View Single Post
  #786  
Vechi 13.07.2012, 14:12:30
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

O simpla opinie (partiala intr-un anumit sens) cu privire la dimensiunea ,,juridica"a mantuirii ce se poate observa in Noul Testament (in VT discutia este cu totul diferita). Exista,fara doar si poate, cel putin in cazul Sfantului Apostol Pavel, explicatii in care se regasesc termeni juridici sau similari notiunilor juridice.Daca privim contextul lumii in care apostolul a trait totul poate avea o explicatie.Apostolul traia intr-o lume dominata de romani iar orice lume dominata de romani va fi una a legilor, a expresiilor juridice.Romanii, fiind un popor pragmatic (Pax Romana fiind un exemplu in acest sens) utilizau si punea la baza relatiilor sociale notiuni juridice(orice student la Drept in anul I va poate spune despre influenta dreptului roman).Apostolul,prin urmare,foloseste notiuni care erau familiare celor care il ascultau si a caror semnificatie, preluand o imagine din realitate pe care toti o cunosteau il putea ajuta,chiar si pe un credincios mai putin instruit, sa inteleaga o notiune mult mai complexa.

Cultura apuseana a Evului Mediu a accentuat acesta latura a explicatiei de tip juridic in stransa legatura cu modul sau social de organizare.Intelegerea dincolo de sensul imediat al literei, cu sensul de vindecare, a ramas in special in Rasarit, mai putin afectat de pragmatismul altor culturi si mai inclinat spre o latura mai blanda, mai cuprinzatoare a intelesului de mantuire pt fiinta umana. Protestantismul,a vandu-se in vedere originile sale, nu a facut decat sa accentueze si mai mult acesta latura juridica (nu au reusit niciodata sa realizeze o intoarcere spre un inteles plenar al mantuirii ci doar l-au limitat si ei la notiuni in formule fixe,saracite de orice taina, influentati de diversi factori, obiectivi sau subiectivi) consecinta principala fiind coborarea unor notiuni ce tin de teologia apofatica la nivelul stramt al intelegerii umane care,dorind sa explice si sa cuprinda totul in formule fixe, practic limita dumnezeiasca lucrare la o stare de fapt ce tine de salile tribunalelor.Este o abordare,dar inteleasa strict (ceea ce Apostolul Pavel cel putin nu a intentionat niciodata,teologia expusa de el fiind mult mai complexa si profunda) nu ofera decat o imagine ce eventual te poate face sa rasufli usurat nu sa fii si vindecat in complexitatea structurii tale.In aparenta par egale ca si efect dar in esenta este o diferenta importanta.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 13.07.2012 at 14:22:59.