http://www.crestinortodox.ro/editori...nia-70255.html
""Omenia e contrarul individualismului, al nepasarii de ceilalti, e  contrarul chiar al unui individualism prin care nu s-ar fi urmarit  interese egoiste, ci simpla nepasare fata de ceilalti sau afirmarea de  putere gratuita in stil nietzscheian. "Ma omenesc" fata de cineva  inseamna ca ii acord atentiune si cinstire aceluia, ma feresc sa-l  tratez intr-un mod grosolan, asa cum ar merita, poate.
Aceasta nu inseamna ca omenia trebuie sa fie lipsita de putere.  Dimpotriva, celui ce vrea sa tina in frau egoismul sau chiar  individualismul dornic de acte care uimesc, dar nu folosesc nimanui, i  se cere o mare putere. Dar o si mai mare putere i se cere celui ce  adauga la aceasta frana a egoismului sau a individualismului nepasator  sau dornic de acte uimitoare, dar nefolositoare, efortul de a-si trai  viata cu un folos pentru altii, in slujba altora.""
.........
""In general, "a fi om de omenie" inseamna a si lupta  pentru omenie, a lupta prin rusinarea si mustrarea celui care practica  acte de neomenie; e o lupta care pentru a ramane lupta a omului de  omenie trebuie sa fie bazata totdeauna pe exemplul personal. Caci omenia  nu implica numaidecat o blandete pasiva, ci o blandete care, folosind  si asprimea, isi arata la sfarsit iertarea pentru cel care a fost ajutat  sa se elibereze din neomenie.
 Omenia e un respect, o sfiala de om, o rusine de om  de a fi necinstit cu el si cu toti, dar nu de.cei ce si-au intinat  frumusetea umanitatii cu o murdarie morala. Pe acestia i-a dispretuit  poporul nostru si i-a doborat fie prin lupta directa, ca in cazul lui  Fat-Frumos, fie, cand nu s-a putut prin lupta deschisa, prin pacaleala  care l-a privat pe individul lipsit de omenie de avantajele lui  dobandite prin neomenie si l-a facut de rasul lumii.
 Omenia ca respect de om se acopera in parte cu  dreptatea, iar neomenia, cu nedreptatea. Dar cu o nedreptate care nu e  identica totdeauna cu respectul legii date, caci si legea poate fi  nedreapta, poate favoriza situatii avantajoase pentru unii si  dezavantajoase pentru altii.
 Prin omenie un om se comporta fata de alt om ca fata  de un egal al sau in umanitate, ca fata de un participant la umanitatea  sa proprie.
 Dincolo de legi, raportul de omenie e un raport de la  om la om, ca intre partasii aceleiasi umanitati nu intr-un mod strict  separat, ci oarecum comun. De aceea, omul de omenie considera suferinta  si jignirea semenului sau ca o suferinta si ca o jignire proprie, pentru  ca atinge o umanitate care este si a lui.
Prin omenie, cel ce respecta pe altul respecta o  umanitate pe care o poarta si el. "A se omeni" fata de altul, pe care  prin aceasta "il omeneste", inseamna a-si descoperi si a respecta  propria umanitate, descoperind-o si respectand-o pe a altuia, sau a se  ridica la nivelul propriei umanitati, ridicand-o pe a altuia.
 Manifestand omenia mea, dovedesc ca am descoperit pe  celalalt in umanitatea lui; descoperind umanitatea altuia nu se poate sa  nu ma ridic la umanitatea din mine. Printr-un singur act descopar  umanitatea din amandoi. Este o singura umanitate in amandoi, desi e  purtata de doua subiecte. Prin omenie ne-am descoperit comuniunea in  umanitate.
 In felul acesta nu poate deveni cineva om decat in  masura in care descopera pe ceilalti oameni ca oameni si-i trateaza ca  oameni. Sunt om in solidaritate cu ceilalti. incercand sa cobor pe altul  de la treapta de om, ma cobor pe mine; ridicandu-l pe altul in  constiinta si comportarea mea la starea de om, m-am ridicat pe mine.  Realitatea "om" este astfel o realitate corelativa. Posibilitatea mea ca  om e legata de grija de altii.
