Spiritualitate romano-catolica si spiritualitate ortodoxa
Spiritualitatea romano-catolica
1. Viziunea spirituala: perspectiva juridica, ce implica jertfa ca achitare pentru pacate.
2. Tinta hristificarii: starea de jertfa de pe cruce. (Golgota)
Explicatie: Scopul vietii omului este mantuirea, sfintenia, hristificarea inteleasca ca stare de jertfa ce achita pacatele in sens juridic, ascultare totala de Dumnezeu manifestata de Hristos Iisus pe Cruce. Aceasta este tinta hristificarii in spiritualitaea romano-catolica. De aceea multi sfinti romano-catolici care au atins aceasta stare au obtinut stigmate cand au ajus la acel nivel de identificare cu Hristos Iisus.
Exemple: Sfantul Francisc de Assisi.
Spiritualitatea ortodoxa (patristica, filocalica)
1. Viziunea spirituala: perspectiva tamaduioare, ce implica conlucrarea cu harul lui Dumnezeu.
2. Tinta hristificarii: starea de indumnezeirea prin har intru Hristos Iisus (Tabor, Schimbarea la Fata).
Explicatie: Scopul vietii omului este mantuirea, sfintenia, hristificarea inteleasa ca dobandire a Duhului Sfant intru Hristos Iisus care asigura viata duhovniceasca, a carei tinta este Schimbarea la Fata pe Muntete Tabor a Mantuitorului. Modele nu sunt Sfintii Apostoli martori ai acestui eventiment, care nu atinsesera starea de indumnezeire prin har, ci modelele sunt Sfantul Moise si Sfantul Ilie Tesviteanul care arata starea de indumnezeire prin har. In aceasta stare de indumnezeire prin har omul conlucreaza cu Hristos Iisus, comunica cu El asemenea Sfintilor Moise si Sfantul Ilie. Omul este patrus de lumina (harul) dumnezeiasca trup si suflet.
In aceasta stare de indumnezeire prin har omul conclucreaza activ cu Hristos Iisus in lumina harului Dumnezeiesc. Multi sfintii pustnici, stalpnicii au trait toata viata rastigniti (fara piroane) insa in aceeasi stare ca si Hristos Iisus rastignit (tinta spiritualitatii romano-catolice), marturisind: Doamne in mainile Tale este viata noastra si pe tine te rugam sa ne indumnezeiesti prin har intru Hristos Iisus.
Exemple:Sfantul Simenon Noul Teolog, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Serafim de Sarov.
Nu sustin ca spiritualitatea romano-catolica este eronata ci doar ca starea de hristificare portirivit teologiei romano-catolice este nedeplina (si implicit inferioara) ca stare de indumenzeire comparata cu starea de hristificarea ortodoxa.
Doresc sa subliniez ca incompatinlitatea intre conceptele de mantuire si cauzalitate a pacatului si mortii au condus la diferentele si in cadrul spiritualitatii.
Last edited by Eugen7; 24.07.2012 at 12:24:14.
|