Subiect: Despre femeie
View Single Post
  #60  
Vechi 14.07.2012, 11:00:59
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Eva nu a fost creată de Dumnezeu în mod conjunctural

Trebuie să discutăm puțin despre felul în care au fost creați Adam și Eva, pentru că am impresia că mulți dintre noi amestecăm puțin lucrurile. Impresia greșită este că Eva ar fi fost creată la mult timp după Adam și confuzia vin din următorul verset:

„Și a zis Domnul Dumnezeu: "Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el".” (Facere 2, 18)
Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu; și, dacă a adormit, a luat una din coastele lui și a plinit locul ei cu carne. Iar coasta luată din Adam a făcut-o Domnul Dumnezeu femeie și a adus-o la Adam.”

Bun, dacă ne uităm doar la aceste versete, fără să studiem cu atenție ce spune Sfânta Scriptură și cum tâlcuiesc Sfinții Părinți ajungem la concluzia că Eva a fost creată pentru Adam în mod conjunctural, adică dintr-o necesitate de moment a lui Adam. Astfel, femeia poate fi greșit considerată un accesoriu pentru bărbat, ceva care nu este neapărat necesar dar care poate fi de ajutor.

O altă impresie greșită pe care o avem noi este că în ziua a șasea Dumnezeu l-a creat doar pe Adam, nu și pe Eva. Astfel fără să știm presupunem că Eva a fost creată ulterior, și nu are legătură cu tot ce a fost creat, nefiind acolo de la început, ci apărând oarecum pe parcursul istoriei adamice din rai.

Această înțelegere greșită a lucrurilor afectează percepția noastră despre unirea dintre bărbat și femeie, despre Taina Cununiei și implicit despre viața de familie.

În cartea Facerii din Vechiul Testament, în primele două capitole se relatează modul în care Dumnezeu, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, a făcut lumea. Am făcut o mică schiță a acestor două capitole pentru a observa mai clar ce mesaj ne transmit:

Facerea, Capitolul 1
  • Crearea lumii - Ziua 1
- a făcut Dumnezeu cerul și pământul, lumina și întunericul
  • Crearea lumii - Ziua 2
- a făcut Dumnezeu o tărie prin mijlocul apelor, despărțindu-le pe cele de sus de cele de jos.
  • Crearea lumii - Ziua 3
- a făcut Dumnezeu mările și uscatul, pomii și toate plantele pământului.
  • Crearea lumii - Ziua 4
- a făcut Dumnezeu luminatorii cerului: soarele, luna și stelele, ca să se deosebească anotimpurile, zilele și anii.
  • Crearea lumii - Ziua 5
- a făcut Dumnezeu vietățile apelor și toate păsările lumii.
  • Crearea lumii - Ziua 6
- a creat Dumnezeu animalele domestice și pe cele sălbatice și toate târâtoarele pământului.
- tot în această zi l-a creat Dumnezeu pe om.

Aș vrea să fim puțin atenți și să vedem în ce fel l-a creat Dumnezeu pe om. Iată ce zice Scriptura:

"Să facem om după chipul și după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peștii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietățile ce se târăsc pe pământ și tot pământul!"

E prima dată în toate cele șase zile ale creației când se folosește pluralul atunci când se referă la acțiunea creatoare a lui Dumnezeu: „să facem om”. Până acum se spunea doar „a făcut Dumnezeu” sau “și a zis Dumnezeu să fie...”

„Acesta nu este un plural al maiestății, ci un plural gramatical autentic; Sfinții Părinți văd în el prima revelație scripturistică asupra persoanelor Sfintei Treimi” explică IPS Bartolomeu Anania. Tatăl, Fiul și Sfântul Duh se sfătuiesc și cad de acord să-l creeze pe om, dar nu în orice fel, ci după chipul și asemănarea Lor.
Și apoi precizarea necesară:

"Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie."

Deci în ziua a șasea a facerii lumii a fost creat omul ca bărbat și femeie, nu doar Adam. Așa cum Dumnezeu este Unul în ființă dar trei Persoane, la fel și omul a fost creat un trup dar două persoane.

