Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Astfe eterodocsii "care din fire fac ale legii le sunt lorusi lege si faptele lor (izvorate din constiinta morala care este chipul lui Hristos Iisus in om) ii indreptatesc sau ii acuza in ziua judecatii" (Romani cap 2). Chipul lui Hristos din ei ii lumineaza sa vietuiasca firesc in dragoste insa ei nu pot avea parte de hristificare, vedere duhovniceasca, contemplatie, indumnezeire prin har... nu pot conlucra cu harul lui Dumnezeu rodind sfintenie, indumnezeire...
|
Teologia ecumenista, aparuta acum 100 de ani are la baza invataturi (dogme) protestante, eronate. Principala invatatura este teoria ramificatiilor harului, care spune ca harul se ramifica in toate cultele, nu doar intr-o singura Biserica. O varianta mai larga spune ca se ramifica si in alte religii, nu doar in crestinism.
O consecinta a acestei teorii este ca se pot mantui toti. Practic s-a ajuns la ce spun protestantii, ca nu conteaza preotii. Dar si protestantii spun ca mantuirea este prin har si nu prin fapte. Doar ca ei nu au inteles exact ce scrie in Sfanta Scriptrua si au interpretat cum s-au gandit ei, ca nu conteaza faptele si ramane Sola Gratia. Dar de fapt intelesul ortodox e ca mantuirea vine prin har si nimeni nu s-a putut mantui doar cu Legea veche, cu faptele Legii. Asadar:
1. Legea veche are 10 porunci, prima fiind "Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine." Asadar nu o pot indeplini cei ce cred in alti zei.
2. Oricum BO spune ca nimeni nu s-a putut mantui in Vechiul Testament pana la venirea Mnatuitorului. Mantuirea ne-a fost adusa de har, doar cu ajutorul harului ne putem mantui, nu doar prin fapte.
Asta spune dintotdeauna ortodoxia, alta invatatura este preluata doar din ecumenism. Invatatura ecumenista nu exista in ortodoxie, e doar o singura invatatura. Am mai dat un link de pe site-ul manastirii dervent unde este ce trebuie sa marturiseasca un catehumen ce trecea de la protestanti la ortodoxie: ca sunt trei cete, una a ortodocsilor sfinti ajunsi in Rai, alta a ortodocsilor care nu au indeplinit canonul si rugaciunile Bisericii ii scoate din Iad, iar restul sunt in Iad.
Asta e ce scrie si in catehismul ortodox, am dat mai sus citatul "omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5)"
Si in alta parte:
http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6
"Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune. Adica acela se mantuieste care face parte din adevarata Biserica, unde se poate impartasi de dumnezeiescul har, prin Sfintele Taine, unde dobandeste dreapta credinta in adevarul mantuitor si unde este indrumat sa savarseasca fapte bune."
Sfantul Serafim de Sarov si toti sfintii spun ca faptele fara credinta sunt nemantuitoare. Si mai spun ca e vorba de dreapta credinta, nu cea eretica, care rupa legatura cu Hristos.
Si mai e ceva neclar, ai spus de chipul lui Dumnezeu in om. In ortodoxie caderea lui Adam nu a dus la degradarea totala a naturii umane, ci partiala. E o deosebire si fata de catolici (care spun ca nu s-a degradat deloc) si fata de unii protesatanti (care spun ca s-a degradat de tot). Astfel omul are capacitatea de face fapte bune conform constiintei. Nu prea are legatura cu chipul lui Hristos, asta e tot o adaptare venita pe filiera ecumenista ca sa fie o concordanta cu mantuirea pentru toti.