Vindecarea demonizatului din ținutul Gherghesenilor – Parintele Teofil Paraian ( 1 )
Cum să trecem de la răutate la bunătate?
Cauzele și temeliile păcatului
Iubiți credincioși,
În Filocalie, volumul I, Sfântului Marcu Ascetul spune că înaintea oricărui păcat merg trei uriași: neștiința, uitarea și nepăsarea. Acești 3 uriași, fie toți 3 deodată, fie unul dintre ei, merg înaintea oricărui păcat pe care îl face omul cu deplină știință și cu deplină voință. Sunt unii dintre oameni care fac păcate pentru că nu știu că e păcat lucrul pe care îl fac. Alții pentru că au știut, dar au uitat că ceea ce fac ei nu-i bine. Și alții care știu ce să facă și n-au grijă să facă binele, pentru că sunt nepăsători, le este tot una că fac bine sau fac rău. Nu iau aminte la lucrurile cele bune.
Tot Sfântul Marcu Ascetul spune că, dintre cele opt gânduri ale răutății, dintre căpeteniile gândurilor rele și a patimilor rele, trei sunt mai întărite și pricină de alte păcate și patimi, și anume: iubirea de plăcere, iubirea de avere și iubirea de slavă (de cinste, de putere). Din acestea își au pricina și celelalte rele pe care le face omul.
Mai spune Sfântul Marcu Ascetul că pentru a scăpa de răutățile de tot felul pe care le poate face omul, trebuie să ocolească și pricina relelor, să ocolească toate împrejurările acelea care îl duc pe om la păcat. Pentru că omul care nu ocolește pricinile relelor, acela ajunge cu ușurință să facă rele. Mai știm, tot de la Sfântul Marcu Ascetul, că diavolul nu disprețuiește păcatele mici, pentru că altfel nu-1 poate duce pe om să facă păcate mari. Omul care-i nepăsător la greșelile pe care el le socotește mici, acela desigur ajunge să facă și păcate mari. Pentru că se întărește în nepăsare.
După cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul: „ Omul crește în ce pornește “. Dacă faci lucruri rele, faci și mai ușor lucruri rele, și dacă faci lucruri bune, faci și mai ușor lucruri bune. De aceea ne este cunoscut și cuvântul pe care-1 spun părinții, că tot ce se naște începe de la ceva mic și pe măsură ce-i hrănit crește, deci și binele și răul încep de la ceva, de la un fapt pe care noi îl socotim neînsemnat. De pildă, focul începe de la o scânteie, oricât ar fi de mare focul, nu-i dintr-o dată mare. Un stejar, oricât ar fi de mare, nu-i de la început mare. Te uiți la el cât este de mare și te gândești de la ce a început – de la o ghindă mică. Tot așa și răutățile omului, încep de la cele mici și apoi se întăresc și ajunge de nu le mai poate scoate omul din sufletul său, pentru că îl stăpânesc.
Aceasta înseamnă să stăpânească diavolul peste sufletul omului, să ajungă omul îndrăcit, cum am auzit că s-a citit astăzi din Sfânta Evanghelie, despre un îndrăcit stăpânit de o mulțime de draci, de o mulțime de răutăți, pentru că puterea diavolului este în răutatea pe care o purtăm noi în suflet – ne stăpânește cu răutatea pe care o purtăm în suflet. Fie că răutatea aceasta vine din neștiință, fie că vine din uitare, fie că vine din nepăsare, ea are la temelie:
- fie iubirea de plăcere, pentru că ne place ceea ce facem, chiar dacă nu-i după voia lui Dumnezeu și plăcerea ne este mai la îndemână decât gândul la Dumnezeu;
- fie iubirea de avere; ca să adunăm mult ne străduim să facem tot ce ne stă în putință. Spunea cineva că averea se ține cu minciună și cu înșelătorie. Era o mărturisire a unei persoane care a avut avere;
- fie iubirea de slavă; ca să aibă omul cinste, caută să facă și răul și orice ar face numai să aibă cinste de la oameni. Și cinstea pe care o caută omul prin înșelăciune, cu minciună și cu răutate, nu e după voia lui Dumnezeu. Sigur că este și o cinste bună, cinstea pe care ne-o dă Dumnezeu pentru strădania în bine.
Iată, iubiți credincioși, diavolul stăpânește pe om prin răutățile pe care i le aduce în suflet, începuturile sunt întotdeauna mici, neînsemnate, de multe ori nici nu le băgăm în seamă, în parabola cu semănătorul se spune că cei de lângă cale sunt aceia care primesc cuvântul, dar vine diavolul și ia cuvântul din sufletul lor, ca nu cumva crezând, să se mântuiască. Aceasta este o lucrare a vrăjmașului, să ne facă să pierdem cuvântul cel bun, cel sfanț, prin lucrarea sa.