Și tot acum spune Scriptura:
"Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l supuneți; și stăpâniri peste peștii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietățile ce se mișcă pe pământ și peste tot pământul!"
Nu i-a zis lui Adam să crească singur sau să se înmulțească singur ci omului, Adam și Eva.

Facerea, Capitolul 2
Acest capitol este cel care este posibil să aducă neînțelegere, întrucât reia anumite momente din cele șase zile ale Creației, aducându-le detalii suplimentare.
  • Crearea lumii - Ziua 7
– Dumnezeu S-a odihnit de toate lucrurile Sale; sfințirea acestei zile ca zi de odihnă. Facerea lumii se termină.
Apoi urmează:
  • Detalii despre cum era Pământul înainte de fi populat de vegetație.
Detalii despre felul cum l-a creat Dumnezeu pe om în ziua a șasea: l-a făcut din pământ, suflând suflare de viața în fața lui, apoi l-a pus în grădina raiului.
I-a dat poruncă să nu mănânce din pomul cunoștinței binelui și a răului.
  • Hotărârea lui Dumnezeu de a face ajutor lui Adam.
Apoi Dumnezeu îi aduce înainte lui Adam toate animalele pământului pentru a le numi și pentru a-și găsi ajutor printre ele:
Și a pus Adam nume tuturor animalelor și tuturor păsărilor cerului și tuturor fiarelor sălbatice; dar pentru Adam nu s-a găsit ajutor de potriva lui.
  • După acest moment Dumnezeu o crează pe Eva din coasta lui Adam, și Adam o recunoaște bucuros că fiind os din oasele sale.
Capitolul 2 al Facerii reia momentul în care omul a fost creat și-l detaliază. Faptul că Dumnezeu i-a oferit animalele ca alternativă de ajutor lui Adam nu arată nicidecum că nu avea în gând s-o creeze pe Eva, ci doar vrea ca Adam să ajungă singur la concluzia că are nevoie de cineva pe măsura lui. Hristos vrea să-l facă pe Adam să priceapă că doar o ființă personală, cu rațiune, îi poate fi de ajutor iar nu cineva mai prejos decât el.

Crearea Evei nu este conjuncturală, ci este parte din planul creației săvârșit de Sfânta Treime în cele șase zile. Femeia este parte din proiectul măreț al lui Dumnezeu pentru întreg universul, iar unirea ei cu bărbatul în mod desăvârșit este esența acestui proiect. Prima dată când se pomenește în Scriptură despre facerea omului atunci se pomenește despre barbat și femeia împreună. Eva a fost creată în a șasea zi împreună cu Adam.

„Căsătoria (Taina Nunții) este anterioară căderii omului în păcat: se poate presupune că șarpele (diavolul) a avut intenția de a degrada căsătoria binecuvântată de Dumnezeu în Rai și că aceasta va fi rațiunea pentru care căsătoria, după căderea în păcat, ar putea rămâne fără reproș, cu toate că, din punctul de vedere al omului căzut în păcat, este legată de noțiunea de păcat.” (Pr. Vasile Gavrilă)

Hristos Domnul, fiind întrebat de farisei și cărturari dacă îi este permis bărbatului să-și lase femeia el spune: „...de la'nceputul făpturii, bărbat și femeie i-a făcut Dumnezeu: De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de femeia sa și cei doi vor fi un trup; așa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Așadar, ceea ce a unit Dumnezeu, omul să nu despartă“.”

Menirea omului în acest univers nu poate fi gândită decât ca unire între bărbat și femeie. Iar această unire are ca model unirea dintre Hristos și Biserica Sa.

Astfel stând lucrurile, homosexualitatea este o deformare gravă a adevărului și a rosturilor pentru care Dumnezeu a făcut omul, consecințele fiind pe măsură. Femeia și bărbatul au fost creați împreună, egali, slujind aceluiași scop: îndumnezeirea, asemănarea cu Sfânta Treime.

Unirea bărbatului și a femeii prin Taina Cununiei, în Biserică, este nu neapărat o necesitate cât o urmare firească a felului în care omul a fost creat.
(Claudiu)
P.S. În imagine este un detaliu din icoana Învierii Domnului unde El îi dă mâna Evei și lui Adam ridicându-i din iad.
http://ortodoxiatinerilor.ro/tinerii...jumctural.html
Reply With Quote