Sunt multe forme de energie care pot fi cultivate, nenumarate, insa forma de energie care intradevar are sens este "
energia intelegatoare a mintii".
text preluat de la linkul 
http://www.elixir.ro/domenii.php?mnu=37
Cuvantul isihasm vine de la termenul grecesc isihia, care inseamna liniste,          tacere interioara. 
Isihasmul este una dintre cele mai directe si pure          (libera de dogmatism ori inchistari religioase) cai de a atinge iluminarea          spirituala. 
Toti marii sfinti ortodocsi au practicat isihasmul sau cel          putin au abordat tehnicile speciale de control, transcendere a mintii          ori focalizare a atentiei in interior (pantece, inima etc) caci dupa cum          spune Sf. Grigorie Sinaitul dar si altii "e cu neputinta sa se mantuiasca          cineva fara atentie amanuntita si fara paza mintii".
       
Cartea de capatai a isihasmului nu este Biblia ci Filocalia - o culegere          a experientelor si invataturilor spirituale relatate de mari sfinti ori          discipoli ai acestora. Practica de baza a isihasmului consta din rugaciunea          inimii sau a mintii. Rugaciunea inimii include mai multe etape, pana la          practica ei desavarsita. Stadiul suprem al acesteia fiind realizeazarea          efectiva a contopirii cu Dumnezeu; transcenderea iluziei "desertaciunii"          acestei lumi si dizolvarea mintii prin identificare cu constiinta divina.
        "
Minte care se intoarce in ea insasi si mai presus de ea spre a          se uni cu Dumnezeu"
        Sf. Grigore Palama
       
In aceasta ultima etapa nu se mai pot rosti cuvinte, rugaciunea dispare,          si orice mijloc al acesteia ramane doar o traire pura inefabila lipsita          de orice obiect intr-un profund extaz mistic "rapire extatica"          care poate dura zile in sir. 
In acest stadiu sunt revelate marile mistere,          trairile coplesitoare "
pe care nici un muritor nu le-ar banui". 
Adevarata realitate perceputa deja la o dimensiune unde timpul si spatiul,          forma, lumina si insasi actul intelegerii ori al cunoasterii sunt transcese,          dupa cum spune si 
Sfantul Dionisie Areopagitul:
       
"
Dumnezeirea nu este nici suflet nici minte nici parere nici ratiune,          nu poate fi exprimata, nici inteleasa…nici stiinta nici adevar nici          imparatie nici unitate nici bunatate nici duh nici paternitate nici filiatie,          ea scapa oricarui rationament de a o numi ori cunoaste. Nu e nici intuneric,          nici ratacire…despre ea nu se poate afirma ori nega nimic in mod          absolut dar este totodata Cauza unica si desavarsita a tuturor fiind transcendenta,          fiind libera de toate si mai presus de toate." din lucrarea 
Teologia          Mistica
       
RUGACIUNEA INIMII (sau a mintii)
       
Aceasta cuprinde o serie de tehnici structurate pe mai multe etape echivalente          nivelului de practica. 
Rugaciunea inimii este nestemata invataturii si          meditatiei crestine. 
Azi din pacate, isihasmul se mai practica in putine          locuri pe glob. 
Rugaciunea inimii este mult superioara rugaciunii obisnuite          caci ea sporeste necontenit puterea de concentrare si creste profunzimea          perceptiei si aduce linistea sufletului, o stare permanenta de beatitudine          pentru cel care se roaga. 
        
Rugaciunea inimii:
       "Doamne Isuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma."
       
Treptele rugaciunii inimii
       Acestea difera. Dupa unii parinti sunt 8, dupa altii doar 3 sau 5, dar          o varianta generala dupa Filocalia ar fi aceasta:
        
1) Rugaciunea mintii: - primul stadium al rostirii in care mintea repeat          neincetat: "Doamne Isuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma."          Aici intreaga atentie este focalizata pe aceasta rostire, astfel gandurile          razlete inceteaza sa mai sustraga fiinta. Mintea atunci este automat orientata          in interior
        
2) Rugaciune mintii in inima: - "Aici mintea in timpul rugaciunii          petrece fara iesire in interiorul inimii. Aici se afla toata esenta lucrarii"          (Parintele Cleopa in "Ne vorbeste Parintele Cleopa" vol. 12.)          Aici atentia este directionata in inima, lucru ce in unele cazuri se intampla          spontan sau se intampla firesc, de la sine. "Dupa o bucata de vreme          am simtit ca rugaciunea se coborase, asa zicand de la sine de pe buze          in inima". (Pelerinul Rus) Devenim constienti de natura noastra,          de gandurile, de emotile noastre pe care acum le percepem, le analizam          - introspectie. Apare o stare de calm profund, siguranta incepand sa creasca          focalizarea si forta interioara.
        
3) Rugaciunea neincetata sau cea care se misca de la sine: - "Inima          cu fiecare zvacnitura repeta singura cuvintele rugaciunii…inceta-i          sa mai pronunt rugaciunea si nu mai faceam altceva decat sa ascult cu          bagare de seama ce spunea inima. Ochii (viziunea interioara) mi se scufunda          inlauntrul ei si aparu un sentiment intens de fericire. (pentru o mai          buna intelegere am redat relatarea experientei Pelerinului Rus). In acest          stadiu apare asanumita dulceata duhovniceasca, o forma permanenta de beatitudine.          Rugaciunea devine aici neincetata in sensul ca acea stare beatifica din          inima devine continua "ca o curgere" chiar si in timpul desfasurarii          actiunii zilnice, chiar si cand vorbim sau dormim "Eu dorm, dar inima-mi          vegheaza" (Cantarea Cantarilor cap 5.2).
        
4) Rugaciunea curata: - Aici "rugaciunea da nastere unei contemplatii…cel          care traieste o astfel de contemplatie cunoaste o stare de extaz si devine          asemenea unui trup parasit de suflet" (Sf. Isaac Sirul). In acest          extaz, in care mintea nu mai poate misca ramane doar constiinta care contempla.          Aici apare din inima "o lumina ce straluceste ca soarele ce izvoraste          din adancul inimii" (evident este o perceptie a viziunii interioare).
        
5) Rugaciunea, vederea duhovniceasca (dupa Sf. Isaac Sirul) sau rugaciunea          fara de rugaciune: - "De indata ce mintea a trecut dincolo de rugaciunea          curata nu mai exista nici simtiri, nici lacrimi, nici stapanire, nici          libertate, nici smerenie, nici…nici…nici lumea asta sau cealalta.          Asadar nu exista rugaciune dincolo de rugaciunea curata…Trecand dincolo          de marginile ei intram in starea de extaz si nu mai suntem in rugaciune.          Aceasta este viziunea" (Sf. Isaac Sirul)