Pr. Prof. Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”, Editura Bizantina, Bucuresti, 2010)
Sensul tamaduitor al manutirii si al judecatii specific ortodoxiei (in opozitie cu cel juridic, specific invataturii romano-catolice precum si celei protestante si neoprotestante).
"Pr. Prof. C-tin Coman: In limbajul Sfântului Evanghelist Ioan lucrurile sunt foarte clare. Se pornește de la afirmația din Evanghelia de astăzi, că Fiul omului nu a venit să judece lumea, ci ca să o mântuiască, atrăgându-ne atenția ca nu cumva să ne raportăm la Dumnezeu și la Fiul lui Dumnezeu, la Evanghelie și la Biserica Sa, ca la o instanță care stă la pândă, așa cum ne pândesc polițiștii noștri, când depășim viteza sau când greșim în vreun alt fel. Nu! Dumnezeu nu vânează greșelile noastre! Dumnezeu stă și vânează întoarcerea noastră. Întoarce spatele de la greșelile și de la păcatele noastre și așteaptă întoarcerea noastră cu fața spre El, ca să reverse asupra noastră harul Său, mila Sa, bunătatea Sa! Cu adevărat, Fiul Omului a venit să ne izbăvească, nu să ne pedepsească. Din păcate, crezându-se că amenințările și înfricoșările disciplinează și cumințesc pe oameni, acestea sunt folosite uneori excesiv de mult de către predicatori. Este o deviere de la adevărul Evangheliei.
Sfântul Ioan Evanghelistul spune că Hristos va judeca lumea pentru că Tatăl I-a încredințat judecata lumii:
„Tatăl nu judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului.” (Ioan 5, 22).
Dar judecata Lui nu va fi ca judecata omenească. Judecata va coincide cu dezbrăcarea lumii de materialitatea în spatele cărei se ascund oamenii, de opacitatea în spatele căreia zămislim, săvârșim și înregistrăm nestingheriți răul. Va fi o transparență totală, o dezgolire totală a tuturor, concomitentă cu revelația completă a adevărului lumii și al lui Dumnezeu. Va fi ceva echivalent cu afișarea la vedere a gândurilor noastre cele mai ascunse. Faceți un exercițiu de imaginație! Ce ar însemna pentru oricare dintre noi să se producă, la un moment dat, în public, această developare totală a gândurilor și sentimentelor noastre ascunse, intime! Mă întreb dacă am putea suporta scena aceea?!
[...]
Judecata ce înseamnă, de fapt? Înseamnă confruntarea noastră cu adevărul deplin, cu adevărul privind existența noastră. Ne spune acest lucru foarte clar Mântuitorul Hristos:
„Cine Mă nesocotește pe Mine și nu primește cuvintele Mele are judecător ca să-l judece: cuvântul pe care l-a spus acela îl va judeca în ziua cea de apoi”. (Ioan 12,48).
Va cădea vălul de pe ochii noștri, de pe minte și mai ales de pe inima noastră și vom înțelege desăvârșit ceea ce ar fi trebuit să facem sau mai ales ceea ce ar fi trebuit să fim. Va fi o judecată ființială, ontologică. Să ne închipuim dezamăgirea, rușinea, tristețea, frica ce ne vor cuprinde constatând amăgirea, rătăcirea, în care am trăit. Orice confruntare cu adevărul este o judecată. Cel mai îngrozitor lucru va fi demascarea totală a ipocriziei în care am trăit, faptul că am trăit luptându-ne continuu să ne ascundem adevăratul nostru chip și să amăgim lumea din jur și chiar pe noi înșine cu o imagine falsă.
