http://ia700801.us.archive.org/18/it...reaInimii.html
Consider pertinenta explicatia ortodoxa a Sfantului Luca al Crimeei - "Puterea inimii" si de aceea va rog sa imi permiteti sa fac copy-paste in legatura cu subiectul constiintei din aceasta lucrare (cap 5):
"După presupunerile fiziologilor, activitatea conștiinței, adică activitatea psihică, trebuie considerată ca un sistem extrem de complex de reflexe necondiționate și condiționate, care au existat dinainte și care se formează în permanență ca înlănțuire de percepții transmise de receptori către creier și supuse în creier analizei pentru elaborarea reacției motorii de răspuns.
Genialul nostru cercetător al sistemului nervos central, I.P. Pavlov, definește conștiința astfel:
„Conștiința o văd ca activitate nervoasă a unui anumit sector al emisferelor cerebrale mari, la un moment dat, în anumite condiții de excitație optimă (probabil aceasta ar fi una medie). În același moment, tot restul emisferelor cerebrale mari se află într-o stare de excitație mai mult sau mai puțin redusă.
În ariile cu excitabilitate optimă ale emisferelor cerebrale mari, se formează cu ușurință reflexe condiționate noi și se constituie cu ușurință diferențierea. Altfel spus, acesta este sectorul creativ al emisferelor cerebrale mari. Alte arii, cu excitabilitate redusă, nu sunt capabile de așa ceva și funcțiile acestora cuprind, în majoritate, reflexele constituite anterior, care se manifestă stereotip în prezența stimulilor corespunzători.
Activitatea acestor arii constituie ceea ce noi numim subiectiv activitate inconștientă, automată. Sectorul cu activitate optimă nu este, desigur, un compartiment consolidat, dimpotrivă, se deplasează pe întreaga suprafață a emisferelor cerebrale, în funcție de conexiunile dintre centre și, sub influența stimulilor corespunzători, se modifică și sectorul cu excitabilitate redusă. Însă, dacă ar fi fost posibil să vedem prin cutia craniană și dacă zonele cu excitabilitate redusă a emisferelor cerebrale ar fi luminoase, atunci am putea vedea la un om, care gândește conștient, cum pe suprafața emisferelor lui cerebrale se deplasează în permanență o pată luminoasă care își schimbă neîncetat forma și dimensiunile, cu contururi neregulate, înconjurată în restul suprafeței emisferelor cerebrale de o umbră mai mult sau mai puțin intensă”.
Noi acceptăm o astfel de imagine profund științifică despre activitatea conștiinței, însă nu o considerăm exhaustivă (întreagă, completă). Chiar suntem dispuși să subscriem ideii de bază a materialismului, anume că „existența determină conștiința”, însă cu condiția unei concepții materialiste mult mai puțin înguste asupra existenței.
Pentru a înfățișa înțelegerea noastră asupra conștiinței, trebuie să o subdivizăm în acte, stări și volum. Gândul curge asemenea unui izvor. Gândul strălucește cu o lumină vie. Gândul pătrunde adâncurile existenței.
Atitudini volitive (determinate de voința proprie) liniștite și gândite. Explozii volitive neașteptate - o lovitură cu cuțitul în inima celui care te-a jignit.
Permanenta încordare a voinței pe parcursul vieții, orientată spre atingerea planurilor și a scopurilor principale. O iubire liniștită și nepătimașă. O bucurie estetică adâncă, liniștită. Patimi înverșunate, mânie, frică. Credincioșie față de Dumnezeu, Care călăuzește întreaga viață. Acestea sunt acțiuni ale conștiinței și sunt determinate de către: 1) percepțiile organelor de simț, 2) senzațiile organice ale corpului nostru, 3) percepțiile ființei noastre transcendentale, 4) percepții din lumea duhovnicească superioară, 5) acțiunile duhului nostru.
Actele conștiinței noastre nu sunt izolate. Gândul este însoțit mereu de trăire [simțire]; trăirea și voința - de către gând; iar trăirea - de acțiuni volitive, actele voinței fiind întotdeauna legate de trăire și de gânduri, complexul acestor acte desfășurate concomitent determinând starea conștiinței. Aceste stări ale conștiinței se schimbă în permanență, căci actele conștiinței sunt în continuă mișcare.
