"Biserica și Pussy Riot" ( Parintele Ioan V.Istrati )
Biserica nu este agora pentru manifestarea partipriurilor politice sau sociale, nu este Hyde Park unde orice exaltat își poate susține teoria conspirației, nu este nici măcar platou de media unde poți veni să-ți spui părerea de obicei contra despre orice.
De mai multe luni, lumea internațională are un subiect predilect, mai ales în arealul ortodox rus, dar și în America și Europa de Vest. Este vorba despre o formație mediocră de punk din Rusia, care are cântece anti-sistem, unele dintre ele împotriva lui Putin și a succesiunii sale interminabile la tron prin diferite tertipuri nominale și instituționale.
Acest grup de fete a intrat în Catedrala Patriarhală ortodoxă „Hristos Mântuitorul” (Hrista Spasitelea) a trecut de naos, și pe amvon, în fața catapetesmei a dansat și a cântat un cântec împotriva lui Vladimir Putin. Fetele au fost arestate și de aici a început nebunia. Mii de tineri anti-sistem din Rusia și din Europa au început susținerea acestor fete, prin purtarea unor cagule multicolore cu aspect sinistru, a urmat o furtună de dezbateri în societatea rusă, despre libertatea religiei, despre sisteme politice și sociale etc. Miniștri europeni, chiar și cancelarul Germaniei, au reacționat condamnând fermitatea măsurilor polițienești din Rusia.
Recent, grupul a fost condamnat la doi ani de închisoare pentru tulburarea ordinii publice și ofensă adusă religiei creștine. Urmare a acestei condamnări de drept comun, revolta tinerilor a continuat mai abitir, culminând cu tăierea cu drujba a unei Cruci în Kiev de către un grup feminist radical, violent și obscen numit Femen.
O primă observație trebuie făcută. Biserica este un locaș de cult, în care oamenii vin să se roage, să participe la slujbele dumnezeiești, este un spațiu sacru, destinat anume, afierosit cultului divin. Biserica nu este agora pentru manifestarea partipriurilor politice sau sociale, nu este Hyde Park unde orice exaltat își poate susține teoria conspirației, nu este nici măcar platou de media unde poți veni să-ți spui părerea de obicei contra despre orice. Biserica este o instituție de drept public destinată numai celor care doresc să se roage în ea. Altfel, în Biserică am vedea greve ale buldozeriștilor, proteste muncitorești, elucubrații sectare despre eshaton, târguri de muncă la negru etc.
Ceea ce au făcut fetele de la Pussy Riot (numele însuși cu tentă obscenă este interzis în școlile din Statele Unite) este o blasfemie la adresa credinței creștine și a lui Dumnezeu, o tulburare a credincioșilor care se roagă într-un locaș de cult și o ofensă adusă societății în general, majoritar ortodoxă (în Rusia).
În același timp, politizarea excesivă a societății rusești, care a trecut și prin alegeri prezidențiale, determină orice gest să fie orientat partinic și necesar unilateral și condamnabil de alteritate. Biserica a fost acuzată de către anarhiști că este servilă statului, că este o falangă a dictaturii lui Putin, că este medievală în reacții, deși nu preoții le-au arestat pe fetele dansatoare. Biserica lui Hristos a devenit așadar ținta hoinarilor anti-sistem și a început să fie văzută ca o instituție represivă și opresivă chiar.
Cred că mijloacele Bisericii de reacție în fața unor asemenea incidente sunt exclusiv spirituale. Nu există poliția Bisericii, mersul la slujbă nu este obligatoriu, poruncile duhovnicilor nu conțin pedepse pentru nerespectare, totul este duhovnicesc și își are corespondențele în cer. Canoanele sunt legi spirituale pe care credincioșii le respectă din iubire, nu de frica pedepselor, care nu există pe pământ, ci dincolo la judecată. Preoții nu sunt cerberi ai harului și nici păzitori înarmați ai sacralității, ci dăruitori și portari ai luminii care izvorăște din cer și se revarsă peste univers.
În locul furiei clericilor ruși, care a determinat o reacție pe măsură a autorităților politice foarte sensibile la portofoliul de influență al Bisericii, era mult mai bună o chemare la pocăință, o iertare din inimă pentru îndrăzneala de a intra necuviincios în Locașul cel Sfânt, un apel adresat tuturor la smerenie, bunătate și iubire de frați și o clemență totală pentru păcatul săvârșit. Vigilența credincioșilor și poate o mai bună pază a locașurilor de cult sunt necesare și la noi în țară. Astfel, s-ar fi evitat valul de nemulțumire populară, distorsionarea complexelor sociale către o instituție a iertării și binecuvântării, nu a acuzării și blestemului. Actul de cult trebuie privegheat și săvârșit în toată sfințenia și frica de Dumnezeu, iar păcatul trebuie înfierat, însă păcătosul trebuie iertat de 70 de ori câte 7.
Acum câteva zeci de ani, lângă o mănăstire din Neamț, o familie învecinată a remarcat că le lipsește un porc. Au căutat cu atenție și au găsit un gard de plasă de sârmă rupt, prin care godacul buclucaș se strecurarase la libertate. După câteva ore de căutare a lui Prikoke, oamenii l-au găsit stând relaxat în biserică, sub o strană. L-au luat de urechi, l-au scos cu chiu cu vai afară și apoi au mers să ceară iertare de la stareț. Acesta, bătrân, înțelept și blând, a zâmbit, a primit scuzele, s-a uitat cu un ochi la porcul cu afinități eclesiale și a spus: „Lasă, fraților, nici biserica nu s-a spurcat, dar nici porcul nu s-a sfințit”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|