Ochiul pizmaș (Deochiul) - Lucrarea diavolului
Atunci când o persoană invidioasă vede ceva bun la alta, ea va suferi. În cazul diavolului se întâmplă acelasi lucru. Diavolul si invidiosii îi pizmuiesc pe ceilalți, care fac binele. Aceasta este caracteristica lor comună. Diavolul o exploatează din plin. Se folosește de ea pentru a-si extinde răutatea si la alții. Cu alte cuvinte, o privire pizmasă devine un comportament sau o călăuză prin care se răspândește otrava diavolului. „Deochiul - zice Sfântul Vasile cel Mare - este o acțiune a diavolului săvârșita de oamenii pizmasi.” Într-o rugăciune a Sfântului Vasile se cere: „... risipește orice lucrare a diavolului, orice atac drăcesc”. Aceasta înseamnă că ochiul pizmas NU este, de exemplu, o banală durere de cap, o amețeala obișnuită sau altceva. Hotărât, este ceva TERIBIL, ceva îngrozitor, ceva de nesuferit, ceva DRĂCESC. Martori oculari relatează că un sătean avea un cal frumos. O persoană invidioasă, uitându-se la el, a zis: „Ce cal frumos!”, iar animalul a căzut mort chiar atunci. Este cu siguranță o acțiune a diavolului.
Povestea de mai sus scoate în evidenta faptul că numai cei plini de răutate au acest deochi în ei: „ Risipiți orice otravă a oamenilor stricați si pizmăreți” (din Rugăciunea împotriva pizmei).
Pe cine vatămă „deochiul”?
Evident, fiindcă deochiul este o acțiune a diavolului, el poate vătăma pe oricine care este lipsit de apărare, care nu este înzestrat cu armele necesare înfruntării diavolului si a mestesugirilor sale: rugăciunea, postul, spovedania si Dumnezeiasca Împărtăsanie.
Iată de ce:
Sfinții nu sunt vătămați.
Preoții, de asemenea, nu sunt vătămați (din pricina preoției).
Nu sunt vătămați nici credincioșii care iau parte la viata liturgică a Bisericii.
Izgonirea „deochiului”
Rugăciunea
Dat fiind faptul că deochiul este o acțiune a diavolului, este trebuința de o rugăciune specială pentru a-l exorciza. Biserica Ortodoxă a stabilit o rugăciune deosebită împotriva deochiului, prin care diavolul este alungat. Rugăciunea este citită numai de către preot.
Tentative păcătoase de exorcizare
Să presupunem că ati fost afectati de deochi si, în loc să vă duceti la un preot, vă duceti la o femeie „specializată” în astfel de cazuri. Dacă faceti aceasta, atât voi cât si femeia săvârsiti un păcat. Păcătuiti prin aceea că dispretuiti pe slujitorul numit de Dumnezeu (preotul), mergând si bătând la usa unui străin, iar femeia aceea subminează pozitia preotului. Pentru a fi mai clar: Laicii, ca unii care nu sunt hirotoniti, nu au dreptul să facă semnul crucii asupra altor oameni într-un mod sacramental. De ce nu-ti faci singur semnul crucii? De unde această sfintenie în mâinile acestor oameni? Deoarece nu sunt preoti, este evident că nu pot săvârsi nici o Taină, precum, să zicem, Taina Mirungerii. Cu toate acestea, unele femei îndrăznesc să facă aceasta. Îsi „sfintesc” singure putin ulei si-si fac semnul crucii cu el! V-ati întrebat vreodată de ce nu folosesc ulei dintr-o candelă? În ritualurile lor, acestea amestecă cuvinte bisericesti cu altele, din altă parte (adică de la diavolul). Oare rugăciunile Bisericii au nevoie de o întărire venită de la cele ale diavolului? În final, care cuvinte vor da roade? Cele ale Bisericii sau cele ale diavolului? Oare Domnul va da vreo atentie rugăciunilor spurcate?
Si să nu spui: „Dar, de îndată ce femeia m-a exorcizat, m-am simtit din nou bine”.
Poate fi pe fond psihologic.
Poate să fi fost diavolul acela care te-a făcut bine.
Am citat din lucrarea: Infruntand diavolul si vrajitoria de Arhim. Vassilios Bacoiannis
Personal am niste rezerve si niste comentarii personale la anumite aspecte privind "semnul crucii" facut de mireni asupra altor mireni, dar asta-i alta poveste...
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)
|