View Single Post
  #54  
Vechi 04.08.2012, 21:17:30
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

-eu gandesc asa :orice problema apare in discutie trebuie sa tinem cont de Sfintii Parinti.
-Decebal are dreptate Dumnezeu si Sfintii nu sunt de acord cu preotii facuti de oameni pe bani.

Sa vedem ce zice Sfantul simeon noul teolog – cateheze- despre preotie:

“Preoții și păstorii trebuie să fie în lumină .Dar să nu ne înșelăm pe noi înșine [2 Co 3, 18], și, urmând voilor cărnii noastre [Ef2, 3; 2 Ptr 2, 10], să desfrânăm în obișnuințele noastre [Ps 105, 39], făcându-ne pe noi înșine învățători, și devenind egumeni, arhierei, și preoți în disprețul lui Dumnezeu și al mântuirii noastre. Căci dacă atunci când Iisus a zis: „De nu se va naște cineva de sus, nu va putea vedea împărăția lui Dumnezeu", iar Nicodim I-a răspuns: „Cum va putea un om să se nască bătrân fiind? Poate oare să intre a doua oară în pântecele maicii sale și să se nască din nou?" [In 3, 3-4], Iisus i-a reproșat și i-a zis: „Tu ești învățătorul lui Israel și nu cunoști aceasta?" [In 3, 10], măcar că el nu crezuse încă nicidecum, nici nu cunoștea cele ale harului, atunci de o cât mai mare osândă nu suntem vrednici noi, cei ce suntem învățători după venirea harului și nu cunoaștem tainele harului, cei ce ne desfătăm de o astfel de învățătură și suntem zilnic învățați și primim mărturie pentru ea de la apostoli, proroci, învățători și de la însuși Domnul?
Căci dacă nu știm cum se cade să petrecem în această viață [1 Tim 3, 15], nici cum trebuie să creștem mai întâi în fapte bune și să ne înfățișăm pe noi înșine robi ai dreptății [Rm 6, 16-19], ca unii ce stăm înaintea Domnului și nu a oamenilor [2 Co 8, 21; Ef6, 7] și am fost rânduiți să slujim fără reproș Dumnezeului celui viu [1 Tes 1, 9], nici cum și în ce fel trebuie mai întâi să ne facem așa ca să stăm în fruntea celorlalți, cum, spune-mi, vom încerca să luăm în mâini paza și purtarea de grijă a turmei Stăpânului? Cum o vom păstori pe aceasta după voia Păstorului celui Mare [1 Ptr 5, 4] și o vom aduce la pășunile cele pururea verzi [In 10, 9-3].



Ticăloșia preoților traficanți ai harului
Dar, o, învârtoșarea noastră și disprețul nostru față de Dumnezeu și cele dumnezeiești! Căci astupându-ne urechile ca o aspidă [Ps 57, 5] și făcându-ne ca niște surzi și muți, asemenea morților, și având simțirile sufletului învârtoșate, nu primim simțirea celor grăite [de noi], nici nu știm că există un creștinism, ci ignorând taina Iconomiei și neștiind nimic exact din tainele creștinilor, încercăm fără rușine să arătăm, celor mulți despre lumina cunoștinței, ba chiar însăși lumina cunoștinței. Dar nu cunoștința este lumina, ci lumina este cunoștința, pentru că toate sunt în ea, prin ea și din ea [Rm 11, 36], a cărei vedere tăgăduind-o, ne denunțăm pe noi înșine că n-am fost născuți, nici n-am venit la lumina cea de sus ci, că, fiind încă embrioni sau, ca să grăim mai adevărat, avortoni [I Co 15, 8], ne aruncăm pe locurile sfinte și urcăm pe scaunele apostolilor, și, ceea ce este mai grav, cumpărăm cei mai mulți, fără frică de Dumnezeu, preoția cu bani, și căutăm, noi, cei ce nici n-am fost niciodată miei, să stăm ca păstori în fruntea turmei împăratului, și aceasta numai ca să ne umplem pântecele noastre ca niște fiare și să săvârșim toate celelalte lucruri pe care le cere dorirea răului și pofta și instinctul spre cele de jos.
Așa au fost la început, fraților, apostolii? Așa urmașii apostolilor? Așa părinții și învățătorii noștri? Vai de înfricoșătoarea îndrăzneală a unora ca acestora, căci nu numai în ce privește banii văzuți se fac vânzători și furi de cele sfinte, ei, cei ce nu se uită decât la pungă, dar îndrăznesc să se atingă chiar și de însăși bogăția cea dumnezeiască, pentru că nu se rușinează să zică: „Al nostru este a lega și dezlega [Mt 16, 19; 18, 18] și acest lucru noi l-am primit, în viața de față, de sus!" O, nerușinarea, ca să nu zic ultima nebunie a lor! De la cine, spune-mi, tu, și pentru ce ai primit această putere de sus [In 19, 11]? Pentru că ai lăsat toate și ai urmat lui Hristos [Mt 19, 27 par]? Pentru că ai disprețuit slava pământească? Pentru că te-ai făcut smerit cu duhul [Mt 5, 3; 11, 29; Ps 33, 19]?
Pentru că ai vândut toate și le-ai dat săracilor [Mt 19, 21 par]?
Pentru că ți-ai pierdut sufletul tău sau l-ai omorât pentru lume [Col 3, 5; Ga 6, 14] și nu l-ai mai găsit în nici o voie a cărnii [Ef2, 3; In 1, 13]? Sau ai auzit oare și tu, ca și ucenicii lui Hristos în vechime, de la El însuși suflând asupra ta și zicându-ți: „Ia Duh Sfânt! Cărora le vei lăsa păcatele, lăsate vor fi și cărora le vei ține, ținute vor fi!" [In 20, 22-23]?


Sfințenia adevăratului preot
Dar puterea aceasta e a preoților", zic ei. Știu și eu; adevărat e acest lucru. Dar nu a tuturor preoților, nici a celor ce sunt doar preoți pur și simplu, ci a celor ce slujesc Evanghelia în duh de smerenie [Dn 3, 29] și duc o viață ireproșabilă, a celor ce s-au înfățișat mai întâi pe ei înșiși Domnului [Rm 6, 16; 12, 1] și aduc în chip duhovnicesc în templul trupului lor [7 Co 6,19] drept jertfă desăvârșită, sfințită și bine-plăcută închinarea lor curată [Rm 1, 21; Iac 1, 27] fiind primiți, înfățișați [cf. Evr 9, 24] la jertfelnicul celor de sus, și aduși de Arhiereul Hristos lui Dumnezeu Tatăl ofrandă desăvârșită, prefăcuți, schimbați și transfigurați prin puterea Duhului în Hristos Cel ce a murit pentru noi și a înviat în slava Dumnezeirii; a celor care se căiesc și plâng cu smerenie desăvârșită ziua și noaptea și se roagă cu lacrimi nu numai pentru ei înșiși, ci și pentru turma cea încredințată lor și pentru toate sfintele lui Dumnezeu biserici din lume, și nu numai atât, ci și plâng cu amar înaintea lui Dumnezeu pentru păcate străine, neavând nevoie de nimic mai mult decât de hrana absolut trebuincioasă, nici preocupându-se cu vreo îngrijire sau desfătare a trupului, ci care „umblă", precum este scris, „în Duhul și nu mai săvârșesc pofta cărnii" [Ga 5, 16]; care nu preferă din pricina dreptății și poruncii lui Dumnezeu nici pe sărac nici pe bogat, nici pe stăpânitor nici pe cel stăpânit, nici chiar pe cel ce poartă diadema [împărătească]; care nu se înmoaie, nu trec cu vederea sau încalcă porunca lui Dumnezeu Cel peste toate, nici sub pretext de milă, nici pentru dăruire de daruri, nici pentru frică, nici pentru iubire nici pentru orice alt lucru văzut sau nevăzut.
A unora ca acestora este faptul de a lega și dezlega [Mt 16, 19; 18, 18], de a săvârși cele sfinte și a învăța, nu însă a celor ce au primit votul și hirotonia [alegerea] numai de la oameni, „căci nimeni, zice [Scriptura], nu-și ia de la sine cinstea aceasta, ci numai cel chemat de Dumnezeu" [Evr 5, 4].
Nu a zis: cel ce a primit votul de la oameni, ci cel ce a fost mai înainte hotărât și rânduit spre aceasta de Dumnezeu. Căci [preoții] făcuți din oameni și prin oameni sunt furi și tâlhari, precum a zis Domnul: „Eu sunt ușa. Toți câți au intrat și intră nu prin Mine, ci sar pe altundeva, sunt furi și tâlhari" [In 10, 7.9.1].


Hristos — Lumina lumii
Deci nu vă amăgiți, fraților [1 Co 6, 9], cine petrece în întuneric e în afara ușii, iar cel căruia i se pare că a intrat și n-a intrat prin lumină, și el e în afara staulului. Căci dacă Iisus este lumina lumii [In 8, 12; 9, 5] și ușa [In 10, 7-9], negreșit El este o ușă luminoasă și nu numai o simplă ușă, iar cine a ajuns în ea, a ajuns în lumina lumii. Dar El este Lumină a lumii nu ca unul văzut în mod sensibil ci ca unul contemplat în mod inteligibil .”
Reply With Quote