IV Aceasta conceptie pagāna a dreptatii lui Dumnezeu care cere o jertfa infinita pentru a fi satisfacuta Īl face īn mod clar pe Dumnezeu dusmanul nostru si cauza tuturor nenorocirilor. Mai mult decāt atāt, este o dreptate care nu este cu adevarat dreapta, pentru ca cere satisfacerea de la persoane care nu sunt responsabile de pacatele stramosilor lor. Cu alte cuvinte, ceea ce occidentalii numesc dreptate ar trebui de fapt numit resentiment sau razbunare de cea mai joasa speta. Chiar si dragostea si jertfa lui Hristos īsi pierde semnificatia īn aceasta conceptie schizofrenica despre Dumnezeu care-L ucide pe Dumnezeu īn scopul satisfacerii asa-numitei dreptati a lui Dumnezeu.
Are aceasta conceptie a dreptatii ceva de-a face cu dreptatea pe care Dumnezeu ne-a relevat-o? Care este sensul expresiei “dreptatea lui Dumnezeu” īn Vechiul si Noul Testament?
Probabil īnceputul interpretarii gresite a dreptatii lui Dumnezeu a fost traducerea cuvāntului grecesc dikaiosune. Nu ca ar fi o traducere gresita, ci pentru ca fiind un cuvānt preluat din civilizatia greaca pagāna si umanista, era īncarcat cu semnificatii care puteau duce usor la greseli.
Īn primul rānd, dikaiosune pare a se referi la o distributie echitabila. Din aceasta cauza, este reprezentata printr-o balanta. Cei buni sunt rasplatiti si cei rai sunt pedepsiti de societatea umana īntr-un mod echitabil. Aceasta este justitia omeneasca, cea care se īmplineste īn tribunal.
Aceasta este oare si dreptatea lui Dumnezeu?
Cuvāntul dikaiosune este traducerea cuvāntului evreiesc tsedakav, care īnseamna “energia divina care īmplineste māntuirea omului”. Este paralel si aproape sinonim cu un al cuvānt evreiesc, hesed, care īnseamna “mila”, “īndurare”, “dragoste” sau cu un alt cuvānt, emeth, care īnseamna “fidelitate” sau “adevar”. Dupa cum vedeti, aceste cuvinte dau o cu totul alta dimensiune notiunii biblice de dreptate. Acesta este īntelesul dat de Biserica dreptatii lui Dumnezeu. Īn felul acesta au īnteles-o Parintii Bisericii. “Cum Īl poti numi pe Dumnezeu drept”, scrie Isac Sirul, “cānd citesti pasajul cu lucratorii din vie? <Prietene, nu ti-am facut nici o nedreptate; I-am dat acestuia din urma la fel ca si tie, care ai lucrat de la primul ceas. Este ochiul tau rau, pentru ca eu sunt bun?>”. “Cum poate un om sa-L numeasca pe Dumnezeu drept”, continua Sf. Isac, “cānd citeste pasajul despre fiul risipitor, care si-a risipit averea īntr-o viata destrabalata, dar pentru pocainta aratata, tatal a alergat la el si I-a cazut la piept si I-a dat putere peste toata averea lui? Chiar Fiul Sau ne-a spus aceste pilde ca sa credem si ca ele sa marturiseasca despre El. Unde este dreptatea lui Dumnezeu, daca pe cānd noi eram īnca pacatosi, Hristos a murit pentru noi!”
Vedem deci ca Dumnezeu nu este drept īn īntelesul omenesc al cuvāntului, ci dreptatea Lui īnseamna bunatatea si dragostea Lui, care sunt date īntr-un fel nedrept, adica Dumnezeu da īntotdeauna fara a lua nimic īnapoi, si da unora ca noi care nu meritam sa primim. De acea Sf. Isac ne īnvata “sa nu numim pe Dumnezeu drept, caci dreptatea Lui ne se manifesta īn ceea ce te priveste. Daca David īl numeste drept, Fiul Lui ne-a aratat ca El este bun si īndurator. <El este bun cu cei rai si vicleni.>"
Dumnezeu este bun, iubitor si īndurator cu cei care-L nesocotesc sau nu Īl asculta. El nu īntoarce rau pentru rau si nu se razbuna. Pedepsele lui sunt metode de corectare īn dragoste, atunci cānd ceva poate fi corectat īn viata aceasta. Ele nu se īntind la īntreaga vesnicie. El a facut totul bun. Fiarele salbatice recunosc ca stapān pe crestinul care prin umilinta a cāstigat asemanarea cu Dumnezeu. Ele se apropie de el nu cu teama ci cu bucurie, īn ascultare si dragoste; animalele lipsite de ratiune stiu ca Stapānul si Dumnezeul lor nu este rau si razbunator, ci plin de dragoste, El ne-a ajutat si scapat atunci cānd am cazut. Raul vesnic nu are nimic de-a face cu Dumnezeu, ci provine din vointa libera a fapturilor Lui, pe care El o respecta.
Moartea nu ne-a fost data de Dumnezeu, ci am cazut īn ea prin revolta. Dumnezeu este Viata si Viata este Dumnezeu. Revoltāndu-ne īmpotriva Lui, am īnchis portile īnainte harului Sau datator de viata. “Departāndu-se de viata,” scrie Sf. Vasile cel Mare, “el s-a apropiat de moarte. Caci Dumnezeu este viata si īndepartarea de viata īnseamna moarte… Dumnezeu nu a creat moartea,” continua Sf. Vasile, “ci noi īnsine ne-am adus-o… Dar El nu a īmpiedicat-o, pentru a nu face vesnica infirmitatea noastra.” Cum spune Sf. Ireneu, “Despartirea de Dumnezeu este moarte, despartirea de lumina este īntuneric… si nu lumina este aceea care da pedeapsa īntunericului.”