 Daca dupa momentul unui act de neomenie a reactionat  in mine umanitatea pe care o port, datorita unei suferinte provocate  altuia, ma rusinez fata de umanitatea mea, rusinandu-ma fata de  umanitatea lui, pentru ca in esenta umanitatea lui e umanitatea mea.  Mi-e rusine ca n-am fost om, pentru ca netratandu-l pe celalalt ca om,  degradandu-l pe el ca om, m-am degradat pe mine.
 Mi-e rusine de un act prin care am jignit deodata  umanitatea lui si umanitatea mea. Daca as exista numai eu, nu mi-ar fi  rusine de degradarea umanitatii mele. Umanitatea e data in mai multe  persoane, pentru ca in felul acesta sa pot simti rusine si fata de mine  jignind pe altul; pot simti rusine pentru jignirea umanitatii mele,  intrucat am jignit-o in persoana altuia.
 Omenia este, astfel, o sensibilitate la umanitatea  comuna, care nu se lasa usor si total inabusita, care reactioneaza, in  primul rand, din mine. Umanitatea mea persista chiar daca ma silesc sa o  inabus. Persista si reactioneaza la actele mele de inabusire a ei prin  comportarea mea neomenoasa fata de altul. Omenia este sensibilizarea  umanitatii din mine si descoperirea unitatii dintre ca si umanitatea  celuilalt. Umanitatea fiind comuna diferitelor subiecte umane, isi  afirma si isi activeaza unitatea prin sensibilitatea manifestata in  relatia dintre subiectele care sunt purtatorii aceleiasi umanitati.
 De aceea, "dreptatea" pe care o implica omenia este  nu numai o stare de egalitate exterioara intre doua subiecte despartite,  ci si o relatie sau o comunicare afectiva: intre purtatorii comuni si  deci egali ai aceleiasi umanitati.
 Poporul roman manifesta, prin sensibilitatea  particulara la ceea ce se cheama omenie, o sensibilitate deosebita la  comuniunea in umanitate. Umanitatea, in el si-a pastrat intr-un mod  deosebit de accentuat sensibilitatea comunicanta, sensibilitatea ca  mijloc de activare a unitatii sau a comunitatii umanitatii in subiectele  diferite in care este ipostaziata.
 Poporul roman, punand omenia ca sensibilitate a  umanitatii la unitatea ei in varful valorilor imanente, a avut in ea nu  numai izvorul tuturor valorilor, ci si garantia unitatii, si prin  aceasta a pus un dig puternic in calea individualismului occidental,  manifestat fie in reducerea comunitatii umane la treapta unei societati  subordonate autoritatii externe a unei conduceri infailibile, fie prin  acceptarea haosului de opinii, de ideologii si de tendinte  contradictorii, cu incercarea de a pastra o oarecare unitate in planul  politic, prin aritmetica democratiei.
 Omenia reprezinta pentru poporul roman trezvia  deosebita la umanitate si la comuniunea in umanitate; reprezinta  activarea acestei comuniuni in umanitate; reprezinta constiinta  umanitatii si a comunitatii in ca ca valoare suprema imanenta si  criteriul oricarei valori. Dar aceasta inseamna ca in umanitate.si in  comunitatea in ca este stravezie si eficace adancimea ultimei taine a  existentei.
 In sfiala de om, in respectul de om, in rusinea de a  nu fi om, exprimate prin omenie, romanul resimte sfiala de taina sfanta a  omului. Murdarirea morala, batjocorirea, tararea in noroiul moral a  semenilor, atragerea lor la acte inconstiente si cinice inseamna golirea  omului de tot ce e sfant in el. Omul acela e capabil de orice. Caci  pentru el nu mai exista nimic demn de respect.""
pr. prof. Dumitru Staniloae