Avem și alte citate din Sfinții Părinți care ne arată un lucru foarte interesant: și ei combăteau în vechime ceva înrudit cu teoria modernă a evoluției. Era ideea eretică că sufletul omului a fost creat după trupul său. Aceeași idee e învațată astăzi de către "evoluționiștii creștini", deși, desigur, vechea erezie nu e identică cu teoria modernă. Cei ce învățau vechea erezie își intemeiau ideea pe o interpretare greșită a Facerii II, 7: Și a plăsmuit Dumnezeu pre om țărână luând din pământ, și a suflat în fața lui suflare de viață, și s-a făcut omul cu suflet viu. Chiar și astăzi, "evoluționiștii creștini" se folosesc de acest pasaj și spun că "Aceasta înseamnă că omul a fost mai întâi altceva, iar apoi a devenit ființă omenească".
În vechime, falsa idee că sufletul a fost creat după trup era pusă în contrast cu ideea opusă - și la fel de falsă - a preexistenței sufletelor. Sfinții Părinți, respingând ambele teorii, au afirmat limpede că sufletul și trupul omului au fost create simultan. Iată ce scrie Sfântul Ioan Damaschin: "Trupul și sufletul au fost făcute deodată, iar nu întâi unul și apoi celălalt, după cum în chip prostesc afirmă Origen." (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica)
Sfântul Grigorie al Nyssei, respingând ambele teorii, intră în mai multe amanunte. El descrie întâi ideea lui Origen despre preexistența sufletelor, adică faptul că sufletele "au căzut" în lumea noastră: "Unii dintre înaintașii noștri, care au scris tratatul Despre principii, sunt de părere că sufletele au existat mai demult ca un popor într-o anumită țară, dar că și acolo le-au fost puse în față modelele pentru rău și bine. Atâta vreme cât sufletul stăruie în bine, el rămâne străin de legaturi trupești; dar când pierde legătura cu binele, din clipa aceea el alunecă spre viața de aici, de pe pământ, și așa ajunge să se mărginească la trup. (Sfântul Grigorie al Nyssei, Despre facerea omului)
Apoi, Sfântul Grigorie descrie cealaltă erezie, care corespunde cu ideile "evoluționiștilor creștini" moderni: "Alții, dimpotrivă, se țin strâns de istorisirea lui Moisi în legătură cu facerea omului și susțin că, judecând după trup, sufletul e mai tânăr decât trupul, întrucât Domnul a luat întâi țărână din pământ și din ea a plăsmuit pe om, și abia după aceea a suflat în el suflare de viață. Prin aceasta, scriitorii pomeniți voiau să dovedească cum că trupul e mai de cinste decât sufletul, întrucât acesta a fost vârât într-un trup plăsmuit înainte. Ei mai spun că sufletul a fost făcut pentru trup, ca lucrul cel plăsmuit să nu rămână fără suflare și fără mișcare, și că tot cel plăsmuit pentru altul e oricum de mai puțină cinste decât cel pentru care a fost făcut." (Sfântul Grigorie al Nyssei, Despre facerea omului) Cu siguranță ca teoria descrisă, deși într-un alt climat de idei, este foarte apropiată de ideea evoluționiștilor moderni că materia este cu adevărat pe primul loc, iar sufletul este secundar.
Sfântul Grigorie al Nyssei respinge această teorie astfel: "Nu susținem nici părerea că omul a fost plăsmuit de Cuvântul cel dumnezeiesc sub forma unei statui de lut pentru care a fost creat mai târziu sufletul (căci, dacă ar fi fost așa, atunci, într-adevăr, sufletului înzestrat cu putere de judecată i-ar fi fost dat un rang mai mic decât chipului pământesc); ci, mai curând, întrucât omului îi recunoaștem o singură existență, formând un tot unitar, chiar dacă e alcătuit din trup și din suflet, ar trebui să spunem că și începutul existenței sale e unul singur, același pentru amândouă părțile, altfel ar trebui să spunem că, dacă trupul a venit înainte și sufletul după aceea, omul e în același timp și mai bătrân și mai tânăr decât sine însuși. (...) Întrucât deci, după cuvântul Apostolului, firea noastră este îndoită, cuprinzând pe omul din afară și pe cel dinlăuntru, dacă unul ar fi fost cel dintâi și dacă celălalt ar fi venit numai după aceea, puterea Ziditorului s-ar fi dovedit a fi nedeplină, nefiind îndestulătoare spre a crea firea omului dintr-o dată, ci ar fi dezbinat lucrarea, purtând grijă pe rând de fiecare jumătate." (Sfântul Grigorie al Nyssei, Despre facerea omului)
|