View Single Post
  #19  
Vechi 06.10.2012, 10:38:45
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit De ce trebuie respinsa “Legea Minoritatilor” : continuare

Citat:
APRECIERI ASUPRA PROIECTULUI DE LEGE PRIVIND STATUTUL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE DIN ROMÂNIA

III. Una din temele centrale ale proiectului legii statutului este tema învățământului în limba maternă. Comunitatea maghiară vede utilizarea limbii materne în școală ca un element de facto, fiind considerat ca un drept câștigat. În consecință, preocuparea pentru reflectarea acestui drept în lege este redusă. Ceea ce pare important pentru membrii comunității maghiare este înființarea în zonă a unei universități cu predare în limba maghiară. Atitudinea pro autonomie, manifestă la bună parte a etnicilor maghiari intervievați, se conjugă la mulți dintre aceștia cu necesitatea, pe latură educațională, a unei universități maghiare de stat în zonă. Se întâlnește o asemenea opțiune și la persoane care altfel nu sunt direct interesate sau vizate de problematica studiilor universitare.

Există tendința ca inclusiv familiile mixte să valorizeze mai degrabă educația în limba maghiară a copiilor, mai ales la baza ciclului de învățământ.

O problematică fundamentală a chestiunii relațiilor interetnice în Covasna și Harghita ține de procesul segregării. O parte a maghiarilor intervievați merg pe ideea necesității separării instituțiilor locale între maghiari și români.

Există însă o parte a populației maghiare locale care percepe segregarea – de exemplu, cea educațională – drept dezavantajoasă pentru maghiari, în special pentru generațiile foarte tinere. Cunoașterea limbii române este percepută ca necesară pentru succesul profesional în afara zonei – zona însăși oferă posibilități limitate de dezvoltare – începând cu studiile universitare efectuate la Brașov, București, Cluj, Craiova etc.

În general, indiferent de etnie, subiecții intervievați sunt de acord cu faptul că, într-o zonă în care populația maghiară este majoritară este firească organizarea învățământului și în limba maternă. În același timp există o anumită nemulțumire a respondenților români în ceea ce privește predarea disciplinelor în limba română, în cadrul instituțiilor cu predare in limba maghiară. Această nemulțumire, exprimată de membri ai comunității romanești, sugerează caracterul formal al predării acestor discipline; în opinia respondenților, studiul istoriei românilor și al limbii române constituie discipline periferice în procesul de învățământ.

Segregarea învățământului după criteriul limbii, fenomen accentuat după 1990, a determinat accentuarea dificultăților de comunicare și implicit distanțarea socială a celor două comunități. Fără a pune sub semnul întrebării legitimitatea dreptului minorităților etnice considerăm că studiul limbii române în instituțiile cu predare în limba maternă a minorităților trebuie sa se bucure de o atenție deosebita. Argumentul nu se rezumă doar la faptul că limba română este limba oficială a statului ci și la observația că limba este principalul instrument de participare la viața socială. Necunoașterea limbii române limitează mobilitatea socială a indivizilor, elementul de raportare devenind aproape exclusiv propria comunitate. La nivelul relațiilor dintre grupurile sociale, lipsa instrumentelor de comunicare are drept principală consecință tendința de segregare, inclusiv in aspectele legate de viața cotidiană. Exista riscul configurării unei realități sociale caracterizate prin lipsa legăturilor organice între membrii diferitelor comunități etnice care ocupă o anumită zonă geografică, între aceștia și restul societății. Cum educația școlară constituie una din componentele fundamentale ale socializării copiilor, credem ca este absolut necesar ca statul roman sa ofere cadrul învățământului în limbile materne, acordând în același timp o atenție specială promovării învățării limbii române și a istoriei românilor în instituțiile cu predare în altă limbă decât româna. În același timp, credem că este important ca în cadrul instituțiilor cu predare în limba română sa fie studiată civilizația minorităților etnice existente în zona respectivă. Principiul esențial în această problemă trebuie să fie, în opinia noastră, cel al cunoașterii, respectării și valorizării moștenirii culturale a tuturor comunităților din zonele cu populație multietnică.
sursa: http://www.ziaristionline.ro/2011/04...gariei-studiu/
Reply With Quote