Citat:
În prealabil postat de MihaiG
Am o curiozitate. Dacă eu v-aș recomanda să citiți o lucrare care să se intituleze "adevărul catolicismului față de ortodoxie, ce ar trebui să știe fiecare ortodox despre BO", ați citi-o ?
|
Cu onestitate va marturisesc ca as rasfoi-o macar...
Daca cunoasteti astfel de lucari, precum cea mentionata de dvs (scrise la nivel academic de preferat) va rog sa le indicati. Multumesc.
De asemenea va rog sa nu interpretati gresit intentia mea de dialog onest in care sa se observe cauzele diferentelor teologice.
[u]Chiar daca nu pot fi de acord intru totul cu teologia si ecleziologia romano-catolica, respectul personal pentru sfinti romano-catolici precum Sfantul Francisc de Assisi, Sfantul Anton de Padova nu se va schimba (sfintenita vietii lor, hristificarea lor, este evidenta pentru orice om intreg la minte... chiar daca hristificarea, sfintenia nu a atins nivelele din spiritualitatea ortodoxa precum Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Luca al Crimeei).
Daca prima lucare nu o considerati elocventa, studiati atunci cealata lucrare, sa intelegegi de ce iudeul a putut fi multumit doar de Hristos Iisus potrivit teologiei crestine ortodoxe, dupa ce bineinteles a studiat si teologia romano-catolica precum si cea protestanta (si ceva neoprotestante).
Bernstein, James A., Pr. - Uimit de Hristos. Calatoria mea de la Iudaism la Ortodoxie, Ed. Ecclesiast
http://www.ecclesiast.ro/index.php/c...os-detail.html
http://www.librariasophia.ro/carti-U....-so-6275.html
"Această carte este povestea unei convertiri de la Iudaism la Ortodoxie. Uimit de Hristos este, totodată, și o autobiografie, o istorie intelectuală; este o carte ce transmite o viziune duhovnicească și teologică într-un mesaj care afectează oameni din sfere diferite ale societății. Este o vedere a Dumnezeului Cel viu, revelat în Iisus Hristos, Cel care este împlinirea Vechiului Testament, viața celor credincioși, nădejdea celor fără de nădejde și țelul celor care se străduiesc să propovăduiască Evanghelia în toată deplinătatea sa. Dorința și nevoința Părintelui James pentru a-L cunoaște pe Dumnezeu, l-au adus de la Iudaism la Ortodoxie, trecând prin cultele evanghelice, ajungând în final la Biserica creștină autentică. "
Cap 14 (pag 182) - Cat de cazuti suntem?
Cap 14 (pag 183) - Ce s-a mostenit din pacatul stramosesc?
Cap 14 (pag 186) - Consecintele de durata ale teologiei lui Augustin?
Cap 15 (pag 191) - Ce nu este mantuirea: solutii la probleme care nu exista?
Cap 15 (pag 191) - Va da diavolul socoteala?
Cap 15 (pag 193) - O plata pentru imblanzirea unui Dumnezeu manios?
Cap 15 (pag 196) - Indulgentele: pedeapsa sau remediu?
Cap 15 (pag 198) - Teoria ispasirii prin substituirea pedepsei
Cap 15 (pag 199) - Pacatosii in mainile unui Dumnezeu manios
Cap 15 (pag 202) - Prea greu de indurat: teoria ispasirii prin modelul moral si prin cel al exemplului
Cap 15 (pag 208) - Impacare sau ispasire?
(teologia ortodoxa)
Cap 16 (pag 211) - Ce este mantuirea?
Cap 16 (pag 211) - Dumnezeu ca "iubitor de oameni"
Cap 16 (pag 214) - Diagnosticand boala pacatului
Cap 16 (pag 215) - Limbajul mantuirii in Noul Testament
Cap 16 (pag 220) - Limbajul mantuirii la Sfantul Atanasie cel Mare
P.S.
Nu doresc initierea unor polemici inutile ci doresc sa discutam onest diferentele teologice dintre noi, fara ascunzisuri. Problema intelegerii mantuirii (in sens juridic in romano-catolicism; in sens tamaduitor in ortodoxie) constituie una din marile diferente teologice, alaturi de conceptia ecleziala. Degeaba ne impiedicam de un "filioque" de o "imaculata conceptie", de un "purgatoriu" etc... daca nu intelegem cauzele de unde provin aceste concepte in teologia romano-catolioca. Consider ca din punct de vedere teologic ortodox trebuie observate cauzele acestor afirmatii ce nu sunt in concorndanta cu filocalica, cu teologia Patiristica.