View Single Post
  #5  
Vechi 28.07.2012, 17:04:14
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Deci dvs. vedeti o singura vrednicie absoluta si nu o gradare a lor in functie de puterea fiecaruia? De aici cred ca deriva pozitia pe care o aveti legat de topicul deschis aici. Eu insa vad altfel lucrurile, desi multi se mantuiesc si deci plata lor este aceeasi, adica mantuirea, starea lor in mantuire insa nu este aceeasi dupa cum o arata pilda talantilor. Dvs. vorbiti mereu de cel cu zece talanti, marii mistici si asceti, dar mai este si cel cu doar 5 talanti de exemplu, care deasemenea este mantuit. Doar cel care nu si-a folosit talantul dupa putere a fost pierdut.
Am mai precizat odată felul în care văd eu lucrurile. Pe lângă Dumitru Stăniloae, la care am ami văzut aceelași tip de poziție, o să aduc și un citat dintr-un teolog dogmatist ortodox, Nicolae Chițescu:

"Prin acest fapt (al împroprierii firii umane, individuale și generale, de către Domnul) fiecare dintre noi avem putința de a ajunge <<personalități>> creștine, în măsura în care acceptăm ca unic subiect al firii noastre pe însuși Logosul dumnezeiesc, și în care <<persoana>> noastră este chiar aceea a Lui - în care <<nu mai sunt eu cel care trăiește, ci Hristos trăiește în mine!>> Din punct de vedere religios, cel care nu acceptă această înlocuire a propriului <<eu>>, cu acela al lui Iisus Hristos, nu a murit, ca să vieze în El - acel în Hristos al Sfântului Apostol Pavel -, și nu a primit o reală personalitate creștină și o adevărată viață, nu poate forma un <<alter Christus>>, cu propria fire omenească" (Nicolae Chițescu, teolog dogmatist ortodox)

Trecând peste perfecta sau nu exprimare a ideilor, astfel de idei sunt și mai pregnant exprimate la Dumitru Stăniloae, însă ortodocșii, când vine vorba despre teologia autentică a Bibliei, a Părinților, a marilor teologi, îi evită pe cât cu putință mai ales în practică. Dacă în teorie se mai bagă cineva să studieze pe Stăniloae sau pe Chițescu, în practică ortodocșii calcă pur și simplu în picioare peste teologia autentică, alegând tot felul de practici pseudo-creștine și concentrându-se pe un pseudo-creștinism ilegitim. Bineînțeles că mai există și excepții, însă starea generală, statistic vorbind, a lucrurilor asta spune. Ortodocșii, ca și vechii iudei, lasă deoparte mila, dreptatea și credincioșia, pentru sarcinile materialiste să zic din Biserică. Pe ei nu îi interesează strălucirea interioară a credinței, cunoașterii și iluminării, a faptelor pe care Christos le vrea, în schimb îi interesează foarte mult strălucirea hainelor cu care se duc la biserică, dacă se mai duc din an în paști; nu îi interesează convertirea reală la Christos, calea cea strâmtă care duce la viață, teologia autentică a Părinților, a Bibliei, a marilor teologi, Dumnezeu, adevărul, transformarea spirituală și transformarea întregii vieți în Christos și după Christos, dar îi macină cum să pună tămâia în cădelniță, cum să se îmbrace pentru biserică, cum să le strălucească mai mult hainele la exterior, eventual își mai atârnă și niște lanțuri mari la gât, strălucitoare, să îi vadă toată lumea și să îi aplaude, și în general orice numai nu convertirea, transformarea, impulsurile autentice ale harului, transfigurarea vieții întregi. Ei se duc și spun "toată viața lui Christos să o dăm", dar după aceea merg și aproape toată viața o dau dumnezeului acestui veac; ei spun la botez că se leapădă de Satana și se unesc cu Christos, dar după aceea îi vezi mai toată viața numai legați de Satana și despărțiți de Christos. Este vorba despre o duplicitate ipocrită, întreținută de anumiși inși cărora de asta le pasă cel mai mult anume cum să îi țină în acest pseudo-creștinism și să tragă de pe urma lor, respingând ei înșiși adevăratul creștinism dar pretinzându-se ca legitimii și autenticii lui propovăduitori. Oamenii nu au treabă, mă înțelegeți, cu creștinismul adevărat decât atunci când mai dă câte o boală prin ei, când mai au câte un necaz așa mai greu, dar în rest ei sunt cu cozonacii, cu murăturile, cu ratele, cu mașinile, cu chefurile, cu petrecerile, etc, etc, etc numai cu Christos și cu Dumnezeu nu. Se folosesc de nume ca Stăniloae ca să se laude ce mare este ortodoxia, dar când vine vorba despre viața practică de fiecare zi nimeni nu mai cunoaște ce spune Biblia, ce spun Sfinții Părinți, ce spune un Stăniloae sau un Chițescu sau alții și alții; se interesează de lucrurile și oamenii mari când vine vorba să se ajute pentru un job sau pentru a se lăuda ce mare e ortodoxia, dar când vine vorba de practică nimeni nu îi mai cunoaște, majoritatea se leapădă ca niște iude trădătoare. ... dar ei sunt "creștini", "ortodocși" ... de luat crucea și de urmat pe Christos să o facă alții, ei sunt prea ocupați cu cozonacii, cu murăturile, cu sarmalele, cu mămăliga, cu ariile de pâmânt, cu boii din grajd, cu femeile ...

Ca să zic și una pe topic, spune foarte clar Christos că nu este vrednic de El acela care nu se leapădă pe sine, nu își ia crucea și nu Îl urmează pe Christos. Deci cum poți să îți imaginezi că poți fi cu adevărat vrednic de împărtășirea cu Sfinte Mistere ale lui Christos când nu te lepezi de tine, nu îți iei crucea și nu Îl urmezi pe Christos? Dar ei nu au treabă cu astea, ... ci cu sarmalele, fripturile, bețiile, curviile, cluburile, cafenelele, țigările, jumările, cozonacii, colacii, sarmalele, coliva, etc și cât și mai câte deșertăciuni ale lumii acesteia, o întreagă panoramă a deșertăciunilor sub chipul mincinos și ipocrit de creștinism (și ortodox). Mai noroc cu mila lui Dumnezeu, că altfel, la câtă vrednicie ....
Reply With Quote