RESPONSABILITATEA
În mod general responsabilitatea e obligația de a răspunde pentru faptele noastre.
Responsabilitatea are mai multe aspecte:
- responsabil e acela care, prin lege, răspunde de pagubele pe care le-a provocat și trebuie să le repare (responsabilitate civilă și responsabilitate penală după caz);
- responsabil e acela care, în virtutea legii morale, dă seamă pentru faptele sale sau pentru acelea ale apropiaților (părinții răspund de copii lor minori);
- responsabil e acela care e cauza voluntară și conștientă a ceva și poartă responsabilitatea morală pentru aceasta (recunoașterea paternității unui copil, de exemplu);
- responsabil e acela care răspunde, ca șef cu putere de decizie, față de cel care i-a încredințat o misiune;
- să fii responsabil mai înseamnă și să acționezi prudent gândindu-te la consecințele faptelor tale.
Responsabilitatea se exercită pe trei nivele:
1. Față de noi înșine.
Fiecare dintre noi e principalul răspunzător pentru corpul său, de unde importanța acordată igienei personale, hranei, odihnei și evitării abuzului de tutun și alcool.
Suntem totodată responsabili de mintea noastră pe care trebuie s-o exersăm și s-o întreținem pentru a o menține trează.
E mai greu să facem unele persoane să înțeleagă responsabilitatea pe care o au față de inima lor pentru că devenim ușor insensibili, de pildă, când e vorba de emisiunile TV degradante.
2. Față de o persoană apropiată.
Această responsabilitate e ușor demonstrabilă în domeniul sexual datorită consecințelor directe ale actului (transmiterea vieții sau transmiterea unei boli).
În domeniul afectiv responsabilitatea e mai delicată dar tot atât de importantă din cauza traumatismelor provocate de despărțiri. Astfel de șocuri pot genera sinucideri.
Responsabilitatea noastră față de o altă persoană e cu atât mai mare cu cât suntem mai legați afectiv de ea.
E o realitate că ambianța actuală desparte practica sexuală de responsabilitățile decurgând din ea, de aici drama avortului, dificultățile mamelor singure și eșecul unor familii unde părinții se comportă iresponsabil cu copiii lor.
3. Față de o colectivitate de care ne ocupăm.
Mai întâi trebuie să facem „ să meargă treaba” ceea ce presupune deja o viziune profesională superioară despre responsabilitate.
E vorba, mai ales, să-i ajuți pe cei din subordine să se realizeze, să se dezvolte.
Un șef adevărat își însufețeste oamenii făcându-i să-și îndeplinească misiunea individual (problemă de competență) sau colectiv (problemă de coeziune).
Această concepție despre autoritate e aplicabilă în toate situațiile.
Să ajuți oamenii să se dezvolte însemnă de asemenea să-i încredințezi fiecăruia responsabilități pe măsura puterilor lui. Responsabilitățile înnobilează.
Aceasta înseamnă să delegi o mare parte din responsabiltatea ta pe principiul subsidiarității (fiecare să facă ce poate și să facă bine).
Să fii responsabil, înseamnă prin urmare, să accepți un risc, să te expui, deci să ai un minin de încredere în tine.
Repetăm, responsabilitatea înnobilează, aceasta explică interesul de a o exercita, de a o căuta fără a viza neapărat puterea.
Responsabilitatea decurge din libertate.
Pentru a alege trebuie să compari lucrurile dintre care trebuie să alegi, să hotărăști ce alegi și să iei decizia în deplină cunoștință de cauză.
E un act în care inteligența și voința intră în joc. Și fiindcă decizia finală e liberă cel în cauză e răspunzător pentru alegerea sa.
O alegere făcută sub constrângere nu poate antrena responsabilitatea.
Fiecare e liber să aleagă ce mod de viață dorește cu condiția ca aceasta să nu-l angajeze decât pe el și numai pe el.
Omul nu e o ființă izolată, el trăiește în societate.
În familie, soțul are responsabilități față de soție, față de copii și față de părinți. La fel și soția.
Viața familială se bazează pe o îmbinare a responsabilităților. Asumarea lor consolidează familia. O familie puternică = o Națiune puternică.
În societate suntem răspuzători pentru fiecare dintre noi.
Răul care afectează o persoană sau un grup poate afecta întreaga Națiune.
În viața publică, legislatorul a stabilit un cod.
Încălcarea legilor e pedepsită și diferite forme de responsabilitate sunt avute în vedere: morale, civile și penale.
Acestea din urmă se referă la pagubele prevăzute de lege cu aprecierea lor de către justiție pentru stabilirea pedepsei.
Tot în viața socială, fiecare cetățean are responsabilități față de Patrie, față de localitatea în care trăiește, față de vecini.
O autoritate se exprimă legitim doar dacă lucrează pentru binele comun.
Responsabilitatea se învață.
Învățarea responsabilității începe în familie, acasă, prin gesturile simple ale vieții de zi cu zi.
Copilul e învățat mai întâi să fie răspunzător față de el însuși, să se spele pe dinți, să-și lege șireturile la pantofi, să traverseze strada pe verde...
Copilul e învățat apoi progresiv să se simtă răspunzător de ceilalți cu care e solidar, adică să strângă masa, să facă cumpărături, să-și ducă fratele mai mic la școală...
Această educație ar trebui completată de școală.
Profesorul ține în mâinile sale soarta Patriei.
Educația pentru responsabilitate e inseparabilă de educația pentru curaj, onoare, generozitate și libertate pentru că omul e indivizibil.
Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|