“Moartea,” scrie Sf. Maxim Marturisitorul, “este īn principiu o despartire de Dumnezeu, din care urmeaza īn mod necesar o moarte a trupului. Viata este Cel care a spus, Eu sunt Viata.”
De ce moartea a venit peste īntreaga omenire? De ce cei care nu au pacatuit cu Adam au murit asemenea lui Adam? Iata raspunsul dat de Sf. Anastasie Sinaitul: “Noi am devenit mostenitorii blestemului lui Adam. Nu am fost pedepsiti ca si cum am fi pacatuit īmpreuna cu el; dar, deoarece Adam a devenit muritor, el a transmis pacatul urmasilor sai. Am devenit muritori pentru ca ne-am nascut dintr-un muritor. “
Sf. Grigore Palama scrie, "[Dumnezeu] nu i-a spus lui Adam: Īntoarce-te de unde ai venit, ci: Pamānt esti si īn pamānt te vei īntoarce… El nu a spus <Īn ziua īn care vei mānca, sa mori!>, ci <īn ziua īn care vei mānca, cu siguranta vei muri>. Dupa ce omul a pacatuit, El nu a spus: <Īntoarce-te īn pamānt >, ci, <te vei īntoarce>, īn felul acesta avertizānd, īngaduind si ne-oprind ceea ce avea sa se īntāmple. " Vedem deci ca moartea nu a venit la porunca lui Dumnezeu, ci ca o consecinta a faptului ca Adam a īntrerupt relatia cu sursa Vietii, prin neascultarea lui; si Dumnezeu, īn bunatatea Lui, nu a facut decāt sa-l avertizeze.
“Pomul cunostintei” scrie Teofil din Antiohia, “era bun, si rodul lui era bun. Caci nu pomul era acela care avea moartea īn el, cum cred unii, caci īn rodul lui nu era altceva decāt cunostinta, care este buna cānd este bine folosita.” Parintii ne īnvata ca interdictia de a gusta din pomul cunostintei nu era absoluta, ci temporara. Adam era un prunc din punct de vedere spiritual. Nu orice māncare este buna pentru prunci. Unele māncaruri pot chiar sa-i ucida, cu toate ca ele sunt sanatoase pentru adulti. Pomul cunostintei a fost plantat de Dumnezeu pentru om. Era bun si hranitor, dar oferea o hrana tare, īn timp ce Adam nu putea digera decāt lapte.
V Deci īn limbajul Sfintei Scripturi, “drept” īnseamna bun si iubitor. Vorbim uneori de oamenii drepti ai Noului Testament. Aceasta nu īnseamna ca ei erau buni judecatori, ci ca erau buni si iubitori de Dumnezeu. Atunci cānd spunem ca Dumnezeu este drept, nu īntelegem prin aceasta ca El este un judecator Care stie sa-i pedepseasca pe oameni dupa gravitatea crimelor, ci dimpotriva, īntelegem ca El este bun si iubitor, ca iarta faradelegile si neascultarile, ca vrea sa ne māntuiasca cu orice pret si ca nu īntoarce raul pentru rau. Īn primul volum al Filocaliei exista un extraordinar text al Sf. Antonie, pe care as dori sa vi-l citez:
“Dumnezeu este bun, nepatimitor si neschimbator. Dar cineva care crede Dumnezeu nu se schimba, se poate totusi mira cum se poate ca Dumnezeu sa se bucure pentru cei buni, sa arate mila celor care-L cinstesc, sa-i paraseasca pe cei rai si sa fie māniat pe pacatosi. La aceasta trebuie raspuns ca Dumnezeu nici nu se bucura, nici nu se mānie, caci acestea sunt pasiuni omenesti; nici nu se lasa īnduplecat de darurile celor care-L cinstesc, caci aceasta ar īnsemna ca este influentat de placeri. Nu este corect sa spunem ca El simte placere sau neplacere fata de conditia umana. El este bun, binecuvānteaza pe oameni si nu face nici un rau, ramānānd acelasi īntotdeauna. Pe de alta parte, noi oamenii, ne unim cu El daca ramānem buni, asemanāndu-ne cu El, dar ne despartim de El daca devenim rai, pierzānd asemanarea cu El. Īn sfintenie ne lipim de El; prin rautate, Īl facem dusmanul nostru. El nu se mānie pe noi īntr-un mod arbitrar, ci pacatele noastre sunt acelea care īmpiedica lumina Lui sa straluceasca peste noi si ne expun demonilor care ne chinuiesc. Daca prin rugaciune si acte de mila ne eliberam din pacat, aceasta nu īnseamna ca L-am convins pe Dumnezeu si L-am facut sa se schimbe, ci ca prin actele noastre si prin īntoarcerea noastra catre Divinitate ne-am vindecat de rautate si ne putem din nou bucura de relatia cu El. A spune deci ca Dumnezeu īi paraseste pe cei rai este ca si cum am spune ca soarele īi paraseste pe cei orbi.” (Capitolul 150).
__________________
"Viata nu este nimic altceva decat un sir de apropieri si departari de Dumnezeu" - Pr. Emilianos Simonopetritul
|