Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Între timp polemica acidă la care am făcut trimitere s-a mai domolit, fără niciun rezultat, lăsând ringul liber pentru alte bătălii la fel de aprige și zadarnice.
De unde oare să mă apuc de aprofundat?
Înainte de altele, să vedem cine sunt susținătorii celor două puncte de vedere ireconciliabile. Apărătorul hedonismului (pesemne) moderat spre radical, un tânăr în floarea vârstei în care pulsează toate chemările naturii, culturii și afectivității, invitându-l să se înfrupte pe săturate din bunătățiile mundane ale vieții. De celaltă parte, o persoană pentru care zilele zburdălniciilor tinereții cronologice sunt mai degrabă trecute, natura și-a încetat presiunea, fericirile și nefericirile cer compensații simbolice pentru că s-au petrecut sau nu s-au petrecut, patimile se transferă, discret, de la trup la suflet, întrucât trupul nu mai corespunde rolului de instrument optim iar psyhe este un teren virgin, numai bun de colonizat și exploatat. În asemenea condiții, desfătarea se camuflează în forme mai platonice, aparent austere și favorabile ascetismului.
Un prim punct de convergență al celor două poziții opuse este captivitatea preopinenților în starea lor naturală. Al doilea, este căutarea disperată a justificării metafizice la instanțe cu autoritate, în care se reflectă mai puțin tendința spre o asceză a libertății, cât tributul plătit de fiecare propriei condiții existențiale. Apărătorul hedonismului este în postura celui care încearcă să convingă că repetatele sale înfrângeri în războiul nevăzut sunt de fapt victorii, iar partea susținătoare a austerității ireconciliabile poate fi caracterizată excelent de zicala "după război mulți viteji se-arată".
Pentru unii ca aceștia a scris Apostolul Pavel următoarele: "Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului." (1Corinteni 13:11).
Însă susținătorii extremelelor de care fac vorbire în postarea de față se încăpățânează, cu un pathos sofistic debordant, să susțină invariabil că:
- omul este o ființă căreia i se îngăduie o zburdălnicie infantilă pe tot parcursul vieții iar maturizarea este o erezie
- omul este o ființă datoare să se nască supermatură, bătrânicioasă chiar, fără să învețe nimic din naivitatea fermecătoare a copilăriei și a primei tinereți sau, altfel spus, fără să învețe nimic pe cont propriu.
Și o ultimă convergență a opuselor: ambele poziții se străduiesc să-L facă pe Dumnezeu responsabil pentru propriile lor aberații.
În încheiere vreau să vă împărtășesc o lecție primită de la maestrul meu cu ocazia unei convorbiri despre relația dintre bărbat și femeie întru Hristos. Referindu-se la experiența lui matrimonială de câteva decenii bune mi-a spus: "Privind înapoi și în prezent, pot să spun fără rezerve că Evanghelia are dreptate: vinul de pe urmă este mult mai bun decât cel dintâi (aluzie la nunta din Cana, relatată în Ioan 2: 1-10), dar n-aș fi putut să-mi dau seama de asta fără să gust din vinul de la început, ăla din care riști mereu să te îmbeți iar ce vine după aceea este o poșircă de proastă calitate, dacă Hristos nu e de față. În caz că iubirea supraviețuiește exprimărilor ei tumultoase și epuizante din tinerețe fără să fie devorată de ele, ai biruit și începi să simți în toată ființa ta cum "omul nostru cel din afară se trece, cel dinlăuntru se înnoiește din zi în zi" (2 Corinteni 4:16).
|
Absolut splendid, Mihail! Splendid de elevat si impartial, cum ne-ai obisnuit. O spun din nou: pe langa ce si cum scrii, atat de luminos de lucid, autorii din "22" par niste manelisti cu facultatea de litere la fefe. Deasemnea, imi place credinta mereu statornica a fratelui Catalin si pozitia pivotala, de arbitru al echilibrului pe forum, a d-lui Cristian, precum si luciditatea critica a doamnei Fani71
Daca imi ingaduiti si mie pacatosului sa imi expun punctul de vedere pe topic: faptul ca Domnul a facut prima minune, si singura minune in care vorbeste, participa activ Regina Ingerilor, la o nunta, spune totul despre cum vede El Insusi, dincolo de orice interpretari, casatoria: nu o acoperire legalist-rituala pentru desfrau, ci o Taina. Minunea savarsita, ca si tot ce a spus si facut, o definesc si proclama ca Taina. Cine invie mortii si binecuvanteaza nunti, este Facator si Iubitor de Viata.
Sper ca aspectul acesta, cu prima minune, nu va fi contestat de cineva, pe temeiul ca...a fost o intamplare. A facut El ceva intamplator??!?! A fost El prizonierul entropiei vreodata?!?
P . S. Din moment ce si Imparateasa Cerurilor a fost si participat, nu doar la nunta ci si la miracol, e clar ca a fost sa intareasca cumva sfintena nuntii, Ea, Neprihanita Fecioara. Cum de nu vedem asta?!?