View Single Post
  #186  
Vechi 09.10.2012, 21:15:40
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit Despre a doua paramita - SILA

Raritatea formei umane (manava), in continuumul unei singure fiinte, este asemuita cu evenimentul ca o broasca testoasa de pe fundul unui ocean imens, mare cat tot universul, care se ridica la suprafata o singura data la o mie de ani, sa nimereasca un mic colac care pluteste deasupra.

Practic, o fiinta ia forma umana o singura data.

Este foarte dificil sa ne nastem cu agregate umanoide - durga samani manava – in principal pentru ca manifestarea formei umane are ca si cauza substantiala disciplina morala (sila).


samani - a se asambla toate cauzele si conditiile pentru producerea unui efect
durga - dificil
manava – agregate umanoide

Fiintele samsarice din taramurile inferioare (avara loka) le este practic imposibil sa practice aceasta forma de virtute, pentru ca perceptia lor este profund viciata, fie din lipsa capacitatii de conceptualizare, fie din cauza suferintelor atroce. De aceea, sunt prinse fara scapare infiniti kalpas in masina de tocat samsarica inferioara.

Sila depinde, in principal, de trei factori mentali:
cetana – pazirea
avadhana – focalizarea
vikedha – alerta (trezvie)



Cetana (pazirea) este sufletul disciplinei morale.
Pazirea presupune doua aspecte:
  • evitarea obiectelor care stimuleaza non-virtutea - varjana
  • evitarea atentiei viciate (adiana) atunci cand mintea intalneste obiectul care stimuleaza non-virtutea - diana


Avadhana este o forma particulara de concentrare. Este concentrarea pe obiecte virutoase cu care am fost in prealabil familiarizati.

Vikheda este fructul avadhanei. Este un factor mental special, care intelege cum functioneaza mintea, ii evalueaza starea de claritate sau excitare, in procesul avadhanei. Este o parte a mintii ( ca un observator obiectiv al procesului de concentrare) care poate evalua calitatea focalizarii mintii pe obiectul virtuos. Astfel, poate aduce corectiile necesare pentru stabilizarea mintii pe obiectul virtuos.


Cand mintea parcurge corect cei nou pasi ai stabilizarii se obtine o stare exceptionala de claritate si suplete denumita Minte Linistita (tranquil abiding - uma).

Doar o Minte Linistita (uma) poate eradica eficient halucinatiile pacatoase si culege virtuti din abundenta.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 09.10.2012 at 21:23:00.
Reply With Quote