Subiect: filioque
View Single Post
  #594  
Vechi 13.07.2012, 00:59:49
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
Repet: Biserica Ortodoxa NU invata ca Duhul purcede de la Tatal prin Fiul.

Ca sa puteti contrazice acest lucru va rog sa aduceti ca argument un citat din Dogmatica sau Catehismul ortodox unde se invata asta. De asemenea un argument l-ar putea constitui un citat din Sfintii Parinti. Incercarea dvs de argumentare ramane doar o suma de cuvinte cu exact acceasi valoare ca invatatura catolica despre purceredea Duhului si de la Fiul. Exact asa fac si ei si spun ca daca Sf Parinti invatau ca Duhul purcede de Tatal nu inseamna ca excludeau ca Duhul purcede si de la Fiul. Dar asta nu e nici o dovada. O dovada o constituie ca Sf Parinti sa spuna explicit asta, asa cum o dovada a ceea ce sustineti dvs ar contitui-o ca in Dogmatica Ortodoxa , in Catehismul Ortodox sau un scrierile Sf Parinti sa fie specificat explicit ca Duhul purcede de la Tatal prin Fiul. Doar ca asa ceva nu exista.


Ok, inteleg ca va grabiti tare sa puneti eticheta definitiva fara sa vedeti daca s-a spus tot ce era de spus.

V-am recomandat mai sus, sa puneti in paralel cele doua propozitii, cea in care se foloseste „prin”, si cea in care se foloseste „din”, dupa ce veti fi analizat pozitia sf.parinti despre aceste nuante introduse de cele doua prepozitii.

Prepozitia „ dia” din expresia „dia ton Yiou” (prin Fiul), folosita si de Sf. Ioan Damaschinul, alaturi de sfintii mentionati mai sus are doua intelesuri, despre care, chiar inainte sa fi mentionat eu ceva, dvs. spuneti ca nici macar nu exista o asemenea expresie la Sf. Ioan Damaschin.

intelesul 1 -„prin mijlocirea” – iar sfintii parintii mentionati mai sus, o folosesc numai atunci cand e vorba de trimiterea temporala a Duhului Sfant in lume.

intelesul 2 – „deodata cu”, „impreuna cu” – iar sfintii parinti o folosesc in sensul ca Sf. Duh purcede din Tatal , deodata sau impreuna cu Fiul cel nascut din Tatal.

Important de retinut ca Tatal e singura cauza atat a Fiului, cat si a Sf. Duh.
Ca latinii inteleg ceva prin aceasta prepozitie „dia”, iar rasaritenii altceva, asta o alta poveste, pe care n-am pretentia ca as putea-o eu epuiza. Va las pe dvs. sa va aduceti contributia la elucidarea chestiunii.

Si acum, de abia acum cand v-am spus si o mica parte din parerea mea despre expresia „dia ton Yiou=prin Fiul” , mai spuneti-mi o data, invata sau nu Biserica ca Duhul Sfant purcede de la Tatal prin Fiul, in intelesul 1 ?
Dar in intelesul 2?
Reply With Quote