Citat:
În prealabil postat de editheraven
Este vorba despre prima moarte, moartea dintai, cea a trupului. Nu moartea a doua din iazul cu foc. De aici apare relevanta intrebarii.
|
Conform invataturii ortodoxe, filocalice:
Moartea prima, dintai este adormirea, desprinderea sufletului de trup. Sufletul omlui continua sa existe prin harul lui Dumnezeu asteptad invierea intru Hristos Iisus. Desi dupa moarte sufletul omul nu mai poate progresa duhovniceste, totusi sfintii exista intru Hristos Iisus cu EL, insa nu deplin ci asteapta refacerea persoanei umane: trup si suflet la inviere. Tousi chiar daca nu au trup, dupa adorimire sfintii pot conlucra cu harul lui Dumnezeu, cu Hristos Iisus pentru a slavi pe Dumnezeu si a ne ajuta pe noi cei vii intru slava lui Dumnezeu, insa asa cum am precizat nu deplin caci doar la inviere persoana umana este refecuta si poate conlucra deplin cu harul lui Dumnezeu intru Hristos Iisus spre slava LUI Dumenzeu.
Exista cazuri de sfinti deja inviati si cu trupul: Sfantul Moise, Maica Domnului
Citat:
În prealabil postat de editheraven
Cat despre iertarea si mantuirea celor adormiti, Iisus spune
"Dar ca să știți că putere are Fiul Omului pe pământ a ierta păcatele, a zis slăbănogului: Scoală-te, ia-ți patul și mergi la casa ta. "
|
Ramanand in cadrul referinteleor scripturistice, ortodoxia afirma: "Hristos Iisus si ieri si astazi si in veci este acelasi" Evrei 13,8
Si asa cum a Hristos Iisus a mantuit (iertat pacatele si tamaduit) pe fica lui Iair, moarta fiind... precum si pe Lazar (mort fiind de 4 zile); pe fiul vaduvei din Nain... asa si acum cand noi ortodocsii la fiecare Sfanta Luturhie aducem pe "targa" pomelnicelor pe cei adormiti si ii punem la picioarele lui Iisus (care este prezent in mijlocul nostru); si cerem mantuirea lor (asa cum au facut surorile lui Lazar etc) Hristos Iisus asculta rugaciunea noastra izvorata din iubire caci Hristos nu vrea moartea pacatosului (nici prima nici a doua) ci sa se intoarca si sa fie viu (si inviat la a doua Sa venire), intrucat asa cum ati precizat mai sus, moartea a doua este osanda vesnica, irevocabila.