Să ne întărim în bunătate, înlăturând gândul rău cu gândul bun
Ce este această „mântuire”, iubiți credincioși? Este scăpare de ceva rău. De ce fel de rău? De păcat, de răutățile de tot felul, că păcatele sunt o răutate a sufletului. Omul care are răutate în suflet, acela nu-i mântuit. Mântuit e numai atunci când scapă de răutate. Răutatea în sufletul omului o aduce diavolul. Cu trecerea vremii, omul se întărește în răutate și scapă de răutate numai prin puterea credinței în Dumnezeu, în măsura în care crede în Dumnezeu și în măsura în care se întemeiază mai mult pe Dumnezeu decât pe pornirile sale. Când e omul în nepătare, atunci scapă de răutate, pentru că-i e rușine de răutate și cui nu-i e rușine de răutate, nu scapă de răutate și diavolul îl stăpânește.
Aceasta e învățătura părinților bisericești și a sfintei noastre biserici. Deci, să ne fie rușine de răutate, de tot ce lucrează diavolul în noi. Am spus că diavolul, de obicei, începe cu ceva subțire. Mai întâi te face să nu fii cu luare aminte, să ți se pară că nu-i cine știe ce dacă zici un cuvânt nepotrivit și după ce 1-ai zis îți mai aduci alt gând dinainte și iarăși te face să fii cu neluare aminte, că nici asta nu-i cine știe ce și te întărești cu vremea în lucruri potrivnice lui Dumnezeu. Iar dacă ești cu luare aminte de la început, cu voință, poți să scoți gândurile cele mici, de nu mai vin lucrurile cele mari și întărite. Cu un gând bun poți să înlături din suflet un gând rău și-i așa de ușor ca și când ai stinge o scânteie mică, iar dacă lași ca scânteia să facă foc mare, apoi cu greu îl mai poți stinge și poate că trebuie să vină și alții să-ți ajute ca să poți stinge focul cel mare.
Diavolul este înfățișat în învățăturile părinților ca o furnică leneșă, pentru că întâi vine către sufletul omului ca o furnică, ca ceva neînsemnat, apoi, dacă îl lași să-și facă ale lui în suflet, cu vremea se face ca un leu și nu mai poți să-1 scoți din suflet. Deci, diavolul ia cuvântul lui Dumnezeu din sufletul omului, ca nu cumva crezând, omul să se mântuiască, pentru că el știe că la temelia vieții duhovnicești este credința în Dumnezeu. Dar cel care are grijă și credință în Dumnezeu, acela merge pe calea mântuirii, scapă de orice fel de răutate, pentru că nu vrea ca în sufletul său să se întemeieze răutatea, ci se întărește în bunătate.
Când a fost dus la Domnul Hristos, un tânăr stăpânit de un duh rău, de către tatăl său, tatăl 1-a rugat pe Domnul Hristos să-1 ajute, iar Domnul Hristos i-a spus: „De poți crede, toate sunt cu putință pentru cel credincios”. Iată că temelia vieții celei bune este credința. Poți crede, ai pe Dumnezeu în ajutor și cine are pe Dumnezeu în ajutor, scapă de orice fel de răutate. Cine n-are însă pe Dumnezeu într-ajutor, acela e lăsat de Dumnezeu să se întărească în răutate și răutatea „pe cel rău îl ucide “, cum zice Psalmistul: „ Pe cel rău, răutatea îl ucide și-l chinuie “.
Nu-i nimeni mai chinuit decât omul rău, omul nemulțumit. Nouă trebuie să ne fie milă de astfel de oameni, să ne pară rău că sunt în răutate, să ne rugăm pentru ei, așa cum s-au rugat cei din jurul îndrăciților, când i-au dus la Domnul Hristos să scoată răutatea din ei.
Și ne lasă Dumnezeu să pătimim în propria noastră răutate, ca să simțim ce înseamnă răutatea pentru sufletul nostru, că dacă ne-ar spune cineva poate nu 1-am crede, însă răutatea pe care o purtăm în noi ne arată gustul amar al ei și ne face să fim nemulțumiți, neliniștiți.
Cuvântul Sfântului Ioan care a scris „Scara”, este că pomenirea de rău e rugină a sufletului și vierme și cui înfipt în suflet și răutate de orice clipă și păcat neîncetat și fărădelege neadormită. Gândiți-vă, iubiți credincioși, cuvintele acestea când le auziți, ți se pare că n-au puterea care o au de fapt. Au întrebat ucenicii Domnului Hristos „ de ce noi n-am putut să scoatem pe diavolul din demonizat? ” Și Domnul Hristos le-a spus: „pentru necredința voastră ” (Mt. 17,20). Iată, deci, că cine n-are credință în Dumnezeu, nu se poate angaja la bine, trăiește o viață cum îi firea lui.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|