înșelarea în medicină se înțlege mai bine prin studiul înșelării în creștinism 30
(III) CINSTIREA SFINTELOR MOAȘTE
Sfintele moaște sunt trupurile neputrezite ale sfinților, sau rămășițe din trupurile lor, prin care Dumnezeu își arată atotputernicia săvârșind prin ele minuni întru preamărirea Sa, spre cinstirea aleșilor Săi și pentru ajutorul creștinilor în necazurile lor. Sfintele moaște fac dovada urmării lui Hristos și a mărturisirii Lui până la jertfa de sine a oamenilor cu viață sfântă; ele arată starea lor înduhovnicită și asemănătoare cu Dumnezeu la care au ajuns aceștia, prin actualizarea chipului divin din ei și prin harul Duhului Sfânt.
Sfintele moaște sunt excepții de la regula descompunerii trupului după moartea fizică, voite
și rânduite de Părintele ceresc ca semne ale prezenței harului sfinților, ca aticipare a învierii morților cu trupul transfigurat, înduhovnicit și îndumnezeit.
Cei care se îndoiesc de practica străveche a cinstirii sfintelor moaște în Biserica Creștină, invocând interdicții din Vechiul Testament {Deuteronom 21,23; Numeri 19,11-13), trebuie să știe că moaștele au trecut deja de faza putrezirii, că ele au fost înmormântate după regulă, dar Dumnezeu le-a descoperit prin semne și minuni spre cinstire și spre folos celor vii. Excepții și semne divine în legătură cu rămășițele pământești ale drepților au existat și în Vechiul Testament: drepții Enoh și Ilie au fost ridicați cu trupul la cer {Facere 5,24; Evrei 11,5; IV Regi 2,11), Moise a ridicat oasele lui Iosif din Egipt și le-a adus cu mare cinste în Canaan {Ieșire 13,19), iar prin atingerea cu osemintele profetului Elisei, un mort a înviat {IV Regi 13,20-21). Ne întrebăm: oare minunea învierii acelui mort prin atingerea de osemintele profetului Elisei cel atât de bine plăcut Domnului nu era ea o profeție a puterii dumnezeiești pe care aveau să o primească moaștele sfinților în Biserica Creștină?
Acelor neoprotestanți care obiectează spunând că închinarea la moaște este idolatrie {Ieșire 20,2-5; Deuteronom 5,6-9) și că cei morți nu pot lăuda pe Domnul {Psalmul 87,11) le răspundem că ei continuă clasica confuzie între venerare (cinstirea acordată sfinților) și adorare (închinarea care se cuvine numai lui Dumnezeu). Nu se închină nimeni la moaște ca lui Dumnezeu, dar ele sunt dovada că sfinții au avut credință lucrătoare prin iubire {Galateni 5,6), fapt pentru care moștenesc împărăția lui Dumnezeu {Luca 16,23-25) și se roagă necontenit la Tronul dumnezeirii pentru noi {Apocalipsa5,8).
Va urma cu neputrezirea (3) Subfirească sau demonică
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|