Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Sfintii Parinti afirma ca ne facem partasi harului Dumnezeiesc prin Sfintele Taine. Inceputul este Taina Sfantului Botez cand Hristos Iisus se salasluieste tainic in adacul inimii noastre (minte) si culminarea este deplinatatea unirii cu Hristos Iisus in Sfanta Taina a Euharistiei.
|
Sfinții Părinți nu afirmă că ne facem părtași harului dumnezeiesc doar prin sacramente. Și repet încă o dată că poate unii nu au înțeles, eu vorbesc despre cei care deja sunt încorporați în Biserică prin Botez, nu despre cei care sunt în afara Bisericii lui Christos. Grigorie Palama vorbește foarte clar despre harul îndumnezeitor care vine prin rugăciunea inimii pe calea isihastă. În isihasm se vorbește foarte clar despre lucrarea HARULUI îndumnezeitor, luminător în timpul rugăciunii, pe calea ascetică și mistică. Altfel spus, harul nu lucrează exclusiv doar prin ceea ce îndeobște este recunsocut ca sacrament al Bisericii. Experiențele mistice de care vorbesc marii asceți și mistici ai Bisericii sunt experiențe tainice prin care se împărtășește har dumnezeiesc chiar dacă nu sunt sacramente propriu-zise; ele pot fi asimilate într-o oarecare măsură Sfintelor Mistere. Iar dacă tot l-ați adus ca referință pe Stăniloaie atunci tocmai tratatul de ascetică și mistică este cel care ne ajută cel mai mult să înțelegem această poziție ortodoxă.
Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Harul este lucrarea (energia) lui Dumnezeu ...
|
Harul este lucrarea lui Dumnezeu, dar el nu este distribuit în interiorul Bisericii exclusiv prin sacramente. Dumnezeu poate comunica direct, tot tainic, tot misteric, dar fără intermediul unui sacrament propriu-zis o comunicare de iubire din inima lui Christos în inima credinciosului, sau în mintea lui, iluminând spiritul.
Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia aceasta este eronata. Sfintii Parinti afirma inechivoc mantuire pe nivele de iluminare (contemplatie) si desavarsire (indumenzeire) nu este posibila in afara Sfintei Biserici, fara conlucrearea deplina cu Hristos Iisus in Sfintele Taine, intrucat doar prin Sfanta Taina a Euharistiei "ne facem partasi dumenzeiestii firi" (II Petru) caci "in Hristos Iius locuieste trupeste toata deplinatatea Dumnezeirii" (Colosseni 2,9).
|
Această afirmație este eronată din punctul dumneavoastră de vedere. Nu și din punctul de vedere al sfinților apostoli și al sfinților părinți. Și repet încă o dată pentru cei care sunt obișnuiți să citească în diagonală că vorbesc despre cei care deja fac parte din Trupul lui Christos. Și dacă tot s-au dat citate apostolul Pavel este cel care spune că Christos a turnat Sfântul Spirit în inimile noastre, iar apostolul Petru vorbește despre lumina care strălucește în inimă. Îndumnezeirea nu este văzută în Biserica Ortodoxă doar prin Euharistie, ci și prin ceea ce s-ar putea numi Euharistia mintală sau împărtășirea minții și a inimii de Logosul cel necreat. Când Grigorie Palama vorbește despre îndumnezeirea prin har el se referă la modul cel mai direct la experiența harului dumnezeiesc prin rugăciune mistică, mai exact prin ceea ce este denumită rugăciunea inimii. Trăirea harului în rugăciune poate fi una reală și neintermediată propriu-zis de un îndeobște numit sacrament.
Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia dvs este eronata intrucat baza vietii duhovnicesti o reprezinta Sfintele Taine. Nu putem vorbi de viata duhovniceaca pe nivelul desavarsirii intru Hristos Iisus in cazul uni om care nu este botezat si nu s-a impartasit cu adevarat trupul si sangele Domnului in Taina Sfintei Euharistii. Parintii Filocalici afirma inechivoc ca nu poate exista "vedere duhovniceasca", mistica, spiritualitate in afara Bisericii, in afara Sfintelor Taine.
|
Afirmația mea nu este eronată pentru că am specificat de la bun început că vorbesc despre cei care deja fac parte din Biserică. Într-adevăr nu poate exista vedere spirituală în afara Sfintelor Taine, dar poate exista vedere duhovnicească și implicit comunicare de har dumnezeiesc la nivel pur spiritual, mintal și afectiv în afara administrării propriu-zise a unui sacrament pentru cei care deja fac parte din Biserică.
Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia dvs este pertinenta si oportuna.
Consider imperios necesar de subliniat cu acesta ocazia diferenta intre har si harisma conform invataturii ortodoxe.
Sfintele Taine tin exclusiv de harul divin, deci sunt independente de om. Astfel preotii sunt "iconomi ai sfintelor taine" adica adiministratori ceea ce implica responsabilitate atat pentru propria persoana cat si pentru ceilalti, si nu implicit mantuire caci Hristos spune: "Plecati de aici, nu va cunosc pe voi"; celor ce afirma "Doamne nu am scos noi demoni in numele Tau... "
Harismele sunt daruri ale Duhului Sfant care sunt daruite oamenilor (clerici si mireni) spre slava lui Dumnezeu.
Este bine ca barbatul sa aiba atat harul preotiei cat si harisme (sunt mult cazuri de asemnea Sfinti) insa imporanta este mantuirea, cu sau fara harisme. Trebuie sa cautam prezenta lui Hristos Iisus in noi, harul lui Dumnezeu... iar cea mai de pret cale este dragostea adevarata de Dumenzeu si de semeni (I Cor 13).
|
Dumneavoastră vorbiți din perspectiva care presupune că unii pot fi autentici administratori de Taine fără ca să fie inițiați de Dumnezeu prin har în acele Taine sau Mistere ale credinței. Cel pe care l-ați citat avea însă o altă poziție și asta pentru că el trăise Damascul, el fusese urcat până la al treilea cer, el avusese o experiență mistică cu totul specială a lui Christos. Vorbiți de pe poziția celor care privesc, să zic așa, harul exterior nu harul interior. Nu întâmplător vorbește Scriptura despre cunoașterea mântuirii, nu întâmplător vorbește evanghelia după Ioan despre viața veșnică drept cunoaștere a lui Dumnezeu, pentru că mântuirea este, la modul ei cel mai autentic, și o experiență de cunoaștere, nu doar o credință așa pe auzite. O mântuire care nu este cunoscută, și care nu se vede, care nu produce roade autentice ale mântuirii, este o mântuire îndoielnică, în cazurile când nu este direct condamnare.
Mântuirea în sensul ei autentic ortodox, și vă rog să rețineți, chiar înseamnă transformarea de la "eu trăiesc în mine" la "Christos trăiește în mine"; ori această trăire nu este exclusiv una inconștientă, Simeon Noul Teolog învățând foarte clar despre
posesiunea conștientă a Sfântului Spirit. De aceea Christos Și-a unit firea umană și S-a făcut hipostasă a acestei firi, pentru ca în fapt umanitatea să aibă temelia ei sau esența ei "ancorată" în Christos, în Dumnezeu. Altfel ea nu poate ieși din ciclul morții. Mântuirea în sensul ei autentic ortodox echivalează cu reîntemeierea la modul real, autentic, inclusiv conștient a vieții personale și comunitare în Christos și în Sfântul Spirit. Firea umană a fost enipostaziată în Fiul lui Dumnezeu și unită cu firea dumnezeiască tocmai și pentru ca esența persoanei noastre să își găsească hipostasa sau subsistența în Persoana lui Christos, și ca astfel Christos să locuiască și să trăiască "în mine" iar omul să devină templu al Spiritului.