Citat: 
	
	
		
			
				
					În prealabil postat de  Mihnea Dragomir
					 
				 
				Când spunem că "Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul" înțelegem prin "Duhul Sfânt" ceea ce are El caracteristic, ceea ce Îl individualizează pe El, adică Ipostasul, Persoana Sa. Pentru că Ființa Sa nu originează de la Tatăl, nici de la Fiul, ci este neoriginată. 
Mai pe larg explică Doctor Angelicus aici:  http://www.newadvent.org/summa/1036.htm 
			
		 | 
	 
	 
 Domnule Mihnea Dragomir, cu toata onestitatea si consideratia va rog fie sa rectificati afirmatia de mai sus conform teologiei romano-catolice, fie sa largiti cecetarile teologice  romano-catolice (inainte si dupa Marea Schisma 1054) si ulterior sa reveniti asupra afirmatiei.
 Singura caracteristica care individualizeaza ipostasurile Sfintei Treimi este cauzalitatea ca mod de existenta. Astfel Tatal este nenascut, Fiul este nascut DIN Tatal (atemporal) iar Duhul Sfant purcede exclusiv (in sensul originanului grecesc care se refera la modul de existenta si nu in sensul verbului latin procesio care inseamna trimitere) DIN Tatal. 
Duhul Sfant ni se da (trimite) noua oamenilor prin Fiul, dar aceasta nu afecteaza modul de existenta ipostatica a Sfantului Duh.  
 
Cauzalitatea modului de existenta personala, ipostatica a Fiului si a Duhului Sfant apartine exclusiv lui Dumnezeu Tatal. Duhul Sfant purcede (in sensul ortodox care se refera la modul de existenta) exclusiv din Tatal si se odihneste in Fiul, iar Fiul, Iisus Hristos ni-L daruieste si noua oamnilor, fratilor Sai.
In acest sens reaminesc Dogma trinitara a Sfantului Ioan Damaschin (de referinta atat pentru teologia ortodoxa cat si pentru cea romano-catolica) care afirma inechivoc:
 "Dumnezeirea este simplă și necompusă. Tot ceea ce este alcătuit din multe și diferite este compus. Dacă am spune că însușirile de a fi nezidit, fără de început, necorporal, nemuritor, veșnic, bun, creator și altele ca acestea sunt deosebiri esențiale ale lui Dumnezeu și că Dumnezeu este compus din acestea, atunci Dumnezeu nu va  fi simplu, ci compus. Dar a gândi astfel este cea mai mare  impietate. Prin urmare,  trebuie să ne gândim că  fiecare din atributele lui Dumnezeu nu arată ceea ce este El în ființa Sa, ci indică ceea ce nu este în ființa Lui sau un raport cu ceva din acestea care se deosebesc de El, sau ceva din acelea care însoțesc natura sa sau activitatea lui. 
[...] 
toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență 
[...] 
După cum cu privire la Dumnezeire mărturisim o singură fire, și după cum spunem că  sunt  în  realitate  trei  ipostase  și afirmăm că  toate  însușirile naturale și substanțiale sunt simple, și că cunoaștem deosebirea ipostaselor numai  în  cele  trei  însușiri,  anume  în  necauzat  și părintesc,  în  cauzat  și născut,  în cauzat  și purces,  și cunoaștem că  ipostasele  sunt nedespărțite  și nedespreunate unele de altele, unite și întrepătrunse fără confundare — ele sunt unite, dar nu se confundă, căci sunt trei, chiar dacă sunt unite, căci sunt despărțite, dar fără să se despreuneze. Și chiar dacă  fiecare există  în sine, adică  este  o  ipostasă  desăvârșită  și  are  o  însușire  proprie,  adică  un mod deosebit de existență, totuși sunt unite prin ființă și prin însușirile naturale  și  prin  aceea că  nu  se  despart  și  nici  nu  se  depărtează  de  ipostasa părintească;  pentru  aceea  este  și  se  numește  un  singur Dumnezeu."
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Last edited by Eugen7; 12.07.2012 at 10:11:02.
					
					
				
			
		
		
		
	
	 |