Dar să venim la ale noastre. Această răsturnare a ordinii zidirii are tîlcul ei: Pămîntul trebuie înfățișat ca o planetă oarecare din „sistemul solar” și dintre nenumăratele planete, la fel cum omul este - nu-i așa? - o făptură oarecare din milioanele de viețuitoare pămîntești și - cine știe? - din nenumăratele viețuitoare din univers, așa cum bănuiește „știința” zilelor noastre. Priviți numai cîtă batjocură semianalfabetă se adună în „descrierea științifică” și absurdă a planetelor:
„Fiecare dintre planete se deosebește de celelalte, fiind unică în felul ei. [...] Unicitatea planetei noastre constă în faptul că este singura din sistemul solar pe care există viață” . „Marte este numit «planeta roșie». Jupiter este cel mai mare. Saturn este înconjurat de zece inele alcătuite din praf, pietricele și bucăți de rocă. Pluto este cea mai mică” Dar asta nu e nimic altceva decît propagandă pentru dreptul la diferență al planetelor! Cu orice preț, neținînd seama că nu ai ce compara! Și atunci, pentru că așa e politica, tovarășii îngînă tot ce le vine pe limbă, ca niște drogați, apărînd „drepturile planetelor”, cam așa: „Măcar că Jupiter este cea mai mare, totuși Pluto este cea mai mică [19]; a noastră e albastră, în ciuda marțienilor, a cărora e roșie.” Dincolo de lipsa de noimă a acestor lecții de tîmpire, ceea ce are de înțeles elevul umanist e că soarele, și nu Pămîntul, se află în centrul universului:
„Soarele luminează și încălzește corpurile cerești din familia sa. [...] La fel ca și celelalte planete, Pămîntul depinde de soare: se rotește în jurul acestuia și este luminat și încălzit de el” . Căci: „Corpurile cerești mai mici se rotesc în jurul celor mai mari, deoarece sînt atrase de acestea. Dintre toate corpurile cerești ale sistemului solar, Soarele este cel mai mare”
Cu adevărat, pămîntul e mai mic, dar neînchipuit mai dens, așadar mai greu, decît soarele; acesta din urmă e făcut dintr-o materie subțire și ușoară, prin urmare se poate mișca mult mai sprinten. Multe ar fi de zis aici, dar le spune mult mai bine părintele Dan Bădulescu, din cartea căruia vom citi în articolul următor. Vom zice doar că totul trebuie judecat din punctul nostru de vedere pămîntean și omenesc, iar nu din acela lunatic sau drăcesc, căci întreg universul, cu toate astrele lui, a fost făcut pentru om, iar nu omul pentru astre! După adevăr, Pămîntul s-a zidit în Prima Zi a Facerii, pentru că aștepta zidirea omului, așa cum spune Cuviosul Serafim, împreună-glăsuind cu Sfinții Părinți: „În concepția scriptural-patristică, pămîntul - ca sălaș al omului, încununarea zidirii lui Dumnezeu - e centrul universului”
Și Sfînta Scriptură urmează: „Pămîntul era netocmit și gol. Întuneric era deasupra adîncului și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facerea 1:2). „Aici, vedem lucrarea celei de a Treia Persoane a Sfintei Treimi în zidire. Despre aceasta, Sfîntul Efrem Sirul scrie: «Se cuvenea ca Duhul Sfînt să Se poarte, ca o dovadă că în ce privește puterea ziditoare El este asemenea cu Tatăl și cu Fiul. Căci Tatăl a grăit, Fiul a zidit, și se cădea ca și Duhul să-Și aducă lucrarea. Și aceasta a făcut-o purtîndu-Se, arătînd în chip vădit că totul a fost adus întru ființare și săvîrșit de către Treime»” La fel, „Sfîntul Ambrozie zice și el: «Încă nu venise plinătatea lucrării întru Duhul, precum este scris: ‚Cu Cuvîntul Domnului cerurile s-au întărit și cu Duhul gurii Lui toată puterea lor’ (Psalmul 32:6). Duhul Se purta în chip cuvenit peste pămînt, cel sortit a aduce roadă, căci cu ajutorul Duhului el cuprindea semințele noii nașteri, ce aveau să încolțească, după cuvintele proorocului: ,Trimite-vei Duhul Tău, și se vor zidi, și se va înnoi fața pămîntului’ (Psalm 103:30)»”În alt loc, „Sfîntul Efrem ne dă o imagine foarte domestică asupra lucrării Duhului în Ziua Întîi: «Duhul Sfînt a încălzit apele și le-a făcut roditoare și în stare să zămislească, ca pasărea cînd șade pe ouă cu aripile întinse și le încălzește cu căldura ei, făcîndu-le roditoare. Tot Duhul Sfînt înfățișa atunci pentru noi chipul Sfîntului Botez, în care, prin mișcarea Sa pe deasupra apei, dă naștere copiilor lui Dumnezeu.» [20] Duhul Sfînt ia parte și la celelalte zile ale Facerii, căci Iov vorbește de «Duhul cel dumnezeiesc, Cel ce m-a făcut pe mine» (Iov 33:4)”
Lumina După cer și pămînt a fost făcută lumina:
„Și a zis Dumnezeu: «Să fie lumină!» Și a fost lumină. Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric. Lumina a numit-o Dumnezeu «ziuă», iar întunericul l-a numit «noapte». Și a fost seară și a fost dimineață: ziua întîi” (Facerea 1:3-5).
Pe mulți raționaliști i-a smintit această „greșită” rînduire a lucrărilor Facerii, iar lucrări drăcești, precum Biblia hazlie, au batjocorit îndelung descoperirea dumnezeiască și pe Ziditorul Însuși, văzut ca un meșter bătrîn și ramolit. Căci Sfînta Scriptură, în întregime insuflată de Duhul Sfînt, pune la încercare smerita cugetare a cititorului și nu poate fi tîlcuită decît de purtătorii de Dumnezeu, sfinți și cuvioși, întru care vorbește același Duh al Adevărului. Urmînd cuvîntul acestora, ni se luminează și nouă locurile tainice, precum cel de mai sus. Să-l ascultăm pe Sfîntul Vasilie cel Mare: „Cerul și pămîntul fuseseră făcute mai înainte; după facerea lor, a fost zidită lumina, apoi a fost despărțită ziua de noapte. La început, s-a adus la existență firea luminii; apoi (în ziua a patra), soarele a fost făcut ca să fie vehicul al acelei lumini întîi-născute. Să nu-mi spui că este cu neputință ca acestea să stea despărțite. Nici eu nu spun că ne este cu putință, mie și ție, să despărțim lumina de trupul soarelui, ci spun că cele care pentru mintea noastră nu sînt despărțite, acelea pot fi despărțite cu adevărat de Ziditorul firii”
Dar care este rostul acestei despărțiri în viața noastră omenească? Unul foarte însemnat: acela de a nu cădea în idolatrie, socotind soarele zeu. „Sfîntul Ioan Hrisostomul scrie: «Dumnezeu a făcut soarele (abia) în ziua a patra, ca să nu socotești să datorită lui avem ziua.»” Dovada că pricina e întemeiată stă faptul că toate „civilizațiile” antice se închinau soarelui ca unui „făcător”: și Elinii, și Babilonienii, și Aztecii, și - mai cu seamă - părinții vrăjitoriei oculte, Egiptenii, maeștrii tuturor iluminiștilor și iluminaților de mai tîrziu, ai tuturor sectelor francmasonice care stăpînesc azi lumea împreună cu stăpînul lor și al răutății acestui veac.
V. Siparu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|