Citat:
În prealabil postat de Fani71
CAPITOLUL XIII
Despre plăceri
Dintre plăceri, unele sunt sufletești, altele trupești. Sufletești sunt
acelea care aparțin sufletului în sine, cum este plăcerea spre studiu [i spre
contemplație. Trupești sunt acelea la care particip si sufletul și trupul.
Pentru aceasta se numesc trupești toate cele care se raportează la hrană, la
legături sexuale și cele asemenea. Dar nimeni nu va găsi plăceri proprii
numai corpului.
Iarăși, dintre plăceri, unele sunt adevărate, altele false. Plăcerile curat
sufletești sunt plăcerile științei și ale contemplației; iar plăcerile la care
participă și corpul sunt plăcerile senzitive. Dintre plăcerile la care participă
și corpul, unele sunt în același timp [i naturale și necesare; fără de ele nu
este cu putință de trăit, cum sunt mâncărurile, care satisfac trebuința naturii,
și hainele cele necesare. Alte plăceri sunt naturale, dar nu [i necesare, cum
sunt raporturile sexuale firești și legitime. Ele contribuie la conservarea
întregului neam. Este însă cu putință să trăiești în feciorie fără ele. Alte
plăceri nu sunt nici necesare, nici naturale, cum este beția, desfrînarea,
îmbuibările care depășesc trebuința, căci acestea nu contribuie nici la
menținerea vieții noastre și nici la continuarea neamului. Din contră, ele
mai degrabă vătăma. Pentru aceea cel care trăiește după Dumnezeu trebuie
să le urmeze pe acelea care sunt în același timp și necesare [i firești și să
pună în al doilea rând pe cele firești dar necesare, săvâr[indu-le la timpul,
modul și măsura potrivită. Celelalte trebuie îndepărtate cu totul.
Trebuie să se socotească plăceri bune acelea care nu sunt însoțite de
durere, care nu pricinuiesc căință, care nu nasc altă vătămare, care nu trec
dincolo de măsură, care nu ne sustrag mult timp de la lucrările noastre
importante si care nu ne robesc." (Sf Ioan Damaschinul, Dogmatica)
|
Multumim, Fani. Iata ca Sf. Ioan Damaschin ne lamureste clar si precis in privinta placerilor indivizilor. Remarc, ca vorbeste despre "raporturi sexuale firesti si legitime". Evident ca omul necasatorit tinde sa beneficieze si el de aceste placeri; in vremurile noastre moderne in mod aproape generalizat.
Ceea ce lipseste din cele de mai sus, este lucrul despre care vorbeste Sf. Maxim Marturisitorul, pe care il citeaza Pr. Staniloae, si anume pofta, care sta la inceputul nasterii. Este un pacat, care planeaza asupra speciei, toti oamenii nascandu-se cu acest pacat: pacatul adamic. Este incontestabil ca acest pacat exista, dar stergandu-se prin botez, noi nu ne mai facem ganduri in aceasta privinta. Bine ca Dumnezeu a avut grija de noi si de mantuirea noastra. Multumim, Doamne! Slava Tie!