
20.10.2012, 19:43:10
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
|
|
De ce trebuie respinsa “Legea Minoritatilor”
Citat:
O altă dispoziție criticabila se refera la obligația statului de a „garanta posibilitatea susținerii examenelor de specialitate, a celor de concurs pentru ocuparea posturilor vacante, a obținerii gradelor didactice, profesionale la toate nivelurile și a diferitelor titluri științifice în limba maternă, asigurându-se, dacă este necesar, traducerea” (art.16, lit.e). Credem ca această formulare excede cu mult dreptul la identitatea etnoculturală. Perfect justificabilă atunci când este vorba despre învățământul în limbile materne, ea devine ilogică atunci când ne plasăm în afara acestei ipoteze. Pe lângă dificultățile de ordin tehnic (teoretic, pe lângă fiecare comisie ar trebui sa existe tot atâția traducători autorizați câte minorități etnice există) nu înțelegem care este rațiunea pentru care, de exemplu, un aspirant la postul de profesor într-o instituție de învățământ cu predare în limba română ar trebui sa fie evaluat într-o altă limbă decât cea de predare. Aplicarea principiului etnicității merge până la obligativitatea numirii de directori și directori adjuncți aparținând minorităților naționale în unitățile de învățământ în care funcționează și secții de predare în limba minorităților naționale.(art.16, lit.g) Subliniem faptul că legislația în vigoare reglementează ocuparea posturilor de conducere în învățământ prin concurs, în vreme ce autorii proiectului consideră criteriul etnic drept criteriu fundamental. Ne întrebăm cum vor fi aplicate aceste dispoziții în ipoteza unităților școlare cu populație multietnică. Pe de altă parte, autorii proiectului nu fac nici o referire la ipoteza situației unităților școlare în care copiii români sunt minoritari.
În fine, criticabil ni se pare și art.17, care introduce obligativitatea „consultării” și obținerii „avizului conform” din partea „reprezentanților legitimi ai minorităților naționale” în problemele legate de funcționarea unităților și instituțiilor de învățământ de stat cu predare în limba maternă. Formularea textului conduce la interpretarea conform căreia nu este vorba despre o simplă consultare ci de un veritabil transfer al autorității decizionale către „reprezentanții legitimi ai minorităților naționale”. Aceiași „reprezentanți legitimi ai minorităților naționale” sunt abilitați să înființeze instituții de învățământ de stat cu predare în limba maternă “…la toate nivelele și în toate domeniile de specialitate, dacă solicitarea este fundamentată pe un număr suficient de elevi sau studenți potențiali, conform legislației în vigoare”. Considerăm că adoptarea acestui articol contravine dispozițiilor constituționale, autoritatea statului neputând fi transferată, în tot sau în parte, nici unei persoane, organizații, asociații etc. Principiul consultării părților interesate este, desigur, rezonabil; formularea autorilor proiectului nu se rezumă însă la necesitatea consultării ci conduce, prin consecințele sale, la un veritabil transfer de autoritate publică.
|
sursa: http://www.ziaristionline.ro/2011/04...gariei-studiu/
|