Multumesc de raspunsuri.
In cele ce mi-ati scris inca nu ati demonstrat infailibilitatea dogmatico-filozofica a sfintilor ci ati vorbit tot de cele evanghelice: pocainta, ascultare de Dumnezeu etc.
Nu exista nici o diferenta intre tata si parinte, doar limba romana permite utilizarea cuvantului "parinte" in loc de tata, in toate celelalte limbi parintele este numit tata. Si chiar si la noi nu este decat tata avand in vedere ca nu sunt si femei preot pentru a fi parinte mama. Ca atare porunca Domnului este foarte clara si are si o explicatie data de El insusi pentru interdictia de a se numi parinti: "pentru ca voi sunteti frati". A aratat foarte clar ca trebuia sa ia sfarsit raportul pe verticala tata-fiu intre oameni pentru a fi inlocuit cu cel de frate, o relatie pe orizontala mult mai calduroasa si mai smerita, in timp ce raportul Tata-fiu ramanea cel al omului cu Dumnezeu.
Filozofia crestina ortodoxa a dezvoltat mult conceptul de indumnezeire si din citatele ce le-ati dat vad ca ideea pleaca de la desavarsirea ceruta de Domnul, insa acea desavarsire nu se refera intr-un nici un caz la infailibilitatea dogmatico-filozofica ci se refera la ceea ce a zis Domnul: sa iubim cu masura lui Dumnezeu care merge pana la iubirea vrajmasului. Aceasta este omeneste imposibil de multe ori dar devine posibila cu ajutorul Harului lui Dumnezeu si asta a facut si face si Maica Domnului: i-a iubit pe ucigasii Fiului ei si la fel ca Dumnezeu ii iubeste pe toti oamenii. Aceasta iubire desavarsita duce la o sfintenie desavarsita dar nu implica automat si o cunoastere dogmatico-filozofica, ci ceea ce i se cere omului este ceea ce a zis Domnul Iisus: a crede cele spuse de El, fiind singurul Adevar si singura Cale pe care o putem urma pentru a avea viata. Ori ceea ce a zis El se afla in Evanghelie. Restul adaosurilor filocalice vin din mintea omeneasca si sunt oamenii cei care vor sa creada ca desavarsirea in iubire ceruta de Domnul a dus la adaugiri din partea lui Dumnezeu in dogme si filozofii. Insa este doar o credinta umana asta fara nici o acoperire in Cuvantul Domnului. Si cele doua nu sunt deloc incompatibile.
|