Prin bogăția, diversitatea și profunzimea actelor și a stărilor conștiinței se conturează volumul conștiinței care, de asemenea, se modifică în permanență, de obicei în sensul sporirii sale. La actele și la stările conștiinței participă permanent duhul nostru, determinându-le și orientându-le. La rândul său, duhul sporește și se modifică în funcție de activitatea conștiinței noastre, de actele și de stările ei în parte.
Aceasta este înțelegerea noastră despre plinătatea activității psihice a omului. Însă nu doar omul are suflet, ci și animalele. „Sufletul animalului este în sângele lui” și animalul, ca și omul, este alcătuit din duh, suflet și trup.
Ce este sufletul? În reprezentarea cea mai simplă, la animale este un complex de percepții organice și senzoriale, gânduri și trăiri, urme de amintiri sau doar un complex de senzații organice (la animalele inferior organizate), consolidate de conștiința de sine (de către minte la animalele superior organizate). Duhul primitiv al animalelor constituie doar suflarea vieții (la cele inferioare). Pe măsura avansării pe scara complexității, sporește și duhovnicescul (partea duhovnicească) lor și la suflarea vieții se adaugă mugurii minții, voinței și simțirii.
La om, sufletul este mult mai înalt în esența lui, căci duhul care participă la lucrarea sa este de necomparat cu duhul animalelor. El se poate învrednici de darurile cele mai înalte ale Duhului Sfânt, pe care Sfântul Prooroc Isaia (11, 2-3) le numește duhul temerii de Dumnezeu, duhul cunoștinței, duhul sfatului și al tăriei, duhul luminării, duhul înțelegerii, duhul înțelepciunii, Duhul Domnului sau darul bunei-credințe și al desăvârșitei luminări.
Duhul și sufletul omului sunt unite în chip nedespărțit, în timpul vieții, într-o singură alcătuire; însă la oameni pot fi văzute felurite măsuri [trepte] de înduhovnicire. Sunt oameni „duhovnicești”, după cuvântul Apostolului Pavel (1 Corinteni 2, 13-15). Așa cum am citat pe Sfântului Antonie cel Mare mai sus, sunt oameni-dobitoace, oameni-iarbă și oameni-îngeri. Cei dintâi nu se deosebesc prea mult de dobitoace, căci înduhovnicirea lor este extrem de scăzută, iar cei din urmă se aseamănă duhurilor celor fără de trup, care nu au nici suflet, nici trup.
Așadar, sufletul poate fi definit ca o totalitate de percepții organice și senzitive, urme de amintiri, gânduri, trăiri și acte volitive, dar fără participarea obligatorie în acest complex a manifestărilor superioare ale duhului, care nu sunt proprii animalelor și unor oameni [în sensul că manifestările superioare ale duhului nu sunt caracteristice, nu sunt specifice unor oameni tocmai din propria lor voință, lucrare și închidere în cugetul trupesc și stricăcios, căci altfel fiecare om are potențial deplin pentru a atinge desăvârșirea]. Despre aceștia vorbește Apostolul Iuda, spunând că sunt „oameni firești, care nu au Duhul” (Iuda 1, 19). [„Domnul Dumnezeu a zis: «Nu va rămâne Duhul Meu pururea în oamenii aceștia, pentru că sunt numai trup»” (Facerea 6, 3)]
În timpul vieții, în conștiința de sine, viața duhului se întrepătrunde strâns cu acele acte psihice care sunt comune oamenilor și animalelor, adică cu senzațiile organice și percepțiile senzitive; acestea din urmă, la rândul lor, sunt indisolubil legate de viața trupului - în special a creierului - și dispar odată cu moartea trupului. De aceea, sufletul primitiv al animalelor este muritor, cum muritoare sunt și acele elemente ale conștiinței omului care izvorăsc din trupul mort (percepțiile organice și senzoriale).
Sunt nemuritoare acele elemente ale conștiinței care sunt legate de viața duhului. Nemuritor este duhul, care, după cum vom arăta în continuare, poate exista fără legătura cu sufletul și cu trupul. Materialiștii neagă nemurirea sufletului tocmai pentru că nu vor nicidecum să cunoască ceva despre duh. Iar despre nemurirea conștiinței, înțeleasă strict fiziologic, noi nici nu vorbim."
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.