View Single Post
  #81  
Vechi 15.07.2012, 15:04:31
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

PARTEA A-IV-A

,,Mantuitorul nu voia sa contrazica in mod direct traditia iudaica a revenirii lui Ilie in persoana, dar stia ca apocaliptica iudaica va continua si dupa Cincizecirne. Se stie, de asemenea, ca unii dintre ucenicii lui Ioan Botezatorul n-au primit botezul in Hristos. Ucenicii Mantuitorului stiau de la carturari si farisei ca trebuie sa vina mai intai Ilie. Era acea traditie ca urmare a ridicarii lui Ilie la cer, acel act prin care Dumnezeu voia sa intimideze raul din Israel care nu se tamaduise prin toate celelalte lucrari ale lui Ilie. insa, Mantuitorul arata ucenicilor Sai ca "Ilie", in speta Ioan Botezatorul, avea sa sufere ca si El insusi, asa cum s-a scris despre Fiul Omului. Afirmatia ca suferintele lui Ioan Botezatorul au fost mentionate in Sfanta Scriptura, este mai generala, fiind vorba de suferintele tuturor proorocilor (Matei 21, 34-36), fara exceptie, din partea unui "soi rau de oameni", varsatori de sange, "neam" al carui inceput este asezat de Mantuitorul odata cu moartea lui Abel, si care si-a aratat radacinile si in Israel.

Unii exegeti considera ca ar fi vorba de inlaturarea unor citate din Scriptura, ca cel mentionat mai sus (Marcu 9, 11-13), de catre iudei, pentru a inlatura pretentiile mesianice ale crestinilor. intr-adevar, Iustin Martirul, Origen si Eusebiu de Cezareea, acuza pe iudei ca au inlaturat pasaje din Scriptura. Robert Macina sustine ca Evanghelistii sinoptici n-au inteles limbajul lui Iisus, dar l-au redat intocmai; de unde locuri uneori contradictorii. Este vorba, practic, de transformarea de catre unii exegeti a unor deosebiri de sens in contradictii, pe cand locurile respective, se inteleg doar duhovniceste.

De aceea, R. Macina presupune ca exista doua curente in traditia patristica in ceea ce priveste rolul Sfantului Ioan Botezatorul in lucrarea Mantuitorului, si anume: cei care interpreteaza locul din Maleahi (3, 23) la Evanghelistii sinoptici, pe de o parte; si cei care interpreteaza Evanghelia de la Ioan, in care este vorba de profetia lui Isaia (40, 3), pe de alta parte. Desi socoteste ca intre cele doua traditii patristice, nu este o contradictie insurmontabila, el considera ca venirea eshatologica a lui Ilie este inca in desfasurare pana la implinirea ei istorica. In orice caz, R. Macina considera ca misterioasa tipologie Ioan-Ilie nu a fost elucidata pe cat merita, nici in traditia patristica si nici in exegeza moderna.

Dupa R. Macina, Parintii Bisericii au luat doua pozitii diferite in aceasta interpretare, unii socotind ca Ilie a venit in persoana lui Ioan Botezatorul (Matei 17, 10-13), altii insa ca Ioan insusi a negat aceasta identificare (Ioan 1,21). Astfel, dupa Sfantul Ilarie de Pictavium, Sfantul Ioan a venit cu "Duhul si puterea lui Ilie", iar nu in persoana acestuia, ceea ce inseamna ca dupa Sfantul Ioan Botezatorul nu se mai poate vorbi de o lucrare a lui Ilie, sau de o venire a sa in persoana. Deci, se poate spune ca acei Parinti si Scriitori bisericesti care cred ca Ioan Botezatorul este identificat cu Ilie, asa cum arata Evangheliile, nu se mai ocupa de proorocul Ilie si nu au in vedere revenirea sa eshatologica.Insa acei autori care vorbesc despre venirea eshatologica a lui Ilie, au fost, fie influentati de traditia iudaica din vremea Mantuitorului fara a tine seama de interpretarea Domnului, fie atribuie lui Ilie, la presupusa venire eshatologica a acestuia, caracteristicile lui Ioan Botezatorul de la venirea lui Hristos in trup. R. Macina afirma ca fara ajutorul traditiei iudaice, scriitorii crestini n-ar fi ajuns niciodata sa confere un rol eshatologic lui Ilie si ca, la randul lor, rabinii facusera din Ilie personajul cheie a eshatologiei lor, nu pentru sfarsitul lumii, ci pentru timpurile mesianice.

In orice caz, traditia patristica a pastrat sensul lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul in lumina lucrarii Mantuitorului. Astfel Sfintii Parinti, chiar daca nu au asezat nici un simbol legat de lucrarea Sfantului Ioan Botezatorul la inceputul Sfintei Liturghii, ei au presupus mereu aceasta lucrare a sa in pregatirea Sfintelor Daruri (Proscomidie) pentru Liturghie, in care Sfantul Ioan este pomenit alaturi de Sfanta Fecioara Maria. De aceea, interpretarea cea mai profunda si mai statornica a lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul nu poate fi alta, decat lumina Mantuitorului Hristos ca nastere din nou prin botez, intrucat Mantuitorul este izvorul, iar Ioan apa botezului, Mantuitorul este "Lumina", iar Ioan Botezatorul este "faclia" aprinsa de la acea Lumina (Ioan 1,9)."(preluare crestinortodox.ro)
Reply With Quote