Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Domnule catalin vorbesti fara sa intelegi... consider ca afirmatile dvs mai mult smintesc decat ajuta la intelegerea teologiei partristice.
P.S. Din curiozitate intreb: Ce studii teologice ortodoxe aveti? Ce parinte duhovnic aveti? Care este scopul postarilor dvs? (dragostea Adevarului manifestata in dorinta mantuirii tuturor oamenilor intru Hristos Iisus?... sau cuva vreo urma de slava desarta, vanitate intelectuala? fariseism? confiramre a unor cunostinte teologice? )
Sa luam aminte cu ajutorul Domnului Iisus Hristos la constiinta noastra caci "vai de cel prin care vine sminteala". Consider ca eu trebuie sa vorbesc mai putin iar Sfintii Parinti mai mult.
|
Asta de fapt ti-am spus si eu in cateva mesaje, ca in general spui invatatura ortodoxa, dar in unele cazuri marturisesti o invatatura straina, numita ecumenista. Pentru a vedea ca este asa ti-am dat niste link-uri, chiar in mesajul de pe celalalt topic si hotararea unui sinod. Si aceste invataturi sunt dauntoare atat tie cat si altor ortodocsi ce le citesc, dar si eterodocsilor care astfel nu or sa mai aiba sansa de a veni in BO si a se mantui, citind de la un ortodox ca se pot mantui si in cultul lor.
Exact asta spuneam si eu, sa ascultam mai repede de sfinti si sa nu credem ca suntem noi teologi sa stabilim invatatura ortodoxa. Noi doar o marturisim, adica reproducem ce spune Biserica si sfintii. La fel spunem si Crezul, nu il analizam si il adaptam conceptiilor noastre. Si ca tot am adus in discutie Crezul, v-am spus ca scrie in Crez de Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica. Nu-i asa ca e o eroare sa spunem ca sunt doua sau mai multe Biserici? Asta spune si in catehism sau in toate catehismele.
Asadar sa stam linistiti si sa dorim sa marturisim numai adevarul, chiar daca acela nu se potriveste cu coneptiile noastre actuale. Altfel ne facem noi o teologie diferita de cea ortodoxa si stiti ca nu e bine deloc. Iar daca avem conceptii gresite sa ne gandim ntotdeauna sa le schimbam dupa cele ortodoxe, nu invers. Eu asta incerc sa fac intotdeauna.
Despre ce spune sf. Serafim de Sarov am scris in alte mesaje, nu cred ca erai pe forum atunci. Si eu am aflat aceste lucruri nu de mult timp si astfel mi-am clarificat mai bine invatatura ortodoxa. Si am observat ca sfantul spunea lucrurl asta, dar eu nu imi dadusem seama cand citisem. Adica faptul ca faptele fara credinta sunt nemantuitoare. Aceasta e invatatura ortodoxa, am intalnit-o apoi la multi sfinti si in multe lucrari ortodoxe. De exemplu si la sf. Ignatie Briancianinov.
Dar si al sf. Serafim, ca despre asta vorbeam. Unul din mesajele in care am detaliat:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=782
Spune sfantul: "Tineti minte vorbele mele, numai faptele bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului Sfant.
Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos, chiar daca ar fi ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare, nici harul Domnului in viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: "Cel ce nu aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). "
"Vedem Ingerul Domnului infatisandu-se, la vremea rugaciunii, lui Cornelie, sutasul cel drept si cu frica lui Dumnezeu, si graindu-i: "Trimite la Iope și cheamă pre Simon, cel ce se numește Petru. Acesta iti va spune cuvintele vietii vesnice, prin care te vei mantui tu si cei ai casei tale". Astfel Domnul intrebuinteaza toate mijloacele Sale dumnezeiesti pentru a-i darui unui astfel de om, in schimbul faptelor sale bune, sansa de a nu-si pierde rasplata din viata ce va sa vina. Dar pana se sfarseste aceasta viata, trebuie sa punem inceput cu o dreapta credinta in Domnul nostru Iisus Hristos."
"Dar primirea de catre Dumnezeu a faptelor bune care nu sunt savarsite din dragoste de Hristos se limiteaza la aceasta: Ziditorul daruieste mijloacele pentru a le face sa vieze (cf. Evrei 6:1)."
"Daca un om precum Cornelie este placut in fata Domnului pentru faptele sale bune, desi acestea nu sunt facute de dragul de Hristos, s
i apoi crede in Fiul Sau, asemenea fapte ii vor fi socotite ca fiind facute din dragoste de Hristos. Dar in situatia contrara, omul nu are nici un drept sa se planga atunci cand binele pe care l-a facut este nefolositor. "
Si sfantul Ignatie:
"Coborau in iad, dupa sfarsirea pribegiei pamantesti, nu doar pacatosii, ci si dreptii Vechiului Testament. La atata se limiteaza puterea faptelor bune omenesti.
Intelegeti ca voi nu-L cunoasteti, ca va lepadati de El socotind mantuirea posibila fara El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mantuire posibila fara credinta in Hristos este renegat de Hristos si, poate din nestiinta, cade in pacatul greu al hulirii de Dumnezeu.
Cercetati ce cere Sfantul Apostol Iacov si o sa vedeti ca
el cere, ca si toti insuflatii de Dumnezeu scriitori ai Sfintei Scripturi, fapte de credinta, iar nu faptele bune ale firii noastre cazute. El cere credinta vie, invederata de faptele omului nou, si nu faptele bune ale firii noastre cazute!"
Daca dreptii adevaratei Biserici si facatorii de minuni care credeau in Rascumparatorul ce urma sa vina pogorau in iad, cum va inchipuiti ca paganii si mahomedanii care nu au cunoscut si nu au crezut in Rascumparator vor capata mantuirea numai pentru ca ei vi se par dumneavoastra draguti si buni, cand mantuirea nu se obtine decat printr-un singur, va repet, un singur mijloc si acesta este credinta in Rascumparator!
P.S. Recomand cartea unui mare teolog, sfantul Iustin Popovici, are o invatatrua detaliata despre Biserica in cartea Biserica Ortodoxa si ecumenismul".
http://www.scribd.com/doc/33017/Sf-I...-i-ecumenismul