View Single Post
  #22  
Vechi 11.09.2012, 22:35:51
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Ce defineste in mod esential o Mama ( ama )?

Faptul ca naste? Nu.

Ci dragostea afectuoasa pe care o manifesta - Prema.

Prema este, in fapt, hrana cereasca - pentru ca este izvorul binelui (kaliana).

Prema este un aspect care trebuie intradevar venerat/laudat: praza prema.

In budism se spune ca fiecare fiinta este, in fapt, propria noastra mama.
( ama upeka).

Toate fiintele au manifestat la un moment dat prema.

Iar aceasta prema ne-a hranit la un moment dat, prin actiuni motivate de afectiune.

Deci, mama este nepretuita (vera) pentru ca manifesta prema - ama vera .

Dar toate mamele sufera in samsara [din cauza necunostintei (avidia)] - ama duka.

Durerea produsa de constientizarea acestei stari de fapt se numeste Compasiune Universala sau Marea Compasiune (cu mult superioara compasiunii circumstantiale - kalaruna) pentru ca imbratiseaza toate fiintele mama, fara nicio exceptie - karuna.

Astfel se naste in mod natural dorinta (mudita) ca toate fiintele mama sa scape cat mai repede de orice forma de durere, probleme, necazuri si sa experimenteze permanent stari de bucurie/fericire - (piti/suka).

Insa cea mai intensa forma de bucurie (ananda) este cea experimentata de o fiinta complet iluminata (budha). Orice mama merita din plin aceasta forma ultima de extaz.

Intentia de a ajuta/servi fiecare mama sa atinga extazul budeitatii (ananda) se numeste azaya.

Determinarea ferma de a actiona efectiv pentru ca fiecare mama in parte sa atinga ananda, se numeste naia.

Insa doar o fiinta insanatosita (care a inlaturat orice forma de necunostinta din continuumul propriu), puternica, devenita budha, poate efectiv sa ajute mamele suferinde sa inlature la randul lor avidia si sa se bucure de fericirea suprema - ananda.

Intentia de a deveni budha pentru scoaterea mamelor din incendiul suferintelor si umplerea sufletului lor de bucuria suprema se numeste bodhicita.

Bodhicita - aceasta minte extraordinara - este o raritate in univers.

Multe fiinte doresc fericire altor fiinte, dar putine doresc fericire tuturor fiintelor fara exceptie si extrem de putine le doresc tuturora fericirea in forma anandei (in primul rand pentru ca nu este inteleasa). Si mai putine insa actioneaza efectiv cu aceasta intentie. Dintre acestea, si mai putine aspira la budeitate pentru salvarea tuturora.

Cel ce face fapte bune cu intentia bodhicitei se numeste Bodhisattva. Iar astfel de actiuni extraordinare se numesc perfecte (paramita).


----------------------------------------------------------
Aceasta expunere reprezinta coloana vertebrala a budismului.

Toate actiunile, riturile, rugaciunile, meditatiile si studiile specifice budismului sunt subordonate scopului ultim: salvarea tuturor fiintelor mama, fara exceptii.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 16.09.2012 at 20:21:25.
Reply With Quote