Citat:
În prealabil postat de catalin2
Si catolicii si ortodocsii se considerau singura Biserica, catolica si ortodoxa si considerau ca cealalta e schismatica. Biserica ortodoxa se numea la fel ca in primul mileniu si ca azi, Biserica sau Biserica Soborniceasca (in partea slava) sau Biserica Sganta, Soborniceasca si Apostoleasca. Bineinteles ca dintotdeauna s-a folosit si Ortodoxa, adica avand dreapta credinta. Dar iti dai seama ca si catolicii se considera ortodocsi, ar fi culmea ca ei sa spuna despre ei ca sunt eretici.
Nici chiar Luther nu se gandea ca ar exista mai multe biserici, de aceea a incercat sa se pozitioneze cumva dupa ce a fost exclus din BC, pe care o considera singura. De aceea a incercat sa diminueze rolul preotilor si a Bisericii, de care nu mai apartinea si a spsus ca acum conteaza doar sa crezi in Iisus si esti crestin.
Ortodocsii se considerau crestini (in sensul ca numai ei erau crestini), dar pe plan politic se faceau aliante impotriva otomanilor si se spunea de crestinatate. Nu exista pana in sec. XX termenul de peiorativ fata de denumiri eligioase, acestea apar odata cu modernismul cand se recurge la o vorbire corecta politic, pentru a nu supara pe altii. Astfel si eretic a devenit termen peiorativ. Papistasi erau numiti catolicii chiar si de catre greco-catolici in acea perioada. In felul asta si luternai ar trebui sa fie peiorativ, pentru ca vine de la Luther. Papisti nu era termen peiorativ, era folosit intotdeauna cand era vorba de latini. Catolicii cred ca ii numeau pe ortodocsi schismatici sau greci, la fel cum ortodocsii ii numeau si eretici sau schismatici.
Folosirea denumirii de biserici pentru alte culte s-a facut in enciclica Patriarhiei Constantinopolului din 1920, interesant e ca nu exista patriarh in acea perioada (din 1918 pana in 1921). Odata cu terminarea razboiului si infiintarea Ligii Natiunilor probabil euforia aceasta a determinat Patriarhia sa doreasca unirea cultelor si propunea si unele mici masuri. In ton cu aceasta recomandare in 1923 conferinta teologica a discutat schimbarea calendarului pentru a fi in ton cu apusenii. Dupa ce se ajunsese la un apogeu prin participarea la ciudatenii in care erau invitati si samani sau alte religii lucrurile s-au mai calmat in ultimii ani si s-a diluat ecumenismul din parea BO.
|
Multumesc Catalin si multumesc si Laurei,
Poate ca voua va este clar dar eu tot nu am inteles din ce data BO incepe sa isi spuna BO ca astazi si din ce data credinciosii din biserica incep sa isi spuna ortodocsi ca astazi.
Laura zice secolul II, nu vad insa dovada cu atat mai mult cu cat, pana la venirea Imparatului Constantin, crestinii erau mereu ascunsi, nici vorba sa isi spuna cumva.
Dupa care primele sinoade au stabilit ca biserica sa fie "catolica", tradus la noi "soborniceasca" si deci iar numele de BO nu exista. Apoi au urmat o gramada de lupte, popoare migratoare etc. Cand estul cand vestul era mai puternic economic, militar etc. Si tot asa pana la schisma, deci pana in 1054 de ce sa fi avut nevoie estul sa se cheme BO? Iar dupa schisma, care este primul document care sa ateste numele de BO?
Un crestin din Dacia cum isi spunea pana la schisma? Eu sunt... ortodox, catolic, crestin, altul? Dar dupa schisma? Dar un crestin din Roma? Exista documente din acele timpuri? Asta cerusem ca documentatie. Exista sau nu prea? Imi cer scuze ca insist dar totul este cel putin confuz.