Citat:
În prealabil postat de Miha-anca
Avand in vedere recomandarea de a-l citi pe Yannaras:
"Toți cei care au citit scrierile cunoscutului scriitor și profesor Christos Yannaras și, derutați de ele, au întrebat despre acestea pe fericitul Stareț Paisie, au auzit și mărturisesc desprepoziția lui vădit potrivnică față de concepțiile acestuia. Starețul înfiera îndeosebi învățăturile lui legate de dragoste, precum și criticile lui raționaliste, ajunse până la hulă, făcute la adresa sfinților. Părintele Paisie suferea mai ales atunci când vedea stricăciunea cu neputință de îndreptat, pe care scriitorul mai-sus amintit o pricinuia tinerilor. „Ne-a târât în păcat fără să ne dăm seama și ne-a distrus, iar acum nu ne mai putem îndrepta“, mărturiseau ei înșiși. Suferea însă și pentru clevetirile pe care acest profesor le îndrepta împotriva Sfinților Părinți."
Restul articolului poate fi citit pe :
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/...-si-pe-la-noi/
Eu cand citesc asa ceva, iau distanta. Ma iertati.
|
"in tendinta academică clasică. Ei bine, ei aveau multe rezerve, întâi de toate în privinta apofatismului. Ei spuneau că apofatismul este periculos, pentru că duce la un agnosticism.
Aveau de asemenea rezerve fată de utilizarea termenului eros în cadrul teologiei. Ei spuneau – si încă mai spun – că dacă utilizăm termenul eros producem confuzie în constiinta tineretului, cum că ar putea trece prin experienta trupească erotică pentru a ajunge la cunoasterea lui Dumnezeu. Acestea au fost deci reactiile, însă aceste reactii nu aveau nici un fundament în afară de aceea că acesti oameni încercau să se exprime într*o limbă nu neapărat nouă dar adusă la zi, contemporană; ei nu aveau nici un fel de pretentie de a schimba ceva sau de a conduce către agnosticism si către justificarea prostitutiei ori către mai stiu eu ce. Eu cred că toată această poveste este o neîntelegere.
Notă
Din păcate pentru cititorul român neavizat, această poveste, această neîntelegere, a fost părtinitor prezentată într*o seamă de articole si recenzii de carte din România.
Disputa dintre Ch.Yannaras si părintele Teoclit Dionisiatul a fost nu întotdeauna principială si, într-un fel, s-ar putea spune, tipic grecească. Sunt edificatoare, în sustinerea acestei afirmatii, replicile evident exagerate pe care cei doi si le-au dat în punctul cel mai aprins al disputei lor: părintele Teoclit l-a acuzat pe Yannaras nici mai mult nici mai putin decât de… pornografie; iar Yannaras, în replică, a spus că celibatarismul l-a afectat atât de mult pe părintele Teoclit încât ar trebui să consulte un psihanalist…
Să mai spunem că rivalitatea dintre cei doi a fost si o rivalitate pentru autoritate spirituală pe acelasi teritoriu. În fapt, cearta a izbucnit atunci când Yannaras i-a “răpit” lui Teoclit fanii…
Într-un fericit sfârsit însă, e timpul s-o spunem, părintele Teoclit si Yannaras s-au întâlnit, si-au dat mâinile si s-au iertat reciproc.
Astfel, acest scandal teologic (si nu numai), în care a curs atâta cerneală si care a încins atâtea spirite, s-a încheiat, într-un moment când părintele Teoclit, bătrân, se apropia de apusul acestei vieti trecătoare, iar steaua de celebritate si popularitate a lui Yannaras era si ea pe apuse, lăsând loc în teologia grecească unei noi pleiade de teologi, tineri si de valoare, ucenici ai unor mari duhovnici ca Părintele Porfirie sau Părintele Paisie – adevărate instrumente ale Proniei, prin care Dumnezeu a impulsionat si reînviat viata spirituală si teologică a Greciei contemporane."
http://www.nistea.com/Yannaras-Neoortodoxia.htm