Hristos va judeca lumea pentru că El este plinătatea existenței, inclusiv a existenței omenești. Confruntarea cu Hristos este în sine judecata. Sfântul Apostol Pavel ne spune că Sfinții vor judeca lumea (I Cor. 6, 2). Cum vor judeca Sfinții lumea? Prin simpla confruntare a lumii cu ei! Dacă eu mă întâlnesc cu un om bun și simt în el bunătatea, în clipa aceea sunt supus unei judecăți, care-mi semnalează lipsa bunătății și existența răutății din mine. Lumea este supusă perpetuu judecății prin confruntare cu prezența lui Hristos și a Bisericii. Vă reamintesc jena pe care o simt adulții la întâlnirea cu simbolurile prezenței lui Dumnezeu. Noi, preoții, simțim aceeași judecată în fața Sfintei Mese. În măsura în care avem o conștiință trează, uneori am fugi cât mai departe, dacă am putea, din cauza procesului de conștiință care se declanșează în noi odată cu apropierea de Sfântul Altar și de Dumnezeiasca Euharistie. Într-una din rugăciunile pe care le rostim înainte de Sfânta Impărtășanie, chiar mărturisim lucrul acesta, asimilând momentul cu cel al înfricoșătoarei judecăți finale:
„Precum voi sta înaintea înfricoșătorului și nefățarnicului Tău scaun de judecată, Hristoase Durnnezeule, primind întrebare și dând răspuns de relele ce am făcut, așa și astăzi, mai înainte de a sosi ziua osândirii mele, stând la Sfântul Tău Altar, înaintea Ta și înaintea înfricoșătorilor și sfinților Tăi îngeri, fiind înduplecat de mărturia cugetului, pun înainte faptele mele cele rele și fărădelegile, dându-le pe față și vădindu-le” [Rugăciunea a patra înainte de Sfânta Împărtășanie, a Sfântului Simeon Metafrastul, n.ed.].
Când merg și-mi îmbrățișez tatăl sau mama, pe soția mea, sau copilul, și cumva am greșit față de ei cu ceva, i-am trădat prin acte de infidelitate sau prin minciuni, se consumă atunci în mine un act de judecată! Dacă mai sunt viu sufletește, dacă în mine mai pulsează ceva viață, atunci voi fi judecat de propria mea conștiință! Dacă, însă, sunt deja un impostor sau un împietrit, nu mai simt judecata. Acum judecata aceasta este suportabilă, pentru că ne putem ascunde, uneori chiar de propria noastră conștiință, iar, alteori, ne putem justifica cele mai condamnabile atitudini și fapte. Judecata este cel mai fidel indicator al trezviei propriei conștiințe.
Judecata este momentul întâlnirii cu Dumnezeu față către față! Cei care au crezut în El și au viețuit consecvent acestei credințe nu vor mai fi judecați. Ne asigură Hristos însuși:
„Cel ce ascultă cuvântul Meu și crede în Cel ce M-a trimis are viață veșnică și la judecată nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viață.” (Ioan 5, 24).
Lucrul acesta este repetat de multe ori în Evanghelia după Ioan:
„Cel ce crede în El nu este judecat, iar cel ce nu crede a și fost judecat, fiindcă nu a crezut în numele Celui Unuia-Născut, Fiul lui Dumnezeu.” (Ioan 3,18).
Aceasta este judecata lui Dumnezeu! Mesajul Dumnezeieștilor Evanghelii, pe care Biserica îl transmite peste veacuri, nu este unul de amenințare, cum lasă uneori să se înțeleagă chiar și unii slujitori ai Bisericii! Înțelepciunea omenească, mintea strâmtă a oamenilor a generat o pedagogie bazată pe sancțiune, pozitivă, ca răsplată pentru cei buni, și negativă, ca pedeapsă pentru cei răi. Pedagogia dumnezeiască este radical diferită. Este pedagogia iubirii desăvârșite. Cine iubește nu cere nimic celuilalt, ci face El totul, oferă totul. Evanghelia de astăzi consemnează și cea mai tulburătoare declarație de dragoste făcută de Dumnezeu oamenilor:
„Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică.” (Ioan 3,16).
Singurul lucru care rămâne de făcut este ca omul să primească dragostea lui Dumnezeu și să-I răspundă!"
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hiristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Last edited by Eugen7; 11.09.2012 at 13:54:05.
|