Despre Sfantul Cozma, frate de imparat, la par. Cleopa -
http://www.albaceteortodox.es/duhovn...i-cu-pr-cleopa
Mie mi-a placut tare mult o poveste a lui I. Agarbiceanu, "Pustnicul si ucenicul" -
http://www.scribd.com/doc/7131381/Pustnicul-Si-Ucenicul - pe care ti-o recomand cu mare drag, cand vei avea timp. Se vorbeste despre un fiu de boier bogat si foarte framantat sufleteste, care ajunge la un sihastru. Dupa ce parcurge un lung drum initiatic si ajunge de la necredinta la credinta, doreste sa se calugareasca si sa ramana in sihastrie cu batranul. Acesta insa nu ii permite, afland povestea vietii sale. Socoteste ravna ucenicului doar dragoste de sine si il indeamna sa se intoarca acasa si sa se straduiasca sa isi impace parintii, sa isi chiverniseasca bine averile, sa se implice in societate si sa lupte in batalii, adica sa duca o viata in lume, corespunzatoare pozitiei sale:
"— Dar întors în lume, o să cad din nou în toate ispitele de mai înainte. Nu sunt încă așa de tare ca să nu mă pot îneca între valuri. Mi-e frică, părintele meu, zise Ilarion cel tânăr izbucnind din nou în lacrimi. Sunt un lujer abia crescut din tulpina Domnului. Lasă-mă aici să ajung stejar vârtos, și voi pleca apoi.
— Temerea ta e zadarnică, fiule. Ispita te poate ajunge, cum știi, și aici ca și în lume. Și aici te poți frânge. Dar nu este leac mai tare împotriva ispitei decât închinându-ți toată viața ta altora. De astfel de oameni fuge mai tare necuratul decât de postelnici și de cei ce se roagă ziua și noaptea, cum facem noi aici la munte. Tu, Ilarioane, trebuie să-ți mai aduci aminte că te cheamă Nichifor Preda. Că moșii și strămoșii tăi au luptat pentru țară, au fost sfetnici ai Voivozilor și au ridicat biserici de închinare. Neamul tău este unul care s-a deosebit prin fapte bune. Ce s-ar întâmpla dacă toți cari au un cap, au avere, au cunoștințe frumoase, și mai ales au inima curată și sunt cinstitori ai legii, ar părăsi moșia și s-ar adăposti la munte, pentnu că le-ar fi mai ușor să rămână cinstitori ai Domnului? Țara, moșia cea mare, ar rămâne pe mâna oamenilor răi. Și tu știi, fiule, pentru Țara asta a Românilor, câți inși și-au pus viața, slujind-o, de la începutu-i până azi? Noi, cei de-acum, trebuie să o lăsăm moștenire celor ce vor veni după noi. Toți cei buni și pricepuți trebuie să se înjuge și să tragă unde e mai greu..."
Ucenicul face ascultare , se intoarce in lume, unde isi impaca parintii, isi slujeste tara, devine sfetnicul voievodului, duce o viata in slujba celorlalti, dar vietuieste mereu in austeritate si in singuratate, asemeni unui calugar. La batranete, dupa ce isi indeplinise datoria in lume si ramasese ciung intr-o batallie, se retrage intr-o manastire, nestiut de nimeni:
"Ci, după un an, un frate care a adunat milă prin țară, s-a înapoiat cu spaimă mare. A intrat la stareț cu răsuflarea oprită:
— Știi Prea cuvioșia ta pe cine ai primit între monahi? Știi cine este Ilarion Ciungul?
— Din neam boieresc trebuie să fie, și dintre creștini evlavioși, dacă a făcut o danie ca asta, și dacă a fugit de lume.
— E Nichifor Preda, preacuvioase.
— Sfetnicul lui Vodă?
— Mâna lui dreaptă.
Toată mănăstirea se înspăimântă. Îi sosise vestea până aici,de mulți ani. Toată lumea îl lăuda, dar se și temea de el. Nici starețul, nici alt monah nu cuteză să-l întrebe dacă el era cu adevărat Nichifor Preda. Dar cu toții simțiră că, pe lângă Dumnezeu, mai este acum cineva care priveghează la viața lor. Cei cari erau aplecați la patima vinului împuținară mereu măsura, pâna ce ajunseră să nu-l mai guste decât la praznicele mari. Cei care erau lăcomoși la mâncare, începură a se obișnui cu postul și cu ajunul. Cei cu gura plină de clevete, își mușcau limba și se păzeau. Și fu mare înviorare întru cele sfinte în toată mănăstirea. Chiar și sfinția sa starețul bătea mai multe metanii ca mai înainte și în post nu se mai îndulcea cu untdelemn. Ilarion Ciungul trăia însă ca și mai înainte, în umilință și în rugăciune, gata să slujească orișicui. El nu știa nimic cum se făceau toți frații mai buni, fiind el în mijlocul lor."