Catharsis (zama)
Catharsisul (zama) este precursorul bucuriei (piti)
Piti este precursorul fericii (sukha)
Sukha este precursorul extazului (samadhi)
Samadhi este precursorul extazului suprem (ananda).
Fara catharsis nu pot fi cultivate bucurii simple, fara sa vorbim de fericiri mai intense sau diferite forme de extaz.
Catharsisul (zama) este un puseu emotional pozitiv, declansat atunci cand suntem eliberati de o presiune psihica care anticipeaza scenarii negative.
Acesta este exploatat intens in diferite expresii culturale (filme, romane…) cum ar fi ... “finalurile fericite”.
Toate fiintele depind de catharsis, pentru ca inevitabil toate starile samsarice din continuumul mental degenereaza la un moment dat.
Reinnoirea perceptiei pozitive se face prin factorul mental speranta (spiritual aceasta se exprima sub forma credintei).
Efectul sperantei (anticiparea mentala a unei stari fericite) este trairea catharsisului la nivelul inimii.
Fara resimtirea periodica a catharsisului sufletul “moare”, se “stinge”, adica devine fara putere entuziasta si se adanceste in stari din ce in ce mai nefericite.
De aceea, catharsisul este denumit si “ambrozia fiintelor samsarice” sau “paine cereasca”, atunci cand factorul care-l genereaza este virtuos.
Catharsisul poate fi si nevirtuos. De exemplu, un hot care scapa simte aceasta usurare. Insa, in acest caz, catharsisul genereaza o karma grea negativa.
Catharsisul virtuos hinaianic este de doua feluri: zamaduka si zamasatva.
zamaduka este catharsisul care unge placut inima prin intelegerea ca pacatele proprii sunt iertate, si in consecinta toate suferintele contaminate prezente si viitoare sunt complet eradicate.
zamaduka apare, de obicei, atunci cand mintea se roaga astfel: “Milostive iarta multimea greselilor noastre” – “dayalu budha vahati avaya pataka”
zamasatva este catharsisul care stabate fin inima, dar foarte adanc si intens, atunci cand cel ce se roaga experimenteaza simultan purjarea necuratiei si umplerea cu puritate.
zamasatva apare, de obicei, cand mintea se roaga astfel; “Milostive binecuvanteaza” – “dayalu budha kalyana”
Fara cultivarea asidua a zamei nu este piti.
Fara piti nu este sukha.
Fara sukha nu este samadhi.
Fara samadhi nu este ananda.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 07.10.2012 at 18:03:50.
|