
Toti sfintii lui Dumnezeu marturisesc intr-un cuget: "nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său, fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu.
11. Căci cine dintre oameni știe ale omului, decât duhul omului, care este în el? Așa și cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu.
12. Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu;
13. Pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești.
14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește.
15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni; " I Corinteni cap 2

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Multumesc de raspunsuri.
Sa multumim lui Dumnezeu si sfintilor Sai care ne lumineaza.
Slava Domnului!
Reply With Quote