View Single Post
  #60  
Vechi 24.07.2012, 12:37:04
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Intrebarea este foarte buna: cui se adresa Domnul? Eu cred ca se adresa tuturor celor ce cascau gura (sau urechile) cand El vorbea. Sa presupunem ca in barul din colt se afla un betiv care vede si el multimea din jurul Domnului si Il aude pe acesta indemnand la aceasta cerere "ciudata" pentru betivul nostru: sa ceara Duh Sfant ca va primi. Si sa presupunem ca betivul, chiar nestiind prea bine sau deloc cu ce se "mananca" acest Duh Sfant, incepe sa il ceara sa vada despre ce este vorba. Credeti ca nimic nu se va intampla? Nimic nu va primi? Nu i se vor deschide ochii asupra conditiei sale si pacatelor sale nici macar putin? Eu cred ca daca un betiv se apuca sa ceara Duh Sfant in loc sa zica "Ce prostii! Pierdere de timp! Mai bine sa mai beau eu un pahar sa simt ca traiesc!", deci daca betivul accepta sa ceara totusi Duh Sfant, asa in pacatosenia si ignoranta in care se afla, eu cred ca va primi, incetul cu incetul, doar cat poate el sa duca pentru a-si schimba incetul cu incetul viata si a se intoarce cu fata la Dumnezeu. Eu asa cred, dar poate gresesc, nu stiu.
Consider pertinenta asertiunea.
Sfintii Parinti afirma ca scopul vietii omului este dobadirea Duhului Sfant, hristificarea (pe nivelul indumnezeirii prin har asemenea Sfintilor Moise si Sfantul Ilie Tesviteanul prezenti la Schimbarea la Fata pe Muntele Tabor, care apar si ei indumnezeiti in lumina harului lui Dumnezeu).
Exemple de sfinti care au atins acest nivel de indumnezeire prin har: Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Grigorie Palama...

Duhul Sfant lucreaza in om potrivit starii in care se afla: despatimire, iluminare, desavarsire (indumnezeire).

Asa cum spune Gheron Iosif in "Marturii din viata Monahala" precum si Sfantul Grigorie Palama, Duhul Sfant nu schimba firea umana ci doar atributele naturale, inlatura ceea ce trebuie inlaturat (patimi, lucrari diavolesti) si hristitifca toata persoana umana (trup si suflet. Sufletul uman cu toate cele 3 puteri ale sale: vigoare, dorinta, intelect).

"Asemenea si harul. Cand se apropie de om, nu preschimba firea omului, ci atributele naturale si privilegiile cele bune cu care este inzestrata firea - atat cat pot cuprinde vasele fiecaruia -, suplineste si adauga sau, dimpotriva, micsoreaza si inlatura. Si asa cum crearea (biologica) precede suflarea de viata (duhovniceasca), la fel trebuie si fapta sa preceada contemplatia."
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...ata-80950.html
Reply With Quote