View Single Post
  #514  
Vechi 03.10.2012, 14:16:51
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Dar, în afara de aceasta - problema aflării de unde provin toate la origine - nu este de mare ajutor să Îl adaogi pe Dumnezeu ideii de evoluție. Dificultățile teoriei rămân, indiferent dacă în spatele ei se află sau nu Dumnezeu.

Filosofia modernă a evoluției și învățătura ortodoxă se deosebesc nu doar în privința înțelegerii trecutului omului, ci și în privința viitorului său. Dacă creația este un filament uriaș care evoluează, preschimbându-se în noi specii, atunci ne putem aștepta la evoluția "supraomului" - despre care vom discuta imediat. Dar, dacă creația este alcătuită din făpturi distincte, atunci ne putem aștepta la ceva diferit. Nu ne putem aștepta ca făpturile să se schimbe său să urce de la inferior la superior.

În ce privește putința preschimbării "genurilor" de creaturi, Sfinții Părinți au o învățătură bine conturată. (Sfinții Părinți folosesc cuvântul "fel", după termenul folosit în Cartea Facerii; "specia" este un concept foarte arbitrar și nu trebuie să-l luăm ca pe o limitare.)
Vom cita, pe scurt, câțiva Sfinți Părinți despre acest subiect.

Sfântul Grigorie al Nyssei citează spusele surorii sale Macrina pe patul de moarte, când vorbea chiar despre această problema, împotrivindu-se ideii de preexistență și transmigrare a sufletelor. Ea spune, prin gura Sfântului Grigorie: "Mi se pare că cei ce cred că sufletul rătăcește în ființe cu natură diferită, confundă însușirile naturii, amestecând și încurcând lucrurile între ele: iraționalul cu raționalul, sensibilul cu insensibilul, care, dacă vin în contact unul cu altul, nu sunt despărțite între ele de nici o ordine firească. Or, să zicem că același suflet este acum cuvântător și gânditor, purtând haina trupească corespunzătoare, iar apoi același suflet alunecă, vârându-se în găuri ca șerpii sau se adună în stoluri ca păsările, sau se face vită de povară, sau carnivor acvatic, sau decade până la treapta de lucru nesimțitor și face rădăcini, devenind copac și odrăslind ramuri care cresc, apărând pe ele fie o floare, fie un fruct bun de mâncat, fie unul otrăvitor. Dar aceasta nu este altceva decât a crede că toate sunt la fel și că în toate câte sunt există o singură fire, topită într-o generalizare confuză și nedistinctă, de vreme ce nici o proprietate nu desparte corpurile unul de altul." (Sfântul Grigorie al Nyssei, Dialog despre suflet și înviere). Se vede limpede că Sfinții Părinți credeau într-o aranjare ordonată a făpturilor distincte. Nu este vorba, cum ar fi vrut Erasmus Darwin, de un filament unic ce străbate toate ființele. Dimpotrivă, sunt firi distincte.

Una dintre lucrările fundamentale ale învățăturii ortodoxe este Izvorul cunoașterii, de Sfântul Ioan Damaschin. Această importantă lucrare din veacul al optulea e împărțită în trei părți. Prima parte se cheamă Capete filosofice; a doua, Despre erezii, în care ni se spune exact ce anume credeau ereticii și de ce noi nu credem astfel; iar a treia parte este înfătișarea amănunțită a credinței ortodoxe (sau Dogmatica), una dintre cărțile clasice ale teologiei ortodoxe. În Capetele filosofice Sfântul Ioan începe cu capitole ce tratează probleme precum: "ce este cunoașterea ?", "ce este filosofia?", "ce este ființarea?", "ce este substanța?", "ce este întâmplarea?", "ce este specia?", "ce este genul?", "ce sunt diferențele?", "ce sunt proprietățile, predicatele?". Întreaga filosofie ortodoxă înfățișată de el se întemeiază pe ideea că realitatea este foarte clar împărțită în diferite ființări, fiecare cu propria esență, propria fire, și nici una din ele nu se confundă cu vreo alta. Sfântul Ioan Damaschin voia ca această parte să fie citită, iar filosofia ei înțeleasă, înainte de citirea cărții sale despre teologia ortodoxă, înfătișarea amănunțită a credinței ortodoxe.