View Single Post
  #1965  
Vechi 15.08.2012, 20:15:03
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Maica Domnului, cinstită de musulmani și de primii protestanți

Probabil că nu există creștin autentic care, la vreme de nevoie, să nu-și fi îndreptat măcar o dată rugăciunea și gândul către „ceea ce este mai cinstită decât heruvimii”. Maria, mama lui Iisus este una dintre figurile cele mai respectate din Islam. Chiar și primii protestanți au cinstit-o pe Maica Domnului: „Maria este cea mai mare între femei și niciodată nu o vom putea mări destul” (Martin Luther).
După Mântuitorul Hristos, nu există sfânt care să se bucure de o cinstire mai mare decât Maria, Maica Domnului. Probabil că nu există creștin autentic care, la vreme de nevoie, să nu-și fi îndreptat măcar o dată rugăciunea și gândul către „ceea ce este mai cinstită decât heruvimii”.
Din datele oferite de Evanghelii, nu poate fi alcătuită o biografie completă a Fecioarei Maria. În ordine cronologică, în Sfânta Scriptură, ultima dată se vorbește de Maria, mama lui Iisus, în capitolul I al Faptelor Apostolilor, în episodul care relatează alegerea apostolului Matia. Din acel moment… tăcere.
Unul dintre momentele asupra căruia Evangheliile păstrează tăcerea este și acela al Adormirii Maicii Domnului, eveniment serbat atât de Biserica Ortodoxă cât și de cea Romano-Catolică la 15 august. Totuși, Tradiția oferă o istorie a momentului trecerii la Domnul a „celei binecuvântate între femei”, inspirată probabil, cel puțin în parte, și de evangheliile apocrife. Această istorie este cuprinsă în sinaxarul de la slujba utreniei din ziua praznicului.
„Maria”, un nume foarte popular
În ebraică, numele „Maria” înseamnă „Doamnă”, „Stăpână”, „cea Aleasă”, iar unii cercetători, considerând proveniența sa ca fiind egipteană, traduc „Marye” prin „cea preaiubită”.
Prima persoană menționată în Sfânta Scriptură ca purtând acest nume este Mariam, sora proorocului Moise. În secolul I d. Hr. numele „Maria” pare a fi destul de răspândit, în paginile Noului Testament fiind enumerate, pe lângă Maica Domnului, mai multe persoane care purtau acest nume: Maria sora Martei, Maria Magdalena, Maria mama lui Iacov, Maria mama lui Marcu, Maria căreia apostolul Pavel îi transmite salutări în epistola către Romani.
Datorită cinstei de care s-a bucurat mama lui Iisus în rândul popoarelor creștinate, Maria a devenit un nume foarte răspândit, fiind, poate, numele purtat de cele mai multe dintre femei.
În România zilelor noastre, potrivit Direcției Generale de Evidență Informatizată a Persoanei, circa 1. 200.000 de românce se numesc Maria, număr la care se adaugă și 260.000 de femei purtând nume derivate din acesta, precum: Mariana, Marieta, Marița, Măriuca, Maricica, Mărioara sau Mioara.
Numele Fecioarei Maria este purtat și de un număr de 310.000 de bărbați, în diferite forme, precum: Marin, Marian, Marinică sau Marinel.
În ajunul sărbătorii se povestesc minunile Preasfintei
Adormirea Maicii Domnului este considerată în calendarul anual un important moment de răscruce, fiind însoțită și de anumite tradiții populare. Sărbătoarea marchează sfârșitul postului de două săptămâni, deschizându-se sezonul nunților, al iarmaroacelor și al târgurilor de toamnă. De Sântă Măria Mare se adună ultimele plante de leac și se leagă ciocul păsărilor, pentru a nu prăda strugurii.
Ajunul sărbătorii, 14 august, zi numită „Ziua cercurilor Sfintei Marii”, oamenii se adună pe lângă case, pentru a povesti despre bunătatea și minunile Maicii Domnului.
În unele părți ale Moldovei, sărbătoarea de la 15 august dedicată Maicii Domnului, este considerată „a morților”, fiind pomeniți toți strămoșii trecuți la Domnul care purtaseră numele Sfintei Fecioare. Din acest motiv, în ziua praznicului, femeile duc la biserică cele mai frumoase flori din grădină, împreună cu o „colivă de struguri”, prune și faguri de miere, pe care le împart Mariilor și Marinilor plecați în lumea drepților.
Primii protestanți o cinsteau pe Maica Domnului
Fecioara Maria s-a bucurat dintotdeauna de o cinstire deosebită din partea creștinilor. Cultul Maicii Domnului a cunoscut, totuși, o anumită dezvoltare după Sinodul Ecumenic de la Efes (431), prilej cu care Fecioara Maria a fost numită „Născătoare de Dumnezeu”, adică cea prin intermediul căreia Fiul lui Dumnezeu a luat trup omenesc, confirmând, în acest fel, credința dintotdeauna a creștinilor. De altfel, termenul de „Născătoare de Dumnezeu” fusese folosit și de alți părinți și scriitori bisericești, cu mult înaintea sinodului din 431, fiind considerat a fi de tradiție apostolică.
Prima atestare a termenului se află într-o scriere a lui Origen din 230. Pe lângă acesta și Sfântul Atanasie cel Mare (în 330), Sfântul Grigorie Teologul (în 370), Sfântul Ioan Gură de Aur (în 400) au folosit sintagma „născătoare de Dumnezeu” cu referire la Maria, mama lui Iisus.
Un fapt aparte, referitor la cinstirea Maicii Domnului este acela că, pe lângă Bisericile Ortodoxă, Catolică și riturile necalcedoniene, care au un cult deosebit pentru „cea plină de dar”, chiar și inițiatorii reformei protestante au subliniat cinstea pe care o merită Fecioara Maria, afirmând totodată, în spiritul autenticei tradiții creștine pururea fecioria sa.
De exemplu, Martin Luther spunea că Fecioara Maria este „cea mai mare între femei”, și „niciodată nu o vom putea mări destul”, că „venerarea Maicii Domnului este înscrisă adânc în sufletele creștine” și orice creștin ar trebui să facă în așa fel încât „Fecioara Maria să fie cunoscută și cinstită de toată lumea”. Jean Calvin susținea că: „Nu poate fi negat faptul că Dumnezeu, alegând-o pe Maria să fie maica Fiului său, a cinstit-o într-un mod cu totul deosebit”, iar Ulrich Zwingli era de părere că: „Cu cât crește între oameni dragostea față de Hristos, cu atât crește și cinstirea adusă Mariei”. Observăm, așadar, că învățătura despre cinstirea Maicii Domnului nu a fost respinsă de primii protestanți, dimpotrivă.
Maica Domnului în Islam
Deși poate puțini din cititorii acestui articol s-ar fi așteptat, Fecioara Maria se bucură de o cinstire aparte și în religia islamică. Nici o altă femeie nu primește în Coran atenția pe care o primește Maica Domnului, fiind considerată cea mai sfântă, pioasă și virtuoasă femeie. Mai mult decât atât, capitolul 19 din Coran are ca titlu numele Fecioarei, povestind viața ei, în condițiile în care din cele 114 capitole ale cărții sfinte a Islamului doar 8 capitole mai sunt denumite cu numele unor persoane.
Musulmanii, urmând Coranului, consideră că Maria l-a născut pe Iisus doar prin voia lui Allah, fiind fecioară și așa rămânând până la sfârșitul vieții.
(doxologia )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote