Citat:
În prealabil postat de Andreea80
Buna seara !
Am si eu o intrebare ,Taina Cununiei este valabila daca nasii mirilor sunt tata si fiica?
Din cat am citit nasii de cununie trebuie sa fie casatoriti religios inainte de a cununa pe altcineva ,apoi am inteles ca nasii sunt obligatorii la cununie..
Va rog din suflet sa.mi raspundeti .
|
Da, trebuie sa fie cununati religios, ortodocsi si sunt obligatorii. In mod normal, preotul ar trebui sa ii intrebe aceste lucruri inainte de cununie. Uite aici:
[COLOR=#FF0000]"Ce rol au nașii de Cununie și ce condiții trebuie să îndeplinească? [/COLOR]
Ca și la Taina Sfântului Botez, tinerii sau mirii, care urmează a se cununa, sunt însoțiți de nași sau de nuni. Nașii asistă pe finii lor atât la logodnă, cât și la cununie și se implică sau participă activ la săvârșirea acestor două slujbe îndeplinind împreună cu preotul anumite gesturi sau acte liturgice, între care punerea inelelor în degetele mirilor, la logodnă, și punerea și luarea cununiilor de pe capetele mirilor, la cununie. De asemenea, ei țin lumânările de o parte și de alta a mirilor. Aceste lumânări sunt un simbol al luminii sau căii celei adevărate pe care trebuie să meargă viitorii soți, nașii angajându-se să le fie garanți sau chezași ai seriozității și trăiniciei vieții de familie pe care cei doi tineri o încep.
Așadar, nașii nu au numai un rol estetic sau întregitor al decorului care însoțește slujba cununiei religioase. Ei nu sunt simpli asistenți așa cum sunt ceilalți nuntași, ci ei sunt sau devin din acel moment părinții sufletești sau spirituali ai finilor. Așa cum fiecare se naște din părinții trupești, apoi se renaște spiritual prin Botez, asistat de părinții sufletești, adică de nași, la fel și la cununie, când se naște și se formează un nou și unic trup, care este trupul familiei, avem nevoie de părinți spirituali care sunt nașii sau nunii.
Având în vedere această calitate deosebită a nașilor și răspunderea lor pentru buna călăuzire a viitorilor soți, tradiția bisericească cere ca nașii să îndeplinească anumite calități sau condiții.
În primul rând, ei trebuie să fie ortodocși. Rânduielile canonice mai vechi și mai noi cer cu insistență ca nașii să nu fie de altă confesiune și aceasta pentru faptul că buna călăuzire a finilor trebuie făcută în spiritul tradiției și credinței ortodoxe. În Regulamentul de procedură al instanțelor disciplinare și de judecată din Biserica Ortodoxă Română, articolul 47, se precizează că „clericii sunt obligați să nu oficieze slujba cununiei decât între ortodocși, asistați de nuni ortodocși”. De aceea, asistența mirilor la cununie de către nași de confesiune catolică sau protestantă nu este îngăduită. Cu atât mai mult, aceștia nu pot fi de altă religie, adică de exemplu de religie musulmană.
În al doilea rând, este bine și recomandabil ca nașii sau nunii să fie mai în vârstă decât mirii, pentru a avea mai multă autoritate în fața lor și mai multă experiență de viață, din care să împărtășească și viitorilor soți. Nașii trebuie să fie și din punct de vedere al vârstei ca niște părinți ai tinerilor soți. Obiceiul ca mirii să fie asistați de nași de aceeași vârstă sau chiar mai tineri, nu este recomandabil, pentru că prin aceasta se diminuează seriozitatea instituției nășiei, devenind o simplă formalitate. De aceea, obiceiul ca nașii de botez să fie și de cununie, respectat încă în mediul rural, este foarte sănătos. Când nașii sunt mai în vârstă decât finii, și respectul față de ei este mai mare. Cât privește persoanele care pot să îndeplinească calitatea de nași, acestea pot fi și rude apropiate: frați, surori, veri și cumnați. Părinții nu pot fi nașii propriilor lor copii. De asemenea, ca și în cazul Botezului, călugării nu pot îndeplini calitatea de nași, deoarece, trăind departe de lume, nu se pot ocupa de educația și îndrumarea religioasă a finilor.
În al treilea rând, nașii trebuie să fie cununați și cu viață morală exemplară. Nu este recomandat ca nașii să fie tineri necăsătoriți, pentru că nu se poate angaja și garanta seriozitatea noului cuplu, neputând fi un exemplu de urmat. De asemenea, nu este de dorit ca nașii să fie mamă și fiu sau tată și fiică, ci cuplu căsătorit. Cât privește viața morală exemplară a nașilor, aceasta trebuie să fie condiția esențială a vieții lor. Finii trebuie să vadă în tot ceea ce fac nașii un exemplu de urmat. În privința aceasta, Sfântul Simeon al Tesalonicului precizează că nunii care asistă la unirea celor doi tineri țin locul de părinți și învățători. De aceea trebuie să fie ortodocși și iubitori de Dumnezeu. Obiceiul practicat în Moldova și mai ales în Bucovina, ca la cununie să fie mai multe perechi de nași, nu este recomandat.
Nășia de cununie, că și nășia de botez creează rudenia spirituală sau religioasă care este respectată ca atare în Biserica Ortodoxă Română, în Biserica Ortodoxă Sârbă și o parte din Biserica Bulgară. În Bisericile de limbă greacă și celelalte de limbă slavă, rudenia spirituală a nășiei de cununie nu este socotită la fel ca și cea de la Botez.
În legătură cu practica nășiei de cununie, aș dori să amintesc un obicei care trebuie reactualizat și anume datoria de a săruta mâna nașilor atât în momentul săvârșirii Cununiei, cât și în viața civilă. Dacă luăm în serios această instituție a nășiei și-i dăm greutatea pe care Biserica i-o dă din totdeauna, și dacă socotim pe nași ca pe părinții spirituali, atunci semnul văzut al respectului față de ei este sărutarea mâinii. Dintr-un modernism exagerat și rău înțeles s-a renunțat la un străvechi și frumos obicei românesc, care trebuie adus în actualitate."
http://www.parohiamacin4.org/cununie.htm