As vrea sa adaug ca in Pateric intalnim aceasata cobaorare care are ca scop ridicarea. Aceeasi coborare chenotica o intalnim si in Pateric. Exemplele sunt multiple. De pilda, în Apoftegme sau Istoria lausiaca,se relateaza despre o tanara, pe nume Paisia, care bogata si orfana fiind, a ajutat foarte mult pe calugarii din Schit. A ajuns saraca. Din nefericire, a inceput sa se prostitueze. A ajuns din nou bogata, cu slugi, dar cu nume rau. Calugarii au aflat de decaderea acestei tinere si l-au trimis pe avva Ioan sa o scape de pacat. Ajuns la ea, si cerand sa o vada, slujitorii il batjocoreau pe motiv ca un om ca el nu putea sa prezinte interes pentru stapana lor. Slujiitorii i-au permis sa intre la stapana lor dupa multe insistente si la porunca acesteia. Avva Ioan i-a vorbit despre riscul pe care Paisia si l-a asumat cazand in desfranare. In timp ce statea de vorba cu ea, batranul a inceput sa planga, iar aceasta l-a intrebat: "De ce plangi, avva?" "Cum sa nu plang de vreme ce vad pe satana cum joaca in fata ta?" , "Avva, exista pocainta?" a intrebat Paisia. "Da! Atunci ia-ma cu tine unde voiesti." Si a plecat cu avva Ioan fara sa se pregateasca in vreun fel si fara sa dea vreo dispozitie slugilor. Cei doi au plecat spre pustiu. Prinzandu-i seara, avva i-a facut Paisiei un capatai din nisip si a lasat-o sa doarma. S-a culcat si el putin mai departe, dupa ce si-a facut rugaciunile. La miezul noptii, batranul s-a trezit si a vazut o cale de lumina intre cer si locul unde dormea Paisia, iar ingerii Domnului ducand spre cer sufletul femeii. S-a dus la ea si a constatat ca era moarta. Si s-a aruncat batranul cu fata la pamant, rugandu-se lui Dumnezeu si a auzit ca ceasul in care acea femeie a ars de pocainta a valorat mai mult decât pocainta rece a multora (Apoftegma 43). Aceste coborari au si efectul de a desfiinta dezordinile egoiste ale poftei si de a restabili persoana umana pana la indumnezeire.
Aceasta chenoza nu ii poate fi straina crestinului, teologului sau profesorului de religie în misiunea sa, daca întelege ca in Hristos si prin Hristos vor fi desavarsite toate, astfel incat depaseste ispita autosuficintei.
|