„Smerenia nu se dobândește prin râncezeala coamei sau prin haina neîngrijită”
„Altceva este vorbirea smerită, altceva smerenia și altceva smerita cugetare.”
Smerenia nu se dobândește prin încovoierea grumazului, prin râncezeala coamei sau prin haina neîngrijită, ci ea vine din inimă zdrobită și stă în duh de smerenie, după David: „Duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu le va urgisi” (Ps. 50, 19).
Altceva este vorbirea smerită, altceva smerenia și altceva smerita cugetare. Vorbirea smerită și smerenia le dobândesc toți nevoitorii prin toată neplăcuta pătimire și prin ostenelile din afară ale virtuții; căci ele sunt îndreptate numai spre lucrarea și spre nevoința trupească. De aceea, aflându-se sufletul în starea smereniei, când vine ispita, se tulbură. Dar smerita cugetare, fiind un lucru dumnezeiesc și înalt vine numai în cei ce au trecut de mijloc, prin sălășluirea Mângâietorului, adică în cei ce au sporit prin toată smerenia pe calea atotaspră a virtuții.
(Cuviosul Nichita Stithatul, Cele 300 de capete despre făptuire, în Filocalia VI, Editura Humanitas, București, 2009, p. 255)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|